سریال کنسلی پروازهای فرودگاه‌ بیرجند/ بیش از ۱۰۰ پرواز لغو شد

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، خراسان‌جنوبی استانی است که تنها راه حمل و نقل فعال و مورد استفاده عموم آن حمل و نقل جاده‌های است. وجود ۲ فرودگاه در استان و انجام پرواز به مقصدهای مشهد و تهران از دیگر راه‌های حمل و نقل استان است و با توجه به عدم راه‌اندازی راه‌آهن در استان اغلب سفرهای ضروری مردم و مسئولان از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود.

اما حمل و نقل هوایی نیز با مشکلاتی از جمله تأخیر و لغو پروازها از طرف شرکت‌های هواپیمایی مواجه است که این مشکل باعث گلایه مسافران و مردم استان شده است.

طی ۶ ماه گذشته از ابتدای سال تا ۸ مهرماه تعداد قابل توجهی بیش از ۱۰۰ پرواز از پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان لغو شده است.

لغو پرواز در استان باعث می‌شود مسافران تا یک هفته بعد که همان پرواز انجام شود منتظر شده و اگر مسافری سفر کاری و درمانی داشته باشد به ناچار مجبور به استفاده از حمل و نقل جاده‌ای و طی مسیرهای طولانی برای رسیدن به مقصد است.

با توجه به نبود راه آهن در استان می‌طلبد وضعیت پروازها در استان به طور مرتب انجام شود تا مسافران برای سفرهای طولانی مجبور به استفاده از حمل و نقل جاده‌ای نباشند. 

افزایش و انجام مرتب پروازها به مقصد فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی باعث رونق استان نیز می‌شود که باید در این خصوص مسئولان استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را انجام دهند.

انجام ۳۴ پرواز در هفته

«عظیم طهماسبی» مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در مورد آخرین وضعیت پروازهای فرودگاه‌های استان، اظهار داشت: طی هفته ۳۴ پرواز رفت و برگشت از فرودگاه‌های استان داریم‌.

وی افزود: تعداد ۴ پرواز در مسیر مشهد_بیرجند_مشهد، تعداد ۲۶ پرواز در مسیر «تهران- بیرجند- تهران» و تعداد ۴ پرواز در مسیر «تهران- طبس- تهران» انجام می‌شود.

مشهد و تهران مقصد پروازهای خراسان‌جنوبی

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با بیان این‌که مقاصد پروازهای استان در حال حاضر فقط تهران و مشهد بوده و عمده سفرها به این دو شهر است، بیان داشت: برنامه پروازهای فرودگاه‌ها در همه جا به برنامه تابستانه و زمستانه تقسیم می‌شود؛ برنامه تابستانه از اواسط فروردین‌ماه اجرایی شده و تا هفته دوم آبان‌ماه ادامه دارد و از هفته دوم آبان تا اواسط فروردین‌ماه برنامه زمستانه است.

طهماسبی عنوان کرد: طی ۶ ماه گذشته از ابتدای سال و به لحاظ اینکه پروازها در برنامه تابستانه بوده افزایش پرواز و در مقابل لغو پرواز داشتیم. 

 

وی گفت: طی ۶ ماه گذشته ۱۰ پرواز به مجموع پروازهای فرودگاه‌های استان افزوده شده اما با توجه به مشکلات به وجود آمده برای ایرلاین‌ها شاهد لغو ۶ پرواز در فرودگاه‌های استان بودیم که این تعداد پرواز لغو شده توسط همان ایرلاین یا ایرلاین‌های دیگر جبران شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر مقصد پروازهای استان تهران و مشهد است و مجاب کردن شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی برای مقصد دیگری کار سختی است و به صرفه و دارای مسافر برای شرکت‌های هواپیمایی نیست.

هدف حفظ برنامه زمستانه پروازها است

طهماسبی تبیین کرد: برنامه فرودگاه‌های استان این است که برنامه زمستانه پروازها را حفظ کند چراکه پروازهای فعلی نیاز مسافران را تأمین می‌کند.

وی در مورد افزایش پروازها، بیان داشت: وظیفه ذاتی فرودگاه تأمین زیرساخت است که تأمین شده و می‌شود، بحث افزایش پرواز مسئله‌ای است که نیازمند پیگیری مسئولان و نمایندگان استان بوده و مستلزم حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های هواپیمایی است. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با بیان این‌که شرکت‌های هواپیمایی باید دلایل کنسلی و تأخیر پروازها را اعلام کنند، افزود: متأسفانه از ابتدای سال تا ۸ مهر ماه بیشترین ابطالی پروازهای فرودگاه‌های استان مربوط به شرکت هواپیمایی ایران ایر با ۳۵ پرواز؛ ۷۰ پرواز رفت و برگشتی بوده است و با توجه به اینکه شرکت ایران ایر با کمبود شدید ناوگان مواجه است و مشکلات فنی برای هواپیماها به وجود می‌آید بیشتر شاهد لغو و تأخیر پروازها هستیم. 

طهماسبی در خصوص کنسلی زیاد پرواز در فرودگاه‌های استان که باعث گلایه مردم و مسافران طی ماه‌های گذشته شده و شاید بشود، توضیح داد: معمولا پروازهایی که از بیرجند به تهران انجام می‌شود ساعات اولیه صبح است و مواقعی که یک هواپیما از یک شرکت هواپیمایی در این بازه زمانی با مشکل فنی مواجه می‌شود تا زمانی که رفع مشکل شده و به خط برگردد پروازهای قبل از ظهر این شرکت لغو می‌شود و شاید در همان روز پروازهای ساعات بعد از ظهر این ایرلاین به سایر استان‌ها انجام شود در این صورت برای مردم و مسافران استان ما جای سؤال است که چرا همیشه پروازهای بیرجند لغو شده اما پرواز شهرهای دیگر با همین ایرلاین انجام می‌شود؟ 

وی با بیان اینکه مردم و مسافران حق دارند گلایه کنند، ادامه داد: بارها در جلساتی که با شرکت‌های هواپیمایی برگزار شده این دغدغه را مطرح کرده و گفته‌ایم پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا پروازهای فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی لغو و با تأءخیر انجام نشود چراکه اگر در شهرهای دیگر پروازی لغو شود مسافر به دلیل تعدد پروازها حق انتخاب دارد و با پرواز دیگر به مقصد رفته و کارش را انجام می‌دهد اما اگر پروازی از فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی لغو شود مسافر هیچ حق انتخابی ندارد و باید تا هفته بعد همان روز منتظر پرواز بماند و در این شرایط پرواز پر شده و مسافر به ناچار راه دیگری را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی افزود: شرکت ایران ایر پرواز روز جمعه به مقصد تهران را کلا لغو کرده که با رایزنی‌هایی که انجام دادیم این پرواز را با شرکت پارس ایر برقرار کردیم، شرکت ایران ایر حدود ۵۰ درصد پروازها به مقصد مشهد را لغو کرده و احتمال دارد طی هفته‌های باقی‌مانده از برنامه تابستانه تا اواسط آبان باز هم پروازی را لغو کند اما تاکنون چیزی در این خصوص به فرودگاه‌های استان اعلام نکرده است.

کمبود ناوگان دلیل لغو پروازها

طهماسبی عنوان کرد: شرکت ایران ایر دلیل تمام لغو پروازهای این شرکت را کمبود ناوگان اعلام می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان نیز طی این ۶ ماه ۳۶ پرواز رفت و برگشتی خود را به دلیل کمبود ناوگان لغو کرده است. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی به شیوع ویروس کرونا و خسارات ناشی از آن به شرکت فرودگاه‌های استان اشاره کرد و افزود: در پی شیوع کرونا و به دلیل کمبود مسافر شرکت فرودگاه‌های استان نیز متوجه خسارات مالی شد و در حال حاضر نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم.

انجام پروازهای استان توسط چهار شرکت هواپیمایی

طهماسبی گفت: پروازهای فرودگاه‌های استان توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان، پارس ایر و ایرتور انجام می‌شود.

وی در مورد افزایش قیمت بلیط هواپیما، بیان داشت: در حال حاضر هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت مسافر سوار می‌کنند و با توجه به نوسان قیمت دلار، قیمت بلیط‌های فرودگاه‌های استان به نسبت افزایش خاصی نداشته است. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی ادامه داد: قیمت بلیط از ۶۹۰ هزار تومان آغاز شده و تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان می‌رسد‌ که میانگین قیمت بلیط‌ها ۷۵۰ هزار تومان است ضمن اینکه تاکنون موردی از تخلف و گران‌فروشی بلیط هواپیما در استان گزارش نشده است.

طهماسبی بیان داشت: طی این مدتی که شاهد شیوع کرونا هستیم بیشترین مسافرین فرودگاه‌های استان به ویژه به مقصد تهران، مسئولان دولتی هستند‌. 

وی در مورد آمار پروازهای فرودگاه بیرجند طی ۶ ماه گذشته، گفت: در این مدت ۲۶۱ پرواز ورودی و ۲۶۱ پرواز خروجی داشتیم. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در مجموع ۲۲ هزار و ۱۱۵ نفر مسافر وارد فرودگاه بیرجند شده و ۲۲ هزار و ۳۹۸ مسافر از فرودگاه بیرجند خارج شدند و همچنین بار ورودی حدودا ۱۷۲ هزار کیلوگرم و بار خروجی ۱۹۲ هزار کیلوگرم بوده است. 

طهماسبی بیان داشت: فرودگاه طبس نیز ۳۷ پرواز ورودی و ۳۷ پرواز خروجی داشته و یک هزار و ۵۷۷ مسافر وارد فرودگاه و یک هزار و ۴۹۱ مسافر از فرودگاه طبس خارج شدند و بار ورودی به فرودگاه طبس یک هزار و ۸ کیلوگرم و بار خروجی ۱۶ هزار کیلوگرم بوده است. 

پروازها بیشترین چالش

وی در مورد مشکلات و چالش های پروازها در استان، اظهار داشت: بیشترین چالش در مورد فرودگاه‌های استان بحث پروازها است؛ راهکارهایی در خصوص راه‌اندازی ایرلاین‌های داخلی، خرید هواپیما، حمایت از ایرلاین‌های موجود و مشابه این موارد مطرح شده و با توجه به اینکه شرایط در ناوگان هواپیمایی شرایط خاصی است و ناوگانی که داریم همه ناوگان متوسط به بالا است نیازمند توجه و پیگیری است.

افزایش پروازهای فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی از افزایش پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند طی روزهای گذشته خبر داد و گفت: هواپیمایی پارس ایر که پیش از این میزبان پرواز روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه در مسیر «تهران-بیرجند-تهران» بود یک پرواز دیگر در روز یکشنبه به مجموع پروازهای خود اضافه کرده است. 

طهماسبی افزود: طبق بررسی آمار مرکز استان روزانه نیازمند حداقل ۲ پرواز رفت و برگشت به پایتخت است و این اداره‌کل نیز همواره به دنبال برقراری پروازها در ابتدای صبح و پایان روز جهت استفاده هر چه بهتر مسافرین و مسئولین است و در حال حاضر نیز روزهای شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه در برنامه تابستانی دو پرواز به تهران برنامه‌ریزی شده و پاسخگوی درخواست هم استانی‌ها است.

وی مطرح کرد: با پیگیری‌های این اداره‌کل روزهای جمعه فرودگاه بیرجند که از اواسط تابستان پروازهای آن لغو گردیده بود نیز توسط هواپیمایی پارس ایر مجدد برقرار شد. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی بیان داشت: با توجه به تعداد پرواز یاد شده هیچ روز از ایام هفته بدون پرواز نخواهیم بود و پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت ایجاد شده پاسخگوی نیاز استان باشد. 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: برنامه زمستانی از سوی هیچ کدام از ایرلاین‌های فعال در استان اعلام نشده اما در تلاش هستیم بتوانیم در برنامه زمستانی علاوه بر افزایش پروازها برنامه فعلی فرودگاه را نیز بدون تغییر ادامه دهیم. 

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نوزده =