موقوفه‌ای به قدمت ۳ قرن در «طبس»

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس به قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین و اولین وقف شهرستان طبس ۳ قرن قدمت دارد و آقای «لطفعلی نادمی» ۶۰ فنجان آب نهرین طبس را وقف عید قربان و غدیر کرده‌اند.

علی امینی‌نسب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، با اشاره به سنت حسنه وقف، اظهار داشت: در شهرستان طبس خیرین و واقفین بزرگی از گذشته تاکنون داشته‌ایم که با ایثار و گذشت از اموال خود در راستای خدمت به دین و مردم گام‌های بزرگی برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه سمت و سوی نیات و کمک‌های مردمی باید به سمت وقف سوق داده شود، تصریح کرد: جهت‌دهی در اجرای نیات یکی از وظایف اوقاف است و باید نیازمندان و فقرا و رفع مشکلات مردم را بیشتر مدنظر قرار دهیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با تأکید بر اینکه تمام تلاشمان تقویت وقف‌ها، اجرای صحیح نیت واقفان و هدایت به سوی وقف‌های جدید است، مطرح کرد: براساس نیازسنجی‌های انجام شده توسط متخصصان و مشاوران مرتبط، این شهرستان ‌اکنون نیازمند وقف در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، علمی و پژوهشی و تحصیل دانشجویان و طلاب است.

وجود ۵۳۵ موقوفه در طبس

امینی‌نسب از وجود ۵۳۵ موقوفه در شهرستان طبس خبر داد و مطرح کرد: از این تعداد ۳۷۵ موقوفه متصرفی است به این معنا که اداره آن برعهده اوقاف است و ۱۶۰ موقوفه دیگر غیرمتصرفی بوده و توسط متولی اداره می‌شود و اوقاف فقط بر اجرای صحیح نیات واقف نظارت دارد.

وی تعداد رقبات موقوفات را ۳ هزار و ۳۰۷ رقبه ذکر کرد و با بیان اینکه از این تعداد ۳ هزار و ۲۰۹ رقبه منفعتی و ۹۸ رقبه انتفاعی است، مطرح کرد: در سال جاری ۳ فقره وقف جدید به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در این شهرستان به ثبت رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس به قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین و اولین وقف شهرستان طبس ۳ قرن قدمت دارد و آقای «لطفعلی نادمی» ۶۰ فنجان آب نهرین طبس را وقف عید قربان و غدیر کرده‌اند.

«امیرحسنخانی»؛ بزرگترین موقوفه

امینی‌نسب موقوفه «امیرحسنخانی» را بزرگترین موقوفه شهرستان دانست و گفت: این موقوفه توسط امیرحسنخانی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به ثبت رسیده که دارای یک هزار و ۲۷۷ رقبه با ۵۱ نیت وقف شده در طبس، بشرویه، سرایان، خوسف، گناباد و شمیرانات است و حدود ۸۰ در صد درآمد آن‌ها طبق نیت واقف باید در طبس اجرای نیت شود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حراست و اجرای امینانه واقفان و مدیریت و تولیت بقاع متبرکه و امامزادگان دو رسالت مهم اوقاف و امور خیریه است و همچنین باید در مردم این اعتماد کامل را به وجود آورد که موقوفات درست طبق نظر واقفان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مصرف می‌رسد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 10 =