پای صحبت حماسه سازان «قاینی»، در روزهای انقلاب

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از قاین، فجری دیگر با گذشت ۴۳ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی آمد تا  باری دیگر حماسه آفرینی‌های مردان و زنان انقلابی را در اذهان زنده کند که برای به ثمر نشستن این درخت پربار چه فداکاری‌ها و جان فشانی‌ها و از خودگذشتگی‌ها کردند.

مبارزانی که برای ایران به رهبری امام خمینی(ره) با تکیه بر نیروی ایمان و خداخواهی و آزادی طلبی در برابر شکنجه‌های سخت و سهمگین دژخیمان رژیم ستم شاهی پایداری و استقامت کردند تا نهال انقلاب جان گرفت و قامت برافراشت و امروز میوه پر ثمرش نصیب همه مردم شده است.

قاینات نیز در روزهای آتش و خون سال ۵۷، صحنه های بسیاری از حماسه آفرینی را به خود دیده است، صحنه هایی که هنوز هم مایه افتخار مبارزانی است که این روزها پا به سن گذاشته اند. ورق ورق دفتر خاطرات آن ها خواندنی است.

«جعفر حقانی» یکی از مبارزان آن دوران این گونه نقل کرد که، مردم این شهرستان از ابتدای مهر سال ۵۷ با برپایی تظاهرات و راهپیمایی خواستار براندازی رژیم مستبد و وابسته پهلوی و بر چیده شدن بساط ظلم و بی عدالتی حاکم در منطقه به ویژه توسط عمال اسدا… علم و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به رهبری امام راحل بودند.

نکات بارز حرکت‌های انقلابی

وی حضور پر شور همه قشرها خاصه کشاورزان، فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان، کسبه و بازاریان و اعتصاب‌های مستمر، پخش اعلامیه‌های حضرت امام(ره) ، به آتش کشیدن خودروی دارایی و پایین کشیدن عکس شاه و همسرش از تنها اداره دارایی آن زمان ( تنها اداره‌ای  که عکش شاه معدوم را بر بالای اداره نصب کرده بود)، کمک به فرار صدها سرباز از پادگان نظامی بیرجند و انتقال آن‌ها به اقصی نقاط کشور، کشتن یکی از مأموران رژیم که در کشتار و سرکوب ۲۲ آذر مردم قاین نقش داشت، تأمین سلاح برای مبارزان تهرانی و قمی و ارسال و انتقال سلاح‌ها به تهران را از جمله نکات بارز حرکت‌های مردم قاینات علیه رژیم ستم شاهی برشمرد که به همین دلیل رژیم مردم مبارز را از حق مسلم آن‌ها یعنی امکانات و رفاهیات محروم کرد و کمترین توجهی به قاینات نداشت.

«عبدالله ناصرزاده» یکی دیگر از مبارزان قاینی هم این طور بیان کرد: نام انقلاب در قاینات با نام شهیدان نصیری زاده، صبیانی،  ریاحی، مهدوی و لاخی عجین شده است.

اولین راهپیمایی اعتراض آمیز

وی خاطرنشان کرد: مردم مبارز قاینات اولین راهپیمایی اعتراض آمیز خود را در هفتم مهر سال ۵۷ آغاز کردند و سپس به مناسبت چهلم و هفتم شهدای شهرهای بزرگ هر روز تحصن، اعتراض و اعتصاب داشتند و با تشکیل کمیته‌ای با عنوان انقلاب در عمل امور مربوط به شهر را از نیروهای شهربانی و ژاندارمری سلب کردند و خود مسئولیت کشیک و نگهبانی از اموال عمومی و تأسیسات سطح شهر را عهده دار بودند.

همچنین  نیروهای شهربانی فقط در داخل شهربانی بودند و جرئت گشت زنی در داخل شهر را نداشتند به همین دلیل یک گردان از ارتش از شهرهای همجوار برای کمک آن‌ها اعزام شد و قاین را وضعیت قرمز اعلام و حتی عبور سه نفر در شب را ممنوع کردند.                                               

دستور تیر مستقیم

این مبارزه تصریح کرد: ۲۲ آذر مردم قاینات برای محو شعارهای نوشته شده روی دیوارها و پایین کشیدن تصاویر شاه از داخل برخی ادارات در مهدیه قاین تجمع و سپس راهپیمایی با شکوه خود را از مهدیه به سمت مسجد جامع آغاز کردند که در بین راه مأموران رژیم ستم شاهی به وسیله تیر مستقیم مردم را مورد هدف و حمله قرار دادند و پنج نفر از انقلابی‌ها را شهید و چند نفر را زخمی کردند به طوری که اعلام کرده بودند هر زخمی که به بیمارستان برای مداوا اعزام شود پول تیر از خانواده‌اش توسط دولت گرفته شود و مورد بازخواست قرار گیرد.

به گفته وی این اقدام بی رحمانه آنان سبب شد تا مجروحان از رفتن به بیمارستان خودداری کنند.

سید «علی محمدزاده » از دیگر مبارزان انقلابی قاین هم این طور نقل کرد که اولین زمزمه‌های انقلاب در قاین در زمان دستگیری آیت الله فاضل قاینی و آیت الله مصطفوی و حمله به حوزه علمیه قاین و تبعید آنان به تهران آغاز شد.

وی این طور ادامه داد که در آن زمان برای تکثیر اعلامیه‌های حضرت امام(ره) که از پاریس به ایران می آمد و پخش آنان در سطح شهر و روستاها اقدام می‌کردیم و همراه با جوانان مبارز و جسور قاینی بدون واهمه و ترس از مأموران ضمن شعار نویسی روی دیوارهای شهر اعلامیه و عکس‌های حضرت امام (ره) و رساله آن حضرت را در بین مردم پخش می کردیم.               

خاطرات شیرین

وی خبر آزادی پنج نفر از انقلابی‌ها توسط دادسرای نظامی آن زمان بیرجند و استقبال چندین کیلومتری مردم قاین از آنان و خبر ورود امام راحل به کشور را از خاطرات شیرین خودبرشمرد و گفت: پس از اعلام خبر ورود امام و بازگشایی فرودگاه توسط دولت بختیار جمع زیادی از مردم قاین با وسیله نقلیه شخصی و اتوبوس و حتی سوار بر کامیون برای استقبال به تهران اعزام شدند و جمعیت بی شماری از روستاها و شهرها به قاین آمدند و با پخش نقل و شیرینی به جشن و پایکوبی پرداختند.

خانم «فاطمه کوهی» یکی از مبارزان و انقلابی های  زن قاین است که در پیروزی انقلاب و فراهم کردن زمینه حضور خواهران در تحصن‌ها و اعتراضات نقش ارزنده‌ای داشته است.

این مبارزه هم این طور بیان کرد که مردم قاینات زمانی که به فعالیت انقلاب و راه امام پی بردند لحظه‌ای از همراهی انقلاب دریغ نکردند و تا به امروز در همه  صحنه‌های سیاسی و اجتماعی دین خود را ادا کردند.

به گفته وی مردم تا امروز برای دفاع از انقلاب اسلامی کم نگذاشتند و تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و امروز نوبت مسئولان است که از این مردم غافل شده‌اند و از آن ها می خواهیم با روحیه جهادی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اشتغال و بیکاری و رفع تبعیض توجه بیشتری داشته باشند و با برنامه ریزی صحیح و اصولی و اختصاص اعتبارات لازم همه تلاش خود را برای کم کردن درد و رنج مردم به کار گیرند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =