رنج سفر برای نسخه شفابخش درمان/ ۸ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی!

انگار مریضشان نیاز به سونوگرافی دارد و درمان دردش در اینجا یافت نمی‌شود و باید به مرکز استان بروند؛ لب به شکوه باز می‌کند و از کمبودهای درمانی در این شهر گلایه می‌کند؛ دریغ از یک متخصص، سونوگرافی، رادیولوژی و دندان‌پزشک. نه امکاناتی برای تشخیص درد مردم وجود دارد و نه درمانی؛ البته نسخه شفابخش درمان را باید بعد از پیمودن مسافت‌ها و سرگردانی در مرکز استان پیدا کرد!

خبرگزاری فارس- شهرستان خوسف خراسان‌جنوبی؛ پایش می‌لنگید. چشمانش سوی زیادی ندارد و نفس زنان و عصا به دست با ساکی که بر دوشش سنگینی می‌کرد به زور و زحمت فراوان خود را به مرکز شهر رسانده بود تا بلکه مرهمی برای درد بی‌درمانش بیاید.

ماسکی بر صورت دارد، با بدنی نحیف و بی‌حال از روزگار نه‌چندان مطلوب هر چند لحظه خمیازه می‌کشد و چشم‌هایش بسته می‌شود. از روزی که از زمین کشاورزی برگشته و آن درد بی‌درمان عارض شده دو روز می‌گذرد که پلک روی هم نگذاشته.  از یکی از روستاهای دور آمده و به‌دلیل اینکه اتوبوس برای رفت‌وآمد نبوده امروز توانسته خود را به مرکز شهر برساند.

درد امانش را بریده. نای حرف زدن ندارد. سرش را بین دست‌هایش فشار می‌دهد. دقایقی می‌گذرد و به او اعلام می‌شود برای تشخیص باید به پزشک متخصص در مرکز استان مراجعه کند! پیرمرد حیران و سرگردان با چهره‌ای در هم زیر لب می‌گوید: در این وضعیت کرونا چگونه به بیرجند بروم؟ از روستا تا خوسف با هزار مشقت توانستم بیایم بیرجند به منزل چه کسی بروم و کدام قوم و خویش را به زحمت بیندازم.

۱۵۰ کیلومتر فاصله تا درمان

صدای گریه کودکی سکوت فضای حاکم بر مرکز درمانی را می‌شکند، مادر اشک‌های کودک را پاک می کند و او را سرگرم می‌کند. درمان درد کودکش در اینجا یافت نمی‌شود و باید به مرکز استان برود.

این شهروند خوسفی به خبرنگار فارس می‌گوید: بارها مجبور شده‌‍ام برای درمان فرزندم به بیرجند مراجعه کنم و در آن جا ساعت‌ها وقت خود را برای نوبت گرفتن از پزشک متخصص صرف کرده‌ام، بارها شده روزی که به بیرجند رفته‌ام نوبت دکتر مورد نظر پر شده و دست خالی با فرزند مریض به خوسف بازگشته‌ایم و مجددا روز بعد راهی بیرجند شده‌ایم.

مردم اینجا چوب نزدیکی به بیرجند را می‌خورند، در حالی که برخی مناطق شهرستان تا بیرجند فاصله زیادی دارند اما خوسف از نعمت بیمارستان و پزشک متخصص محروم است

 

وی در حالی که مشغول آرام کردن کودکش است، بیان می‌کند: مردم اینجا چوب نزدیکی به بیرجند را می‌خورند، در حالی که برخی مناطق شهرستان تا بیرجند فاصله زیادی دارند اما خوسف از نعمت بیمارستان و پزشک متخصص محروم است.

«نه اینکه یک دکتر یا متخصص خوب در شهرمان نداریم این را هم بدانید حتی یک مرکز درمانی خوب و کامل در این شهر نداریم؛ ۱۵۰ کیلومتر را باید طی کنیم تا به بیرجند برسیم. آن هم باید ساعت‌ها در مرکز شهر و بیمارستان‌ها به‌دنبال درمان باشیم. اگر شانس با ما یار باشد و دکتر مورد نظر صبح در مطبش باشد وگرنه باید از صبح تا عصر در خیابان‌ها پرسه بزنیم و روز را به عصر برسانیم تا مطب دکتر باز شود و به هزار تا خواهش یک نوبت به‌ما بدهد» این‌ سخنان یکی از شهروندان خوسفی است که ۳۰ سال از عمرش را برای درمان خود و خانواده اینگونه گذرانده است.

حقی که از مردم ضایع می‌شود

شهروند دیگری که برای مداوای مادرش به ین مرکز درمانی مراجعه کرده می‌گوید: روزبه‌روز به جای اینکه بار مشکلاتمان کم شود اما بیشتر می‌شود، با این اوضاع گرانی و هزینه‌ها که نانی برای خوردن نداریم، نبود پزشک و بیمارستان در خوسف و هزینه‌های هنگکفتی که متحملمان می‌شود هم دردی بر دردهایمان افزوده است.

وی اضافه می‌کند: در مرکز درمانی خوسف حتی یک پزشک متخصص هم وجود ندارد و این در حالی است که روزانه مراجعین زیادی وجود دارد که برای درمان بیماریشان به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند انگار گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم این شهر نیست.

در همین حین صدای همهمه مرد و زنی از دور به‌گوش می‌آید؛ انگار مریض بدحالی دارند که برای مداوایش به اینجا آمده‌اند. پس از گذشت چند دقیقه صدای مرد بلند می‌شود و لب به گلایه می‌گشاید و می‌گوید: این شهر هیچ امکانات بهداشت و درمانی ندارد و مردم برای یک مریضی ساده هم مجبور به مراجعه به مرکز استان هستند.

لب به شکوه باز می‌کند و از کمبودهای درمانی در این شهر گلایه می‌کند؛ دریغ از یک متخصص، سونوگرافی، رادیولوژی و دندان‌پزشک و حتی جزئی‌ترین خدمات درمانی!

 

انگار مریضشان نیاز به سونوگرافی دارد و درمان دردش در اینجا یافت نمی‌شود و باید به مرکز استان بروند؛ لب به شکوه باز می‌کند و از کمبودهای درمانی در این شهر گلایه می‌کند؛ دریغ از یک متخصص، سونوگرافی، رادیولوژی و دندان‌پزشک. نه امکاناتی برای تشخیص درد مردم وجود دارد و نه درمانی؛ البته نسخه شفابخش درمان را باید بعد از پیمودن مسافت‌ها و سرگردانی در مرکز استان پیدا کرد!

شب و روز نمی‌شناسد و برای ابتدایی‌ترین نیازهای درمانی باید هر ساعت از شبانه‌روز راهی مرکز استان شویم. البته از نظر مسئولان شاید برای افرادی که در خود شهرستان زندگی می‌کنند و وسیله ایاب و ذهاب دارند راه زیادی نباشد اما آن پیرمرد و پیرزن روستایی که با قامت خمیده و درد بی‌درمان راهی شهر می‌شوند چه گناهی کرده‌اند؟ باید مسیر پر پیچ و خم روستا به شهر را طی و دست‌اندازهای جاده را با جان و دل بخرند و وقتی وارد شهر می‌شوند درمانی برای دردشان یافت نمی‌شود آن هم به دلیل نبود پزشک متخصص و دستگاه‌های تشخیص‌دهنده درد!

روند اجرای پروژه از اول تا امروز

جمعیت ساکن در شهرستان خوسف به‌دلیل نبود بیمارستان و پزشک متخصص مجبورند مسافت‌های مختلف و طولانی و گاه تا بیش از ۲۰۰ کیلومتر را هم طی کنند و به مرکز استان برای درمان  مراجعه کنند

شهرستان «خوسف» سومین شهرستان پهناور استان بوده که در ۳۴ کیلومتری مرکز استان واقع شده و با وجود ۱۹۴ آبادی دارای سکنه و ۱۶ هزار کیلومتر وسعت تنها شهرستان استان است که هنوز هم بیمارستان ندارد و خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۳۰ هزار نفری آن تنها از طریق خانه‌های بهداشت و یک مرکز شبانه‌روزی انجام می‌شود و جمعیت ساکن به‌دلیل نبود بیمارستان و پزشک متخصص مجبورند مسافت‌های مختلف و طولانی و گاه تا بیش از ۲۰۰ کیلومتر را هم طی کنند و به مرکز استان برای درمان خود مراجعه کنند.

کلنگ احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی که جزو طرح‌های مهر ماندگار سفر هیئت دولت نهم به استان است در سال ۹۲ با در نظر گرفتن اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی در دو طبقه به زمین زده شد تا با احداث آن از رنج مراجعه بیماران شهرستان به مرکز استان کاسته شود.

اجرای این پروژه ابتدا با عنوان مرکز بهداشتی شبانه‌روزی کلید خورد اما با پیگیری به بیمارستان ۳۲ تختخوابی ارتقا یافت. براساس آخرین اخبار طی ۵ سال(۹۰ تا ۹۵) فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، سال ۹۶ یک میلیارد تومان و سال ۹۷، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اوراق برای ادامه کار این پروژه به استان ابلاغ شد و بخشی از آن اختصاص یافت.

پروژه‌ای که به ۱۴۰۰ رسید ولی افتتاح نشد

تیرماه سال ۹۸ بود که فرماندار وقت شهرستان خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آخرین وضعیت بیمارستان خوسف، گفت: مناقصه بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهر خوسف با مبلغ بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال برگزار و پیمانکار پروژه نیز عملیات اجرایی فاز دوم این بیمارستان را آغاز کرده است.

وی پیرامون زمان اتمام این پروژه بهداشتی درمانی، خاطرنشان کرد: براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده تا سال یک هزار و ۴۰۰ این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید!

اما مهرماه سال گذشته «جمیله احمدی» رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف با اشاره به اینکه بیمارستان خوسف در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: از آنجایی که شهرستان خوسف مکان مناسبی برای ارئه خدمت ندارد، تکمیل بیمارستان باید جزو اولویت‌ها باشد.

وی برآورد اعتبار مورد نیاز تا پایان کار ساختمانی بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف را ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تکمیل بیمارستان خوسف تا پایان امسال از مصوبات سفر استاندار به این شهرستان است ولی پای کار نبودن پیمانکار دلیل عقب‌افتادگی این پرژه است چراکه پروژه اعتبار ملی دارد.

نیازمند اعتبار ۲۰۰ میلیاردی هستیم

اما اکنون «حسین دهقانی»، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با فارس گفت: بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف از سال ۱۳۹۳ آغاز و هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گرچه این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان است اما روند ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی آن از حد انتظار بسیار پایین‌تر است!

 

وی با یادآوری اینکه اعتبار هزینه شده برای این پروژه تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: گرچه این پروژه از مهم‌ترین پروژه‌های شهرستان است اما روند ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی آن از حد انتظار بسیار پایین‌تر است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان خوسف نیاز است، مطرح کرد: پیگیری‌های لازم از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است!

تا به امروز ۵ ماه و ۳ روز از سال ۱۴۰۰ گذشته اما نه تنها خبری از بهره‌برداری این پروژه شنیده نمی‌شود بلکه پروژه هماه ۶۷ درصدی که در سال گذشته اعلام شده بود پیشرفت داشته و انگار در کُمای ابدی به‌سر می‌برد.

این پروژه طی سنوات گذشته مسئولان زیادی به خود دیده و در سفرهای مسئولان به استان همواره مطرح و مقصد بازدیدهای بی‌نتیجه مسئولان قرار گرفته اما فراموش نکنیم که تأخیر در ساخت این بیمارستان نادیده گرفتن جان افرادی است که در مناطق دور دست شهرستان به مشکل برمی‌خورند و این بیمارستان امید نجات آن‌ها خواهد بود.

«جمیله احمدی» رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه احداث بیمارستان به عنوان یکی از نیازهای جدی مردم منطقه بارها مطرح شده، اظهار داشت: فاز نخست این بیمارستان بدون هیچ اعتباری و تنها از محل درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده است.         

 وی با بیان اینکه در حال حاضر خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شهرستان در قالب طرح پزشک خانواده ارائه می شود، بیان داشت: تا زمانی که بیمارستانی در شهرستان نداشته باشیم شبکه بهداشت و درمان تعهدی در زمینه نیروهای متخصص بخش دولتی ندارد.

پیشرفت ۶۷ درصدی پروژه

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف تبیین کرد: در حال حاضر یک مرکز شبانه‌روزی، ۵ مرکز روستایی، ۲۱ خانه بهداشت و ۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم این شهرستان ارائه می‌دهند.

احمدی از پیشرفت ۶۷ درصدی این بیمارستان خبر داد و عنوان کرد: این بیمارستان شامل بخش های مختلف اورژانس، زنان، داخلی، اطفال، جراحی، اتاق عمل، آزمایشگاه و رادیولوژی خواهد بود.

قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است

 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است، در ارتباط با تأمین تجهیزات و نیرو برای این بیمارستان، خاطرنشان کرد کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده‌اند تجهیزات و برخی لوازم هم خریداری شده و از لحاظ اعتباری هم مشکلی وجود ندارد بلکه از نظر اجرایی پروژه با مشکلاتی مواجه شده است.

و اما…

امروزه تأمین سلامت، بهداشت و درمان مردم از مهم‌ترین و شاید ابتدایی‌ترین وظایف مسئولان است چرا که داشتن امکانات بهداشتی و درمانی از ضروری‌ترین زیرساخت‌های جامعه امروزی است و چه بسا ارائه خدمات نوین درمانی و بهداشتی می‌تواند امید به زندگی را در میان جامعه افزایش دهد و به ارتقای سطح رفاه جامعه کمک کند.

اما پیمودن مسافت‌های طولانی برای مراجعه به پزشک متخصص یا بیمارستان در یک شهر دیگر، آن هم با وجود خطرات جاده‌ای، حکایت دیرینه هزاران نفر از مردمانی است که در شهرستان «خوسف» از وجود بیمارستان محروم هستند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ع


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =