محرومیت‌زدایی در حوزه دامپروری/ برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در «فردوس»

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از اجرای اردوی جهادی تخصصی دامپزشکی در مناطق روستایی شهرستان خبر داد و گفت: اردوهای جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و در مناطقی که دسترسی به دامپزشک کمتر است برگزار می‌شود.

جواد اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس، در خصوص بیماری تب‌برفکی، اظهار داشت: تب‌برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دام‌های اهلی بوده و علائم بیماری در گاو شامل آبریزش از دهان، زخم دهانی و پستان، بی‌اشتهایی و لنگش و مرگ دام است.

 وی بیان داشت: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحد‌های دامداری و یا حمل و نقل غیر مجاز دام، احتمال شیوع بیماری تب‌برفکی و بروز تلفات در جمعیت دام‌های جوان وجود دارد

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس با اعلام اینکه این بیماری موجب کاهش تولید شیر و گوشت دام می‌شود و ضررهای اقتصادی برای دامدار به همراه دارد، مطرح کرد: پیشگیری از بروز این بیماری منوط به واکسیناسیون، رعایت موارد بهداشتی، مراقبت شدید، جلوگیری از نقل و انتقال دام آلوده و قرنطینه کردن حیوانات مبتلا است.

اسماعیلی از واکسیناسیون عمومی تب‌برفکی دام‌های سنگین (گاو و گوساله) از ابتدای شهریور ماه جاری  در شهرستان فردوس خبر داد و گفت: تمامی اقدامات، تمهیدات بهداشتی و قرنطینه‌ای، واکسن، تجهیزات و امکانات برای اجرای هرچه بهتر این طرح پیش‌بینی شده است.

وی تبیین کرد: در مدت اجرای طرح، صدور مجوز بهداشتی حمل و نقل دام مشروط به انجام واکسیناسیون و گذشت حداقل ۱۵ روز از زمان تزریق واکسن خواهد بود لذا از دامداران خواستاریم به منظور اجرای هرچه بیشتر و بهتر و پوشش مناسب جمعیت دام سنگین، همکاری مناسب را با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از اجرای اردوی جهادی تخصصی دامپزشکی در مناطق روستایی شهرستان خبر داد و عنوان کرد: این اردوی جهادی برای اهالی روستای انارستانک فردوس با هدف آموزش و ترویج مسائل مورد نیاز دامپروری، شناسایی بیماری‌های دام‌ها، معاینه و درمان دام‌های بیمار، سم‌پاشی و ضدعفونی دامداری‌های روستایی به صورت رایگان اجرا شد.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین به منظور پیشگیری از بیماری نیوکاسل در پرندگان بومی و روستایی واکسن آشامیدنی مقاوم به حرارت به صورت رایگان توزیع و با مساعدت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سهمیه ویژه نهاده‌های دامی یارانه‌ای برای روستاییان شرکت‌کننده در این طرح تخصیص یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و در مناطقی که دسترسی به دامپزشک کمتر است برگزار می‌شود و هدف اصلی اجرای این ویژه برنامه علاوه بر درمان دام ارائه آموزش‌های لازم برای مراقبت از دام و پرندگان است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =