خسارات شدید سیل به شهر سه قلعه/ نیاز سرایان به تجهیزات مدیریت بحران

ابراهیم رسولی‌مقدم، فرماندار سرایان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در جریان سیلابی که بر اثر بارندگی‌های چند روز گذشته در شهر سه قلعه رخ داد شاهد خساراتی به برخی از بخش‌های این شهر بودیم.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی‌های اخیر در شهر سه قلعه ۳۰ میلی‌متر بوده است، تصریح کرد: به طور کامل زمین این شهر گنجایش این میزان بارندگی را داشته و ظرفیت جذب این میزان باران و همچنین ظرفیت آبراهه‌های این شهر برای هدایت آب به میزان وجود دارد.

سیل سه قلعه خسارت جانی نداشت

فرماندار سرایان ادامه داد: بارندگی سبب ویرانگری در مناطق بالادست این شهر شد و بر اثر سرشکن شدن آب و شکسته‌ شدن بندهای آب در بالادست شهر به شکل تجمعی شاهد هجوم آب به صورت سیل به این شهر بودیم.

رسولی‌مقدم افزود: با اقدامات به موقع مدیریت بحران استان و همچنین مدیران این شهرستان و استقرار ماشین‌آلات در شهر مباحث بحران مدیریت و خوشبختانه خسارت جانی در این سیل وجود نداشت و همچنین در زمان مدیریت بحران نیز هیچ آسیبی به فردی وارد نشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه این مشکلات ناشی از عدم رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها و ساخت سازه‌های دولتی و خصوصی در این مسیرها بوده است، گفت: برخی از سازه‌ها از جمله راه‌ها، ابنیه‌ها، سازه‌های کشاورزی، دامداری و کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیر سیلاب‌های احتمالی ایجاد شده که در زمان بحران بسیار مشکل‌ آفرین می‌شوند.

آبگرفتگی ۱۱ واحد مسکونی در سه قلعه بر اثر سیل

فرماندار سرایان در پاسخ به این پرسش که چرا نظارتی بر ایجاد سازه‌های دولتی قبل از وقوع بحران نشده است، یادآور شد: آخرین سازه‌های دولتی در این شهر که در حریم و بستر رودخانه‌ها ساخته شده مربوط به ۱۲ سال گذشته بوده که متأسفانه در آن زمان نظارتی بر آن انجام نشده است.

رسولی‌مقدم با بیان اینکه خسارات سیل اخیر در شهر سه قلعه در حوزه‌های دام، باغات پسته، زمین‌های زراعی جو و گندم و زعفران بوده است، اضافه کرد: همچنین پنج واحد کوره آجرپزی نیز در این شهر دچار آبگرفتگی شدند.

وی ادامه داد: معابر، ماشین‌آلات و تجهیزات شهری از این سیل خسارت دیده و ۱۱ مورد آبگرفتگی در منازل مسکونی وجود داشته و همچنین در حوزه راه‌ها نیز خسارت‌های وارده جدی بوده است.

فرماندار سرایان با اشاره به خسارت وارد شده به ایل‌راه‌های عشایری گفت: تلاش داریم در اولین فرصت با استقرار گریدر از سوی راه و شهرسازی ایل‌راه‌های عشایری را به وضعیت قبلی بازگردانیم.

توزیع ۵ تن خوراک دام در بین دام آسیب‌دیدگان سیل سه قلعه

رسولی‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر بر اثر سیلاب در حوزه خوراک دام بسیاری از روستائیان، دامداران و عشایر این شهر مشکل ایجاد شده است، تصریح کرد: در همین راستا ۵ تن خوراک دام ویژه دام‌های آسیب‌دیدگان از این سیل در منطقه توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: در خصوص مسکن آسیب‌دیدگان نیز با همکاری بنیاد مسکن مقدمات کار فراهم شده و همچنین برآورد خسارات و اطلاعات اولیه برای تأمین منابع مالی از سطح ملی برای جبران خسارت‌ها به طور متمرکز به استان ابلاغ شده است.

فرماندار سرایان از متولیان اجرای پروژه‌های مختلف خواست در هر پروژه‌ای رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها مدنظر قرار داده زیرا هر سازه‌ای که در مسیر رودخانه‌ها ساخته شود محکوم به خسارت در موقع سیلاب است.

رسولی‌مقدم با اشاره به نبود تجهیزات مدیریت بحران در سطح شهرستان گفت: هر چند از مرکز استان تجهیزات مدیریت بحران برای کمک به آسیب دیدگان این شهر فراهم شد اما این شهرستان نیازمند این گونه تجهیزات بوده تا زمان طلایی مقابله با بحران را از دست ندهیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

   


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 12 =