توسعه گردشگری، اولویت وزارت میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اولویت این وزارتخانه انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در بخش گردشگری است تا شاهد رونق اقتصاد گردشگری در کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و هنر‌های دستی دو پژوهش کاربردی نیاز داریم، اما اولویت وزارتخانه در انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در بخش گردشگری است تا شاهد رونق اقتصاد گردشگری در کشور باشیم.

 

علی اصغر مونسان در مراسم هفته پژوهش که در سالن اجتماعات موزه اسلامی با حضور کارشناسان و مسئولان برگزار شد، تأکید کرد: پژوهش‌ها باید هدفمند باشد و زنجیره ارزش را طی کند، تنها در این صورت است که می‌توانیم برنامه ریزی‌های مورد نظر را بر اساس نتایج مطالعات و پژوهش‌ها تدوین کنیم.

 وی گفت: در پژوهش‌های کاربردی باید به مشکلات و چالش‌ها و ارائه راهکار‌های رفع آن توجه شود و اینکه با اجرای دستاورد‌های پژوهشی باید به اهداف تعیین شده دست یابیم.

 مونسان افزود: پژوهش‌ها و موضوعات مربوط به حوزه‌های گردشگری، هنر‌های دستی و میراث فرهنگی باید مکمل یکدیگر باشد، اگر تاکنون پژوهش و مطالعه در این سه حوزه به تولید علم و ارائه راهکار منجر شده است کار با ارزشی بوده و از این پس نیز باید این روند ادامه یابد.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نتایج پژوهش‌ها و مطالعات در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و هنر‌های دستی باید بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تهیه، تدوین و به ارتقای بهره وری در این حوزه‌ها منجر شود.

 وی با اشاره به اینکه تعداد مقالات و پژوهش از شاخص‌های مهم پیشرفت و توسعه یافتگی در کشور‌های جهان است، افزود: چند سالی است که به حوزه پژوهش و دستاورد‌های آن در بخش میراث فرهنگی توجه شده است و ما باید برای اینکه در رده کشور‌های شاخص قرار گیریم پژوهش‌هایی با هدف و هدایت شده انجام دهیم تا به ارتقای بهره وری منجر شود.

 وی گفت: در پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پژوهش‌های خوبی انجام شده است، اما باید این پژوهش‌ها کاربردی باشد.

 وی بر همکاری بر سازمان‌های علمی جهانی تأکید کرد و گفت: باید تبادل علمی در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش علمی با این سازمان‌ها انجام شود.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه بر حمایت و توجه از کسب و کار‌های نوپا (استارت آپ ها) به ویژه در بخش گردشگری تأکید کرد و افزود: پژوهش‌های کاربردی هدف دار می‌تواند به رشد و تعالی کسب و کار‌های نوپا (استارت آپ ها)، کارآفرینی و رشد اقتصاد گردشگری کمک کند.

 مونسان همچنین گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند نقطه اتصال وزارتخانه با کسب و کار‌های نوپا و بخش خصوصی باشد.

 وی همچنین از مسئولان پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و هنر‌های دستی خواست در بخش مجلات مربوط به فناوری، افراد موفق در استارت آپ و کارآفرینان را معرفی و علل موفقیت آن‌ها را نیز برای ارائه این دستاورد‌ها به دیگر علاقه‌مندان منتشر کنند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =