خوشه‌های طلایی زیرتیغ خشکسالی/ خرید تضمینی ۲۶۰۰ تن گندم در خراسان‌جنوبی

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی مزارع دیم گندم با خسارت ۱۰۰ درصدی و مزارع آبی گندم نیز با خسارتی بالای ۳۰ درصد در تولید مواجه هستند.

وحید ضیائیان‌احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، سطح زیر کشت گندم در خراسان‌جنوبی را ۲۳ هزار و ۷۶۳ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این میزان ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار به کشت آبی و ۵ هزار و ۶۹۸ هکتار به کشت دیم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به گرمای زودرس هوا و کاهش شدید نزولات جوی، برداشت گندم زودتر از سال‌های گذشته در استان آغاز شد، بیان داشت: با توجه به کاهش نزولات جوی مزارع دیم گندم با خسارت ۱۰۰ درصدی و مزارع آبی گندم نیز با خسارتی بالای ۳۰ درصد در تولید مواجه هستند.

بیشترین سطح زیرکشت گندم مربوط به شهرستان قاینات با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار و کمترین سطح زیرکشت مربوط به بیرجند با ۲۵۰ هکتار است

 

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی تبیین کرد: بیشترین سطح زیرکشت گندم در خراسان‌جنوبی مربوط به شهرستان قاینات با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار و کمترین سطح زیرکشت مربوط به بیرجند با ۲۵۰ هکتار است و کار برداشت گندم به وسیله ۸۲ دستگاه کمباین بومی، ۵۰ دستگاه کمباین مهاجر و ۹۶ دستگاه دروگر در سراسر استان انجام می‌شود.

خرید تضمینی گندم تا شهریور

ضیائیان‌احمدی با اشاره به خرید تضمینی گندم از کشاورزان، تصریح کرد: خرید تضمینی گندم از اردیبهشت‌ماه در استان آغاز شده و تا پایان فصل برداشت(شهریورماه) ادامه خواهد داشت.

وی نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۵ هزار تومان اعلام و مطرح کرد: ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره‌کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

در پایان هر روز فهرست خرید گندم را به بانک کشاورزی ارسال می‌کنیم تا به موقع و به صورت نقدی پول کشاورزان واریز شود

 

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مراکز خرید روزانه از ساعت ۷ تا ۱۷ هر روز آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند، اضافه کرد: در پایان هر روز فهرست خرید گندم را به بانک کشاورزی ارسال می‌کنیم تا به موقع و به صورت نقدی پول کشاورزان واریز شود.

پرداخت ۹۵ درصد مطالبات گندم‌کاران

ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده ۱۲۶ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریال است که از این میزان ۱۱۹ میلیارد و ۸۸۱ میلیون ریال به حساب کشاورزان واریز شد

 

ضیائیان‌احمدی از خرید تضمینی ۲ هزار و ۶۰۰ تن گندم در قالب ۷۱۱ محموله خبر داد و گفت: ارزش ریالی این محموله‌ها ۱۲۶ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریال برآورد شده که از این میزان ۱۱۹ میلیارد و ۸۸۱ میلیون ریال از پول گندم‌های خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع ۹۵ درصد مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده است، مطرح کرد: تلاش می‌شود در ادامه فصل خرید، روند پرداخت به همین شکل تداوم یافته و در حداقل زمان ممکن مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیم استان برداشت شد که امسال به‌دلیل بارش‌های کم، برداشتی از مزارع دیم نداشتیم و پیش‌بینی ما برای برداشت از مزارع آبی ۴۳ هزار تن است.

ضیائیان‌احمدی با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۳۸ تن گندم توسط تشکل‌های تعاون روستایی استان از کشاورزان خریداری شد، خطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =