افزایش صادرات زیر سایه «کرونا و تحریم»/ ارزآوری ۲۰۴ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از رشد صادرات در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: صادرات کالا از دروازه‌های مرزی خراسان‌جنوبی از آغاز امسال، ۳۶۵ میلیون دلار ارزآوری را برای کشور به همراه داشته است.

حسن رحیمی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، به تشریح صادرات و واردات کالا از کمرگات استان خراسان‌جنوبی طی سه ماهه نخست امسال پرداخت و اظهار داشت: طی این مدت برای یک هزار و ۲۸۷ نفر مسافر ورودی و یک هزار و ۶۱۳ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

وی بیان داشت: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۷۱۳ درصد و مسافران خروجی ۷۴۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به ترانزیت از گمرک ماهیرود، تبیین کرد: طی این مدت تعداد ۵۱۵ دستگاه کامیون به وزن ۱۹ هزار و ۳۰۸ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و غیره ترانزیت شده است.

صدور ۳۹ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی

رحیمی‌زاده تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۳۸ درصد و از نظر تعداد کامیون ۵۷ درصد کاهش داشته و از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه، فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان تزانزیت شده است.

وی از صدور ۳۹ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی در استان خبر داد و مطرح کرد: ارزش این اظهارنامه‌ها یک هزار و ۷۹۹ دلار و به وزن ۲۴۳ کیلوگرم است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۶۸ درصد و از نظر وزن ۱۹۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی عمده کالاهای صادر شده را خشکبار، زعفران، البسه و شیرینی ذکر و بیان داشت: همچنین ۷ فقره اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش ۲ هزار و ۷۰۰ دلار و به وزن ۳۲ کیلوگرم تشکیل شده است.

افزایش ۵۷ درصدی صادرات کالا

رحیمی‌زاده اضافه کرد: عمده کالاهای وارد شده دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه است و کشور مقصد و مبدأصادرات و واردات امانات پستی آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا، دانمارک وغیره بوده است.

وی مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان طی سه ماهه نخست امسال را از نظر ارزشی ۲۰۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۳۰۶ دلار و از نظر وزنی ۶۲۲ هزار و ۶۷۴ تن بوده اعلام کرد و افزود: صادرات سه ماهه امسال از لحاظ ارزش ۵۷ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی افزود: از این میزان صادرات از گمرکات خراسان‌‌جنوبی ۱۶۵ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۴۰۰ دلار مربوط به خراسان‌‌جنوبی و ۳۵۸ هزار و ۲۰۸ تن نیز مربوط به کالاهای موضوع ماده ۱۱۶بوده است که به لحاظ ارزش ۵۸ درصد افزایش داشته است.

اقلام صادراتی از گمرک استان شامل صیفی‌جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، میلگرد و خرما است

 

رحیمی‌زاده با بیان اینکه عمده اقلام به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است، افزود: اقلام صادرات از گمرک استان شامل صیفی‌جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، میلگرد و خرما بوده است.

 واردات کالا به خراسان‌جنوبی در سه ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۳۷۲ درصد و از نظر ارزش یک هزار و ۲۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است

 

وی از افزایش ۳۷۲ درصدی واردات کالا به استان خبر داد و افزود: طی سه ماهه نخست امسال ۷ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۳ دلار به وزن ۳۴۳ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش یک هزار و ۲۶۷ درصد و از نظر وزن ۳۷۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی عمده اقلام وارداتی به استان را کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، گلپر فرآوری نشده ذکر و خاطرنشان کرد: این اقلام از کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان وارد شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =