پرواز قیمت تخم‌مرغ به سمت گرانی/ مسئولان: قیمت در خراسان‌جنوبی مناسب‌تر است!

خبرگزاری فارس- خراسان ‌جنوبی؛ ماه‌ها است به دنبال تبعات همه‌گیری بیماری کرونا بر اقتصاد و همچنین افزایش نرخ ارز، شاهد گران شدن اقلام مختلف بوده‌ایم. افزایش گرانی در کشور از افزایش دلار و ارز آغاز شد، وقتی دلار بالا رفت به‌دنبال آن خودرو، لوازم‌خانگی، برقی و حتی گوشت و مرغ و میوه گران شد اما بعد از مدتی دلار نه به قیمت قبلی اما به حالت تقریباً ثابت برگشت ولی اجناس و کالاها همچنان گران و دائماً در حال افزایش است.

گرانی کالاها در سایه کسادی بازار با توجه به شیوع ویروس کرونا این روزها کام مردم شرقی‌ترین نقطه ایران را تلخ کرده و برخی‌ها معتقد هستند که در نبود نظارت کافی در بازار موجب ماهی‌گیری برخی از افراد سودجو از وضعیت کنونی شده است.

گلایه مردم از گرانی‌ها و رنجی که از این معضل می‌برند، حکایتی است که بارها از آن گفته و شنیده‌ایم. هر چند وقت یک بار افزایش ناگهانی قیمت چند کالا بر دشواری گردش چرخ‌های معیشت می‌افزاید و نگاه مردم را متوجه متولیان امر می‌سازد تا شاید تمهیدی بیندیشند و قدمی در مسیر کاستن از بار گرانی‌ها برداشته شود.

پرواز قیمت تخم‌مرغ

با وجود اینکه هفته‌های اخیر قیمت تخم‌مزغ پس از یک دوره روند افزایشی شرایط ثابت رو به پایین را در بازار تجربه کرد اما در روزهای اخیر قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی داشته و در مناطق و فروشگاه‌ها نیز افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ تخم‌مرغ را شاهد هستیم.

هر شانه تخم‌مرغ در بیرجند طی روزهای اخیر بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان قیمت خورده و در بازار استان توزیع می‌شود که به عبارتی می‌شود ۲۰۰۰ تومان برای هر عدد تخم‌مرغ

 

طبق بررسی خبرنگار فارس هر شانه تخم‌مرغ در بیرجند طی روزهای اخیر بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان قیمت خورده و در بازار استان توزیع می‌شود که به عبارتی می‌شود ۲۰۰۰ تومان برای هر عدد تخم‌مرغ و این در حالی است که قبل از آن قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان و یا به عبارتی کیلویی ۱۶۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان.

افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر که کلید آن تقریبا در اواخر هفته گذشته خورد به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به خصوص قشر ضعیف تبدیل شده و این نوسانات قیمتی باعث شده این ماده غذایی بسیار بار ارزش از سبد غذایی بسیاری از خانواده‌ها خارج شود. همچنین این افزایش برای تولید محصولات غذایی وابسته به تخم‌مرغ به خصوص تولیدات قنادی و دیگر موارد نیز تأثیرگذار خواهد بود.

مردم نگران از تأمین کالاهای اساسی

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس به پرواز قیمت گوشت مرغ طی این روزها، مطرح می‌کند: روز گذشته به یکی از فروشگاه‌های بیرجند سری زده و خواهان خرید تخم‌مرغ شدم که شوک عجیبی به ما وارد شد چراکه فروشنده قیمت هر کیلو را ۲۳ هزار تومان اعلام کرد.

واقعیت این است که برخی ناچارند از تهیه تخم‌مرغ هم چشم بپوشند همانطور که از تهیه بیشتر لبنیات چشم‌پوشی کرده‌اند

 

وی اضافه می‌کند: این قیمت برای بسیاری از شهروندان گران است و واقعیت این است که برخی ناچارند از تهیه تخم‌مرغ هم چشم بپوشند همانطور که از تهیه بیشتر لبنیات چشم‌پوشی کرده‌اند؛ گرانی‌های سرسام‌آور به نوعی زندگی‌ها را فلج کرده و مردم توان خرید حداقل‌های زندگی خود را ندارند.

گلایه از عدم نظار‌ت‌ها

این شهروند بیرجندی از بی‌ثباتی قیمت‌ها و عدم نظارت مسئولان به‌شدت گلایه‌مند است و عنوان می‌کند: صبح تا عصر قیمت‌ها فرق می‌کند و هیچ نظارتی وجود ندارد، این گرانی‌ها و کمبودها آنقدر در شهر و استان ما عادی شده که مردم نیز دیگر عادت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند از گوشت و برنج و غیره برای مدت کوتاهی صرف نظر کنند اما تخم‌مرغ دیگر جزو کالاهای معمولی و متداول مورد نیاز مردم است و نمی‌دانم گره قصه کجاست که همچنان تخم‌مرغ گران می‎شود.

کالای ارزانی که گران شد

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، مطرح کرد: زمانی تخم‌مرغ جزو کالاهای بسیار ارزان بود و مردم هیچ که نداشتند با یک تخم‌مرغ یا املت ساده روزگار سپری می‌کردند اما متأسفانه در برخی از زمان‌ها همان نیز کمیاب و یا گران می‌شود که باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

در استانی که تولید کننده تخم‌مرغ است و هزینه‌ای برای حمل و نقل آن دریافت نمی‌شود چرا قیمت به این شکل افزایش می‌یابد؟

 

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی از گذشته مورد توجه صنعت مرغداری قرار گرفته و دارای کامل‌ترین زنجیره تولید است، اضافه کرد: در استانی که خود تولید کننده تخم‌مرغ است و هزینه‌ای برای حمل و نقل آن دریافت نمی‌شود چرا قیمت به این شکل افزایش می‌یابد؟

وی بیان داشت: چند روزی است قیمت تخم‌مرغ روزانه افزایش دارد و گرانی‌های مرغ و تخم‌مرغ در حالی در خراسان‌جنوبی مشاهده می‌شود که خود یکی از قطب‌های تولید کننده و صادر کننده این دو محصول است.

«غلامرضا زجاجی» رئیس اتحادیه مواد پروتئینی و قصابان بیرجند در گفت‌وگو با فارس در خصوص افزایش قیمت تخم‌‍مرغ در استان، گفت: چند روزی در شهرستان بیرجند گلایه‌هایی از افزایش قیمت تخم‌مرغ به گوش می‌رسید که پیگیری‌ها برای این مهم آغاز شد.

در انتظار کاهش یا تصویب قیمت باشید!

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب تخم‌مرغ در مراکز عرضه مستقیم کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۲ هزار تومان در مراکز خرده‌فروشی است، اضافه کرد: اگر مردم در مرکزی شاهد گران‌فروشی باشند باید مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا تخلفات پیگیری شده و شاهد گران‌فروشی نباشیم.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی و قصابان بیرجند اضافه کرد: طی شنبه هفته جاری جلسه‌ای پیرامون قیمت تخم‌مرغ برگزار شد که عنوان شد شانه تخم مرغ باید ۴۳ هزار تومان باشد اما برای جزئیات بیشتر باید صبر کنیم تا ببینیم قیمت مصوب از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کل کشور چه رقمی اعلام می‌شود.

تولید روزانه ۶۵ تن تخم‌مرغ در استان

«احمد بیکس» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز گفت: روزانه ۶۵ تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود که نیاز استان بین ۲۵ تا ۳۰ تن است و مابقی تخم‌مرغ تولیدی استان به نقاط دیگر ارسال می‌شود.

قیمت تخم‌مرغ در خراسان‌جنوبی به نسبت برخی نقاط کشور مناسب‌تر است!

 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کمبود تخم‌مرغ نداریم و این افزایش قیمت کشوری است و تنها مختص به استان ما نیست، تبیین کرد: قیمت تخم‌مرغ در خراسان‌جنوبی به نسبت برخی نقاط کشور مناسب‌تر است!

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه قیمتی که در حال حاضر مطرح شده به صورت کشوری تصویب شده و در همه استان‌ها باید تخم‌مرغ با همین قیمت فروخته شود، مطرح کرد: فردا(چهارشنبه) مجدد ستاد تنظیم بازار کشور تشکیل می‌شود و امیدواریم این قیمت در خراسان‌جنوبی اصلاح شود.

و اما…

تخم‌مرغ ارزانترین و در دسترس‌ترین محصول پروتئینی است که همه خانواده‌ها با هر سطح درآمدی قادر به تهیه آن هستند. این منبع پروتئینی ارزشمند در عین حال که قیمت بالایی ندارد اما از ارزش غذایی زیادی برخوردار است و تا حدودی می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را برای خانواده‌هایی که به جای گوشت، محصولات لبنی و حبوبات در سفره‌های آن‌ها خالی است را پر کند.

فعالیت ۴۳ واحد مرغداری پرورش مرغ تخم‌گذار در خراسان‌جنوبی این استان را در باب تأمین تخم‌مرغ خودکفا کرده است اما با وجود اینکه این استان مهد تولید مرغ و تخم‌مرغ در شرق کشور است اما شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی در این کالا هستیم که گلایه‌های مردم را به دنبال دارد.

 متأسفانه این روزها بازار این محصول پروتئینی ملتهب است و هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند اما در شرایط فعلی که بسیاری از اقشار توان خرید سایر محصولات پروتئینی را ندارند تعادل و آرامش این بازار اهمیت به سزایی دارد و نیازمند تدبیر مسئولان است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دو =