سایه سنگین خشکسالی طی ۵۰ سال اخیر در خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: با حدود ۶۰ درصد کاهش بارندگی و ورود آب به منابع زیرزمینی، گرفتار بدترین وضعیت خشکسالی در ۵۰ سال گذشته شده‌ایم و خسارت‌های زیادی به مراتع، کشاورزی و به ویژه کشت دیم استان وارد شده که اغلب غیرقابل جبران است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از قاین، حمید ملانوری ظهر امروز در جمع عشایر روستای قیصار شهرستان قاینات، اظهار داشت: همه برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در سطح استان انجام می‌شود، برای این است که ما بتوانیم خدمتگزاران خوبی برای مردم باشیم.

وی بیان داشت: مشکلاتی در سطح استان وجود دارد اما بخشی از مشکلات موجود به این دلیل به وجود آمده که ما آنطور که باید در راستای تأمین اعتبارات مورد نیاز برای رفع مشکلات زیرساختی، فعال کردن جوامع محلی و استفاده از ظریت آنان در توسعه رفاهیات تلاش نکرده‌ایم و برخی معضلات نیز به‌واسطه بروز حوادث و رویدادهایی است که از دست ما خارج است.

استاندار خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه امسال با حدود ۶۰ درصد کاهش بارندگی و ورود آب به منابع زیرزمینی، گرفتار بدترین وضعیت خشکسالی در ۵۰ سال گذشته شده‌ایم، اضافه کرد: این خشکسالی به مراتع، کشاورزی و به ویژه کشت دیم استان خسارت‌های زیادی وارد کرده که اغلب غیرقابل جبران است.

ملانوری پاره‌ای از مشکلات موجود در کشور و استان را متأثر از اتفاقات سیاسی، تهدیدها، تحریم‌ها و دشمنی‌ها دانست و عنوان کرد: با وجود همه این معضلات، نظام جمهوری اسلامی ایران در ۴۲ سال گذشته به پشتوانه مشارکت و استقامت مردم، همواره حرکتی رو به جلو داشته و هیچ‌گاه راکد نمانده است.

وی با بیان اینکه اقدامات و خدمات‌رسانی‌ها در حال انجام است و ما باید تلاش کنیم که مردم در صحنه اجرا، طعم شیرین آن‌ها را بچشند، مطرح کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات حل و اشتغال و اقتصاد توسعه یابند، چاره‌ای جز این نداریم که تمام منابع موجود استان و سرمایه‌های بخش خصوصی را فعال نماییم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان داشت: متخصص‌تر و هوشمندتر از مقام معظم رهبری نداریم و ایشانعلاج همه دردها را در بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرده‌اند لذا تنها راه علاج و برون رفت ما از مشکلات، عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

ملانوری تصریح کرد: در راستای عملیاتی کردن این سیاست‌ها و شعارها، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌های ما در ستاد توسعه خاوران، مربوط به بهره‌برداری هر چه بیشتر از تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع‌دستی عشایر است، گفت: بزرگترین ایراد کار ما این است که محصولات کشاورزی و دامی را با زحمت زیادی تولید می‌کنیم اما برای فرآوری آن‌ها هیچ گامی برنداشته‌ایم.

استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های صنعتی به جهت نیاز به سرمایه‌های کلان و هزینه‌بر بودن، مقرون به‌صرفه نیستند اما کشتارگاه‌های کوچک مقیاس را می‌توان با کمترین اعتبار در هر منطقه‌ای ایجاد کرد که این طرح برای اولین بار در استان مطرح شده و طی مذاکرات متعدد با دامپزشکی، مجوزهای لازم را نیز اخذ شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 20 =