آژیر افزایش سن و پیری جمعیت / استمداد نمایندگان از نخبگان عملی برای پخته‌تر شدن طرح جوانی جمعیت

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار فارس از بیرجند، کاهش نرخ فرزندآوری، روبه رو شدن با بحران سالمندی و پیری جمعیت، تمایل نداشتن جوانان برای ازدواج، هزینه‌های سنگین فرزندآوری و مراسمات ازدواج، عدم پرداخت تسهیلات مناسب به خانواده‌ها برای استقبال از فرزندآوری همگی چتری از مشکلات هستند که بر سر جوانان و خانواده‌ها باز شده است؛ مشکلاتی که با به میان آمدن یک طرح قرار بر بهبودی و رفع آنان است.

طرح جوانی جمعیت همان طرحی است که می‌خواهد گره از مشکلات نام برده شده باز کند، در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده به عنوان مثال هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور و دوران بارداری برای این طرح درنظر گرفته شده است.

اگرچه این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد و هم اکنون در مرحله اصلاح قرار دارد به همین دلیل نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از همه نخبگان و کارشناسان امور اجتماعی و جمعیتی خراسان‌جنوبی می‌خواهد که پیشنهادهای خود را برای پخته‌تر شدن این طرح در کمیسیون‌ها، فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده و یا حتی صحن علنی مجلس به نمایندگان مجلس ارائه دهند.

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح جوانی جمعیت و مزایای آن، اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم آژیر افزایش سن و پیری جمعیت به دلیل اجرای سیاست غلط گذشته و همچنین وضعیت وخیم اقتصادی عصر حاضر در ایران اسلامی به صدا در آمده است.

سیاستی بدون پشتوانه علمی

وی اجرای سیاست فرزند آوری در گذشته را بدون پشتوانه علمی دانست و ادامه داد: شرایط سخت اقتصادی در حال حاضر نیز سبب شده تا خانواده‌ای که زیر خط فقر هستند و خانواده‌های متوسط چندان تمایلی به فرزند آوری بیش از یک یا دو فرزند نداشته باشند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عمیق و عمیق‌تر شدن فاصله‌های طبقاتی در عصر حاضر که نتیجه جبر اقصادی ست سبب شد تا نه تنها خانواده فقیر که خانوارهای متوسط به لحاظ اقتصادی نیز چندان تمایلی به فرزند آوری نداشته باشند و این موضوع سبب شد تا بنا به دغدغه رهبری در مورد پیری جمعیت مجلس یازدهم حرکت و برنامه دقیقی را برای رفع این دغدغه حیاتی آینده در دستور کار قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه اعلام کرد: تأکید مقام عظمای ولایت در مورد بافت پیر جمعیتی ایران در آینده سبب شد تا دولت و مجلس رفع این دغدغه رهبری نظام را در دستور کار قرار دهند که به همین منظور در مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کلید خورد و فراکسیونی هم با همین عنوان در مجلس شکل گرفت.

نخعی طرح جوانی جمعیت را طرح خوبی برای رفع دغدغه‌های حاکمیت نظام در مورد بافت جمعیت پیر ایران دانست و همه افراد دغدغه‌مند، کارشناسان و نخبگان خراسان‌جنوبی خواست با ارائه پیشنهادهانمایندگان مجلس شورای اسلامی را اجرای هر پخته تر شدن این طرح یاری کنند.

مزایای طرح

حجت‌الاسلام«مجید نصیرایی» رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس به طور حتم خانواده در اولویت قرار می‌گیرد چرا که اجرایی شدن این طرح مزایای بسیاری برای خانواده‌هایی دارد که فرزند بیشتر می‌آورند.

وی مزایای این طرح را شامل پرداخت تسهیلات ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی ازدواج ، تأمین زمین و مسکن و پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن با باز پرداخت ۲۰ ساله، افزایش امتیاز در جذب و استخدام، پوشش بیمه‌ای ماداران باردار و غیره برشمرد.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح/س


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =