رد پای بورس در پر کشیدن قیمت سیمان/ امیدها به دولت برای ثبات قیمت سیمان

یکی از مصالح‌فروشان شهر بیرجند دلیل گرانی و کمبود سیمان در بازار مصالح‌فروشی استان را رفتن سیمان قاین به بازار بورس ذکر کرد و گفت: در خراسان‌جنوبی با داشتن ۲ کارخانه بزرگ سیمان متأسفانه شاهد افزایش روزافزون قیمت سیمان سیاه و کاهش عرضه آن در بازار هستیم.

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ سیمان یکی از مصالح اصلی برای ساخت و ساز بوده که چند ماهی است کمبود آن در بازار احساس می‌شود و اگر سری به بازار مصالح فروشی خراسان‌جنوبی بزنید که با وجود ۲ کارخانه بزرگ سیمان روز به روز میزان عرضه سیمان کمتر و قیمت‌های آن بسیار صعودی می‌شود، تعجب می‌کنید.

مطمئنا با افزایش تصاعدی سیمان بسیاری از کارهای ساختمانی خوابیده و در نتیجه کارگران و کارفرمایان زیادی در این حوزه بیکار می‌شوند. بازار مسکن یکی از بازارهای بوده که اشتغال فراوانی را می‌تواند به خود اختصاص دهد البته در صورتی که مدیریت صحیحی بر این بازار صورت گیرد.

کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش قیمت سیمان سیاه، افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی را هم در پی خواهد داشت که این امر خود موجب فلج شدن بازار ساخت و ساز خواهد شد و مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

نگرانی‌های مردم در حوزه مسکن با رشد قیمت مصالح ساختمانی در اقتصادی که هر روز فشارهای آن بیشتر خودنمایی می‌کند افزایش یافته و دولت باید به این موضوع توجه ویژه نماید.

دولت فکری برای ثبات قیمت سیمان بردارد

«م. زاهد» یکی از همین مردمی بوده که در حال حاضر در حال ساخت و ساز زمین تجاری خود در منطقه صنوف آلاینده بیرجند است؛ وی در گفت‌وگو با فارس، گفت: قیمت سیمان روز به روز در حال افزایش است و در برهه‌ای از زمان ساخت و سازها متوقف شد تا بلکه قیمت‍‌ها کاهش یابد اما امروز علاوه بر افزایش قیمت برخی از مصالح شاهد کمبود آن نیز هستیم.

وی با بیان اینکه نظارت کافی بر بازار مصالح نیست، گفت: قیمت برخی از مصالح از جمله سیمان سیاه در هر منطقه از استان متفاوت بوده و برخی از افراد که این بازار سود می‌جویند و با هر قیمتی که خودشان بخواهند سیمان را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

زاهد با اشاره به اینکه برخی از افراد مانند مالکان زمین‌های صنوف آلاینده مجبور به ساخت ملک خود هستند و در شرایط اقتصادی کنونی با گرانی مصالح با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند، اضافه کرد: متأسفانه این گرانی‌ها بر روی بسیاری از فعالیت‌ها تأثیرگذار خواهد بود و دولت باید فکری برای ثبات قیمت در این بازار بردارد.

«سلمان حسین‌پور» یکی از مصالح‌فروشان شهر بیرجند در ادامه دلیل گرانی و کمبود سیمان در بازار مصالح‌فروشی استان را رفتن سیمان قاین به بازار بورس ذکر و مطرح کرد: در خراسان‌جنوبی با داشتن ۲ کارخانه بزرگ سیمان متأسفانه شاهد افزایش روزافزون قیمت سیمان سیاه و کاهش عرضه آن در بازار هستیم و مصالح‌فروشان برای تحویل سیمان از کارخانه‌ها باید حدود یک هفته با گرفتن حواله در نوبت باشند.

رد پای بورس در پر کشیدن قیمت سیمان

این مصالح‌فروش بیرجندی گفت: با افزایش قیمت سیمان سیاه قاین به سبب قرار گرفتن در بازار بورس عرضه سیمان باقران کاهش یافته و این امر خود سبب افزایش قیمت سیمان باقران نیز می‌شود.

حسین‌پور افزود: در حال حاضر قیمت سیمان قاین کیسه‌ای ۴۸ هزار تومان و سیمان باقران کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت سیمان قاین در روزهای گذشته ۳۵ هزار تومان و سیمان باقران بین ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان بوده است.

«سید امیرحسین علوی» رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند در ادامه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دلیل اصلی افزایش قیمت سیمان قرار گرفتن آن در بورس بوده و اینکه می‌گویند دلیل این افزایش قطعی برق کارخانه‌ها بوده منطقی نیست.

وی ادامه داد: با قرار گرفتن سیمان در بازار بورس دیگر نرخ گذاری آن در دست بازار مصالح‌فروشان نبوده و دسته‌ای از دلالان قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با بیان اینکه سیمان استان توسط افراد غیر به دیگر استان‌ها ارسال شده و شاهد کمبود سیمان در بازار مصالح‌فروشی استان هستیم، افزود: در حال حاضر سیمان قاین به سبب وارد شدن در بورس افزایش یافته و سیمان باقران نیز اگر وارد بورس شود افزایش خواهد یافت.

تنها راه‌حل عرضه طریق شبکه توزیع است

علوی گفت: مصرف روزانه سیمان سیاه در مصالح‌فروشی‌های شهرستان ۲ هزار تن بوده اما با توجه به اینکه کارخانه ها سیمان را به افراد غیر از مصالح‌فروشان سطح شهر می‌فروشند سیمان به جای اینکه در داخل شهر به فروش برسد به خارج از شهر ارسال و سبب کمبود سیمان و ایجاد مشکلات بعدی برای مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصد سود کالای تولیدی داخل کشور از طریق مراجع قانون‌گذار مشخص و باید بر این اساس و از طریق شبکه توزیع قانونی به فروش برسد، مطرح کرد: وقتی کالای در بورس قرار گیرد مطمئنا قیمت آن پایین نمی‌رود.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند اضافه کرد: اگر قیمت سیمان، مصالح دیگر ساختمانی و یا هر کالای تولیدی دیگری به صورت قانونی تعیین و اتحادیه بر روی آن نظارت داشته باشد مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود.

علوی با اشاره به اینکه منطقی نبوده که برای تولید کالایی از انرژی‌های ارازان‌قیمت داخل استفاده و معادن کشور برای آن بهره‌برداری ولی براساس قانون و از طریق شبکه توزیع به فروش نرسد، تصریح کرد: تنها راه‌حل مشکل گرانی برخی از مصالح ساختمانی عرضه این کالا تنها از طریق شبکه توزیع است.

امیدها به دولت سیزدهم

علوی با بیان اینکه وقتی سیستم‌های دولتی بر عرضه و تولید محصولات دخالت کنند این اتفاق‌ها می‌افتد و باید اجازه بدهند تا عرضه و تولید کالاها به دست صاحبان این صنف ویژه آن قرار گیرد تا مشکلی ایجاد نشده و روی اعضا کنترل باشد، افزود: متأسفانه وقتی تصمیمات شتاب‌زده باشد این‌گونه مشکلات رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر این افزایش‌ها ادامه داشته باشد در مسکن اتفاق خوبی نمی‌افتد امید است با فعالیت دولت جدید این بازار سرو سامان یابد.

«حسن‌نژاد» معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مشکل به وجود آمده در عرضه سیمان و افزایش قیمت این کالا عرضه این کالا از طریق بورس بوده است.

وی ادامه داد: در چند وقت گذشته که کارخانه‌های سیمان استان با مشکل قطعی برق و گاز مواجه شدند این امر سبب کمبود سیمان و اثرگذاری آن در بازار کنونی هستیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به مصوبه جدید دولت در خصوص در بورس قرار گرفتن واحدهای تولیدی سیمان، گفت: براساس این مصوبه باید کلیه واحدهای تولیدی سیمان دارای پروانه بهره‌برداری، عاملان اجرایی پروژه‌های ملی و عمرانی، انبوه‌سازان و عاملان فروش برای مصارف مردمی و عمومی باید تقریبا ظرف دو هفته آینده اگر تاکنون موفق به اخذ کد بورسی نشده‌اند در بورس کالا ثبت‌نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

عرضه سیمان در بورس به نفع تولیدکنندگان!

حسن‌نژاد افزود: عرضه سیمان از طریق بورس به نفع تولیدکنندگان بوده و دولت با این اقدام قصد داشته تا حدودی ضرر تولیدکنندگان سیمان را جبران و از این قشر حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه با عرضه سیمان از طریق بازار بورس کالا سبب افزایش قیمت این کالا شده است، یادآور شد: به نظر می‌رسد هر چند با عرضه این کالا در بورس شاهد افزایش این محصول خواهیم بود اما در آینده با تولید بیشتر و عرضه بیشتر این کالا در بازار و تقاضای کم آن به سبب قیمت زیاد آن تاحدودی قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

افزایش بدون برنامه سیمان و در پی آن دیگر مصالح ساختمانی در شرایط کنونی اقتصادی ضربه سنگینی بر بازار ساخت و ساز و مسکن خواهد داشت که بدون شک این مشکل گریبان گیر سایر بخش‌های اقتصادی نیز خواهد شد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 4 =