۱۴۳ سیلی به رژیم اسرائیل

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با تصویب یک قطعنامه از شورای امنیت خواست تا با نظر مثبت درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان ۱۹۴امین عضو سازمان ملل به رسمیت بشناسد.

پیش‌نویس این قطعنامه درنهایت با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید؛ یعنی از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو در این نهاد بین‌المللی است، اما سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی تلاش می‌کند. تصمیم‌گیری نهایی در مورد عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل قرار است در شورای امنیت این نهاد بین‌المللی صورت گیرد و پیش‌بینی می‌شود آمریکا این پیشنهاد را هم وتو کند. ماه گذشته بود که این کشور قطعنامه پیشنهادی برای پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل را که از سوی الجزایر مطرح شده بود، وتو کرد. قطعنامه‌ای که ۱۲ کشور با آن موافق بودند و بریتانیا و سوئیس هم به آن رای ممتنع دادند.

قطعنامه روز جمعه مجمع عمومی هر چند فلسطین را به عضویت کامل در سازمان ملل در نمی‌آورد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل ارائه می‌دهد؛ برای مثال این قطعنامه به فلسطین اجازه می‌دهد تا به طور کامل در بحث‌ها شرکت کنند،‌ مواردی را به‌عنوان دستور کار پیشنهاد دهند و نمایندگان خود را در کمیته‌ها انتخاب کنند. با این حال این کشور هنوز هم حق رای‌دادن نخواهند داشت.

پیش از رای‌گیری «گیلعاد اردان»، نماینده دائم رژیم اسرائیل در سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی، در حالی که پوستری در دست داشت، منشور سازمان ملل را در داخل دستگاه خردکن کاغذ ریخت تا نمایشی واضح از ماهیت رژیم صهیونیستی باشد.

حقوق جدید فلسطین در سازمان ملل

قطعنامه جدید اگرچه به‌معنای عضویت کامل در سازمان ملل نیست، اما فلسطینی‌ها را کشوری «واجد شرایط» پیوستن می‌سازد که مولفه‌ها و شرایط لازم جهت تحقق این مهم را دارا هستند.

همزمان با این رویداد، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خبر داد که اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و احتمالا شماری دیگر از کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای به رسمیت شناختن «کشورمستقل فلسطین» در ۲۱ ماه مه (اول خرداد ۱۴۰۳) هستند. به گفته او، اگر چه این اقدام چیزی را در صحنه نبرد تغییر نمی‌دهد، اما این اقدامی نمادین است که اراده برای وجود یک «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد. از سال ۱۹۸۸،‌ ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل «کشورمستقل فلسطین»‌ را به رسمیت شناختند.

بر اساس قوانین و منشور ملل متحد، فلسطین از حق کامل و مشروع عضویت کامل در این سازمان برخوردار است؛ چرا که بر اساس ماده ۴ منشور ملل متحد کشورهای صلح‌جویی که تعهدات این منشور را قبول نمایند و به تشخیص سازمان استعداد اجرای آن را داشته و حاضر به اجرای آن باشند، می‌توانند عضو ملل متحد شوند.

ملت فلسطین در طول ۷۵ سال گذشته به‌رغم درد و رنج‌های بسیار همواره بر لزوم صلح و عدالت جهانی از جمله در قبال فلسطین تاکید داشته است.  فلسطینی‌ها در کنار برخورداربودن از شرایط یک کشور مستقل (جمعیت، سرزمین، حکمت و حاکمیت) همواره بر‌آن بوده‌اند تا از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی برای استیفای حقوق‌شان از جمله عضویت در سازمان‌های بین‌المللی بهره گیرند و همواره نیز به مقررات و تعهدات جهانی پایبند بوده‌اند وحتی رویکرد آنها در مقاومت مسلحانه نیز بر اساس قوانین و بندهای منشور ملل متحد مبنی بر دفاع مشروع در برابر متجاوز و اشغالگر بوده است.

آنچه دیروز مجمع عمومی را به سمت پذیرش عضویت کامل فلسطین سوق داد، نه سازشکاری و مذاکرات دو دولتی بلکه مقاومت مشروع فلسطینی‌ها بود که توجه جهانی را بار دیگر به مسأله فلسطین و آپارتایدی که علیه آنها اعمال می‌شود، معطوف ساخته است.  بر همین اساس بود که «امیرسعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل با اعلام حمایت کشورمان از عضویت کامل فلسطین در سازمان‌ملل گفت:« پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل، اولین گام و لحظه‌ای محوری در رسیدگی به بی‌عدالتی‌های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده‌اند».

 

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 1 =