ثبت اختراع ۱۷ فرآورده محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی

«مهدی ابراهیمی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: یکی از رسالت هایی که جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سالهای گذشته به ویژه سال ۱۳۹۵ دارد، کار و انجام تحقیقات در مراحل مختلف روی محصولات استراتژیک استان است. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: عمده فعالیت‌های مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی استان در درجه اول روی محصول عناب، زرشک و زعفران بوده و بعد نسبت به سایر گیاهان دارویی که در استان به عنوان یک مزیت شناخته می‌شود انجام شده است. 

وی بیان داشت: با توجه به این‌که ما در استان بحث خام فروشی محصولات کشاورزی و نبود فرآورده‌های دارویی و غذایی را داریم، از جمله اقداماتی که انجام شده  تاکید بر تولید فرآورده هایی در زمینه غذایی و سپس فرآورده های دارویی از زرشک، زعفران و عناب بوده است. 

ابراهیمی تبیین کرد: طی کارهایی که در سالهای گذشته به خصوص یکسال قبل انجام شده فراهم سازی زیرساختهای لازم برای تولید محصولات بوده است. 

وی اظهار داشت: ما در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی فضای ۱۴ هکتاری را آماده کردیم تا بتوانیم اقدامات مرتبط با این محصولات را انجام دهیم و بعد بتوانیم نتایج تحقیقات را تبدیل به محصولات کنیم. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: بر همین اساس سال گذشته ساخت سوله‌های فرآوری را در این مجتمع آغاز کردیم که این سوله ها قابلیت تولید فرآورده های دارای ثبت اختراع و فرآورده هایی که مجوز لازم را از سوی سازمانهای زیربط دارند خواهد داشت و ما در این سوله ها اقدام به تولید محصولات خواهیم کرد. 

ابراهیمی بیان داشت: برای این‌که بخواهیم محصولات مورد نیاز جامعه را که از طرفی باعث ایجاد ارزش افزوده از محصولات استراتژیک استان میشود را تولید کنیم نیازمند این هستیم که برخی تحقیقات مقدماتی روی آن انجام شود و تحقیقات مکمل در ادامه آنها نهایتا منجر به دستیابی دانش فنی تولید این محصولات شود. 

ثبت اختراع ۱۷ فرآورده از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر حدود ۱۷ فرآورده از عناب، زرشک و زعفران یا ثبت اختراع شده یا در حال طی مراحل انجام ثبت اختراع است. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان داشت: برای این محصولات پس از اینکه مالکیت آنها مشخص و ثبت اختراع شد به صورت همزمان کارهای تحقیقاتی انجام می‌شود و ما به فرمولاسیونی که به محصول تبدیل کنیم نیز می‌رسیم و در ادامه کار پس از تولید اولیه این محصولات اگر استارتی نیاز باشد روی محصول انجام گرفته و در نهایت شرایط لازم برای تجاری سازی و ورود به بازار انجام خواهد شد. 

ابراهیمی گفت: موضوع تجاری سازی این محصولات توسط مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک استان که این نیز یکی از ساختارهایی است که در جهاد دانشگاهی استان تحت عنوان “بیرناب” شناخته می‌شود، در حال انجام است. 

وی افزود: این مرکز خدمات تخصصی نتایج کار تحقیقاتی را که در گروه پژوهشی تولید فرآوری گیاهان استراتژیک در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی به سرانجام می‌رسد را تجاری سازی کرده و پلی است بین کشاورز و مصرف کننده به طوری که ما بتوانیم این محصولات را بدون دخالت دلالان به طور مستقیم چه محصول اولیه که فرآوری اولیه روی آن انجام شده و در قالب محصولات بسته بندی شده است و چه محصول فرآوری شده با کیفیت بالا، با شناسنامه و مشخصات کامل را ارائه دهیم به طوری که مصرف کننده با شناخت کامل و اطمینان کافی از محصول استفاده کند را به تولید برسانیم. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان داشت: یکی دیگر از اقداماتی که به طور همزمان در حال انجام هستیم، بحث بهبود تولید است. به لحاظ سطح زیر کشت این محصولات با تلاش هایی که سازمانهای جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر داشتند سطح زیر کشت به سطح قابل قبولی رسیده است. 

ابراهیمی تبیین کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که یکسری از شرایط و عوامل عمدتا اقلیمی و غیر اقلیمی روی این محصولات تاثیر گذار است که عمده تمرکز ما در بحث تولید این محصولات به این موضوعات از جمله تنش های محیطی زنده و غیر زنده، عوامل تغییرات دمایی و اقلیمی است و به دنبال این هستیم که خلاء به وجود آمده که باعث کاهش کیفیت و کمیت محصولات میشود را پوشش دهیم. 

وی افزود: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده بحث جایگزنی کودهای زیستی به جای کودهای رایج کشاورزی است. بحث آفت کش هایی است که این آفت ها برای سلامت انسان و سایر جانداران ضرری ندارند و ما می‌توانیم از آنها به عنوان جایگزین سایر آفت کش ها برای محصولات استراتژیک استان استفاده کنیم. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: همچنین تحقیقاتی در مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی است که ما آنها را به عنوان تحقیقات پایه ای انجام می‌دهیم. برای حل برخی از مشکلات و معضلاتی که در محصولات از جمله پایین بودن میزان عملکرد در واحد سطح، کیفیت پایین محصولات، بالا بودن میزان آلودگی در زرشک، زعفران و عناب که تبعا با توجه به نوع مشکلی که پیش رو وجود دارد طرح های تحقیقاتی را تعریف می‌کنیم و کار می‌کنیم تا نتایج تحقیقات بتواند به حل مشکلات و معضلات کمک کند. 

استفاده از ظرفیت نخبگان

ابراهیمی بیان داشت: در بحث استفاده از ظرفیت سایر محصولات استان توسط نخبگان و صاحبان ایده اقداماتی داشتیم. 

وی عنوان داشت: مرکز نوآوری عناب را در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی راه‌اندازی کردیم. یکی از کارهایی که این مرکز انجام می‌دهد برگزاری رویدادهایی با هدف احصای ایده‌هایی که در سطح استان و خارج استان برای حل مشکلات وجود دارد، است و ما از ایده‌های فناورانه ای که افراد دارند برای سرعت بخشیدن به انجام تحقیقات، انجام تحقیقات جدیدتر و ثبت مالکیت برای شخصی که صاحب ایده است کمک می‌کنیم که از نتایج آن شخص و استان بهره‌مند شوند. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به ثبت اختراع برخی از محصولاتی که قطعی شده ، گفت: آبنبات فراسودمند زرشک یکی از محصولاتی است که از خاصیت خون سازی زرشک در این محصول استفاده شده، کلوچه فراسودمند عناب، چیپس فراسودمند عناب، شکلات فراسودمند عناب، قرص جوشان آرامبخش و ضد افسردگی عناب، سرکه فراسودمند عناب و قرص جوشان عناب برای درمان سرفه و سرماخوردگی از جمله مواردی است که ثبت اختراع شده است. 

چاپ ۴۸ کتاب و مقاله

ابراهیمی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که جهاد دانشگاهی انجام داده انتشار نتایج حاصل از  تحقیقاتی است که در قالب کتاب و مقاله به چاپ رسیده و در این خصوص سال گذشته بیش از ۴۰ مقاله و ۸ کتاب منتشر شده است. 

وی افزود: این اقداماتی که در راستای چاپ تحقیقات انجام شده همگام با سایر مراکز پژوهشی و دستگاه هایی است که متولی زرشک، زعفران و عناب است و هدف ما ایجاد هم افزایی است که از نتایج کارهایی که انجام میشود کشاورزان و مردم استان بهره‌مند شوند. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مورد صادرات محصولات تولیدی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به داخل کشور و خارج، بیان کرد: برای صادرات در داخل و خارج نیازمند رعایت استانداردهایی هستیم که برای صادرات به خارج از کشور با همکاری استانداری خراسان جنوبی و سازمان استاندارد استان در حال تهیه و تدوین استانداردها برای این محصولات هستیم. 

تهیه بانک اطلاعات جامع از گیاهان دارویی

ابراهیمی خاطرنشان ساخت: برای گیاهان دارویی نیز جهت شناسایی پتانسیل گیاهان دارویی استان در مناطق مختلف فعالیت وسیعی را انجام می‌دهیم؛ منطقه به منطقه استان بررسی و ظرفیت گیاهان دارویی شناسایی خواهد شد که آغاز کار از منطقه بیرجند خواهد بود‌ در ادامه و طی چهار سال تمام مناطق استان را مورد بررسی قرار داده تمام ظرفیت های استان را احصا کرده و بانک اطلاعاتی جامعی از این محصولات را ایجاد خواهیم کرد تا شرایط سرمایه گذاری فراهم شود. 

وی بیان داشت: یکی از اقداماتی که به طور همزمان برای گیاهان دارویی انجام می‌شود، تولید داروهای گیاهی است. برخی از گیاهان دارویی استان که ظرفیت مغفولی دارد را در قالب فرآورده‌های دارویی و طب سنتی، کار ثبت آن را انجام می‌دهیم اما چون فرآیندی که برای اینکار تعریف شده مقداری طولانی و زمان بر است در حال حاضر در حال انجام است اما به تولید محصولی که اعلام شود نرسیده‌ایم که به زودی این موضوع نیز محقق خواهد شد. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مورد سرمایه گذاری های انجام شده و لازم برای اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از احداث سوله تا کارهای تحقیقاتی و سایر موارد، گفت: جهاد دانشگاهی یک سازمان نیمه دولتی است و تقریبا تمام هزینه هایی که تاکنون انجام شده است توسط جهاد دانشگاهی بوده است. جهاد دانشگاهی به نوعی در زمینه محصولات استراتژیک استان و گیاهان دارویی سرمایه گذاری می‌کند. 

ابراهیمی ادامه داد: درخواستی که ما از سازمانهای متولی داریم این است که اگر امکان دارد جهاد دانشگاهی را به چشم یک سرمایه گذار نگاه کنند. سرمایه گذاری که در استان نسبت به محصولات استراتژیک و گیاهان دارویی فعالیت می‌کند و هیچ چشم داشتی ندارد. انصافا جهاد دانشگاهی تا جایی که ظرفیت داشته تلاش کرده است. 

وی تاکید داشت: درحال حاضر مشکل عمده ای که ما داریم در بحث احداث سوله است. ساخت سوله آغاز شده اما به لحاظ اعتبار دچار مشکل هستیم. درخواست ما از متولیان امر به ویژه استانداری و سازمانهایی که می‌توانند تسهیلات بلاعوض، کم بهره و بدون بهره پرداخت کنند این است که به عنوان سرمایه گذار به جهاد دانشگاهی برای تکمیل سوله ها کمک کنند. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: اگر ما بتوانیم موانع مالی که پیش روی احداث سوله ها و تولید و فرآوری محصولات است را برطرف کنیم مشکل دیگری به لحاظ دانش فنی و کارهای تحقیقاتی نخواهیم داشت. 

۱۴ میلیارد تومان اعتبار  مورد نیاز برای دهکده گیاهان دارویی

ابراهیمی در مورد اعتبار مورد نیاز، اظهار داشت: طرحی تحت عنوان دهکده گیاهان دارویی تعریف شده که برای این طرح حدود ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما برای احداث سوله های فرآوری حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

وی افزود: در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ساخت سه سوله با زیربنای ۷۵۰ متر مربع پیش بینی شده است که مقداری از کار توسط جهاد دانشگاهی آغاز شده و برای ادامه نیازمند اعتبار است. 

مدیرگروه تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به حمایت های معنوی خوب مسئولان استان از کارهای انجام شده در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به حمایت مالی نیاز دارد. ما کار خود را دنبال کرده و انجام میدهیم هرچند کُند، اما اگر سازمان و نهادی حمایت مالی داشته باشد این حمایت مانند کاتالیزور عمل کرده و سرعت کار افزایش پیدا می‌کند. 

ابراهیمی بیان داشت: اگر نهادی باشد که به عنوان سرمایه گذار و در قالب قرارداد دو طرفه با توجه به شرایط خودش و ما با جهاد دانشگاهی وارد قرارداد شود ما از این اقدام استقبال کرده و آماده همکاری هستیم. 

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =