روستایی که پس از ۳۴ سال احیا شد/ کشاورزی با تامین منابع آبی در کوشه سفلی جان گرفت

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند،«مهدی هنری» مسؤول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی امروز در حاشیه افتتاح  پروژه انتقال آب کشاورزی روستای کوشه اظهارداشت: پروژه انتقال آب از بستر رودخانه چاه کوشه علیا به کوشه سفلی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه از ۲ میلیارد تومان اعتبار ۳۱۵ میلیون تومان توسط بسیج سازندگی تأمین اعتبار شده است، افزود:  ۶۵ میلیون تومان برای تأمین برق فشار قوی، ۵۰ میلیون تومان خرید تجهیرات پمپ، لوله و کابل و تأمین زیرساخت و عملکرد بیل مکانیکی ۴ هزار و ۳۰۰ متر به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

هنری ادامه داد: همچنین  ۱۰۰ میلیون تومان وام از صندوق کار آفرینی تأمین اعتبار شد.

مسؤول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: جمعیت بهره‌مند از این پروژه ۵۰ خانوار است.

هنری بیان کرد: یکی از مزیت‌های پروژه‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی احصاء پروژه‌ها و نیازهای زیرساختی با اولویت مردمی و پس از جلسات متعدد تسهیل‌گری در دل روستاها بوده یعنی مردم در تصمیم‌سازی، اولویت‌بندی و سیاست‌گذاری فعالیت‌های روستا نقش اساسی دارند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای برنامه‌های تسهیل‌گری و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه مردمی در روستای کوشه به همت بسیج سازندگی، مهم‌ترین اولویت عمران و زیرساخت روستا در جلسات صندوق آب کشاورزی روستا تعریف شد.

وی ادامه داد: چراکه سال‌های طولانی بوده که آب قنات روستا خشکیده و اراضی کشاورزی روستا بطور کامل از بین رفته بود و بر این اساس با مشورت دستگاه‌های اجرایی تخصصی مرتبط پروژه احیاء و تجهیز چاه آب بالادست روستا و انتقال آب به اراضی کشاورزی تعریف شد.

مسؤول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به حجم بالای پروژه، عملیات اجرایی آن در سه فاز تعریف شد، که فاز اول تجهیز و راه‌اندازی چاه، فاز دوم برق‌دار کردن چاه کشاورزی و فاز سوم چاه کمکی و انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر است.

به گفته وی حالا بعد از ۳۴ سال کشاورزان امسال اقدام به آماده‌سازی اراضی و کشت آن کردند و رونق دوباره‌ای به روستا داده که مطمئنا مهاجرت معکوس جوانان را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام /۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =