۱۵۹ پروژه بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۱۵۹ پروژه بخش کشاورزی در هفته دولت افتتاح می‌شود، گفت: خسارت ناشی از خشکسالی در خراسان‌جنوبی به ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا قوسی ظهر امروز در نشست خبری دستاوردهای حوزه کشاورزی به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: هفته دولت در خراسان‌جنوبی ۱۵۹ پروژه بخش کشاورزی با ۱۴۷ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمرانی، خودیاری و دولتی افتتاح می‌شود و تعدادی طی هفته گذشته افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد پروژه ۱۸ هزار و ۷۱۱ خانوار بهره‌مند خواهند شد، افزود: برای ۲۷۵ نفر شغل جدید ایجاد و ۴هزار و ۶۸۷ تثبیت اشتغال انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به درصد فراوانی پروژه های در استان اشاره و بیان داشت: شهرستان بیرجند و طبس هر کدام با ۲۶ پروژه، سربیشه ۲۳ پروژه و زیرکوه با ۱۹ پروژه دارای بیشترین درصد فراوانی پروژه‌های شهرستانی است.

قوسی عنوان کرد: در بخش حوزه‌های کشاورزی حوزه آب و خاک با ۱۰۶ پروژه و مکانیزاسیون و بهسازی ماشین‌آلات با ۱۳ پروژه بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آب و خاک جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی است، گفت: پروژه‌های آب و خاک شامل انتقال آب، آبیاری تحت فشار، احیای قنوات، احداث و بازسازی سدهای ذخیره آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان داشت: در سال جاری حدود ۸۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته و۱۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در برنامه است.

۴ برابر شدن اعتبارات قنوات

وی خاطرنشان کرد: در بحث مرمت و احیای قنوات امسال اعتبارات قنوات ۴ برابر افزایش داشته و به ۸۴ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی به اعتبارات مدیریت بحران اشاره و بیان داشت: امسال توانستیم از این محل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب کنیم که درصدی به استان اختصاص یافته است.

قوسی در مورد مکانیزاسیون، اظهار داشت: نوسازی ماشین‌آلات و مکانیزاسیون بخش کشاورزی کمک زیادی به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید می‌کند که در این راستا ۷۶۰ دستگاه تراکتور، ۴۰ دستگاه کمباین و دو هزار و ۳۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: در سال گذشته ۵۶ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی پرداخت شده است.

۱۱۸ میلیارد تومان قرارداد زیرساخت‌های گلخانه‌ای

قوسی با بیان اینکه در بحث گلخانه‌ها نیز ۱۱۸ میلیارد تومان قرارداد برای فراهم کردن زیرساخت‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای منعقد شده، گفت: طرح هاب شتر یکی از طرح‌هایی که در استان آغاز، پیگیری و در حال انجام است.

وی افزود: در ادامه طرح هاب شتر احداث کشتارگاه در شهرستان نهبندان و زیرکوه در حال انجام است و تحویل دو دستگاه شیر سرد کن جهت جمع‌آوری شیر، احداث تولید خط شیر خشک شتر و تولید ۱۰ تن شیر خشک از دیگر اقدامات انجام شده است.

چالشی در بحث مرغ تنظیم بازار نداشتیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی جزو استان‌هایی بود که در بحث گوشت مرغ تنظیم بازار دارای کمترین چالش بود و در بحث تخم‌مرغ نیز مانند سایر استان‌های چالش نداشتیم و مشکلاتی که در بحث مرغ و تخم‌مرغ به وجود آمد کشوری بود.

قوسی ادامه داد: در بحث آبیاری تحت فشار نیز علی‌رغم دارا بودن کمترین سطح زیر کشت از نظر اجرا در سطح خوبی هستیم و در مورد احداث گلخانه و توسعه کشت گلخانه‌ای نیز برای این امر با شرکت شهرک‌های کشاورزی همکاری داریم.

خسارت طوفان و خشکسالی

قوسی در مورد خسارت طوفان و خشکسالی در خراسان‌جنوبی، بیان داشت: طبق برآوردی که انجام شده خسارات ناشی از خشکسالی ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آب و خاک از جمله استخرهای ذخیره آب، قنوات بوده که درصدی از این ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و در مورد خسارت ناشی از طوفان نیز ۴۴۰ میلیارد تومان برآورده شده اما در این خصوص اعتباری برای استان ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی به اولویت‌های جهاد کشاورزی برای خراسان‌جنوبی اشاره کرد و گفت: آموزش و ترویج، پژوهش، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی، تکمیل زنجیره ارزش تولید، سند دارکردن املاک و چاه‌های کشاورزی (شخصی) ، توسعه کشت گلخانه‌ای و کشت محصولات کم‌آب‌بر از جمله اولویت‌های بخش کشاورزی در استان است.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =