بیش از دو سوم ارز صادرات به کشور بازگشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات بالای ۲۰ میلیارد دلار بوده و بیش از دو سوم ارز حاصل از صادرات بازگشته است.

 به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» با حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ۱۰ ماهه امسال روند رشد تولید خوب بود؛ روند افزایشی اکثر تولیدات در حالی است که همه تصور می‌کردند کارخانه‌های کشور بر اثر تحریم‌ها به تعطیلی کشیده می‌شوند.

وی با اشاره به برخی آمار‌های تولید، اضافه کرد: ۱۰ ماهه امسال در حوزه پوشاک ۲۰ درصد افزایش تولید، در صنایع غذایی ۱۵ درصد افزایش و در دارو‌های انسانی ۳۱ درصد افزایش تولید ثبت شد.

به گفته رحمانی، تولید محصولات فلزی در ۹ ماهه امسال نسبت به پارسال رشد داشت، بگونه‌ای که افزایش تولید فولاد خام با رشد ۶.۵ درصدی و محصولات فولادی ۶ درصد بوده، اما آلومینیوم کاهش داشت.

وی بیان داشت: امسال تا پایان آذرماه روغن نباتی افزایش تولید ۹ درصدی، سیمان افزایش ۱۱ درصدی و کاشی رشد تولید ۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

خودکفایی در فولاد
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اکنون با وجود تحریم دوباره الکترود گرافیتی، اما در فولاد به خودکفایی رسیده ایم و خط تولید و مونتاژ الکترود گرافیتی آماده بهره برداری است.

به گفته وی، فعال شدن آلومینای سراب پس از ۳۰ سال از دیگر شرایط موفقیت در این بخش است و شرکت آلومینای سراب با وجود همه مشکلات و دشواری‌ها پس از سه دهه مجدد فعال شد.

رحمانی درباره تولید لاستیک سنگین نیز گفت: تامین لاستیک سنگین در داخل از ۳۰ به ۵۵ درصد رسیده و چهار واحد تولیدی نیز در حال ساخت قرار دارند که با افتتاح آن‌ها در لاستیک سنگین مازاد تولید نیز خواهیم داشت.

تولید داخلی چادر مشکی
وزیر صنعت، معدن و تجارت درزمینه تولیدچادر مشکی افزود: ۹۰ درصد از نیاز چادر مشکی بوسیله واردات تأمین می‌شد؛ در این ارتباط با افتتاح یک واحد تولیدی چادر مشکی با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون متر مربع در دستور کار قرار دارد و با افتتاح یکی دو طرح دیگر، تولید داخلی در این حوزه به ۵۰ درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: وفور کالا در کشور در کنار حفظ روند تولید وجود دارد و تمهیدات لازم برای کنترل بازار اندیشیده شده تا در این شرایط مردم در مضیقه نباشند.

رحمانی درزمینه رصد اقلام ضروری و مورد نیاز مردم نیز گفت: رصد مداوم اقلام کالایی انجام می‌شود و در این زمینه جلوی گرانی را باید گرفت و برای این منظور با رصد زنجیره تولید تلاش می‌شود تا قیمت‌ها کاهش یابد و از طرفی حذف دلال‌ها و واسطه‌ها نیز موجب کاهش قیمت و به نفع تولید کننده است.

نوسازی ناوگان تجاری
وزیر صنعت، معدن و تجارت درارتباط با نوسازی ناوگان تجاری نیز گفت: مقرر است ۱۷۶ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و اتوبوس و ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس در مدت سه سال نوسازی شود که دولت ۵۰ درصد، بانک‌ها ۳۰ درصد و متقاضیان ۲۰ درصد هزینه‌های آن را تقبل می‌کنند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 5 =