تصویری از ارادت مردم خراسان جنوبی به علمدار کربلا

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرپزاری فارس از بیرجند، آیین‌های سوگواری تاسوعای حسینی همزمان با نهم ماه محرم با حضور عاشقان و دلدادگان به اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب باوفایش در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی برپا شد و همچنان ادامه دارد.

مجاوران امام رضا (ع) در بیرجند از صبح امروز در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌های شهر به حرکت درآمدند و به یاد مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت سوگواری کردند.

طبق یک آیین دیرینه در صبح تاسوعا، هیات‌های عزاداری با حضور در حسینیه امام رضا بیرجند عشق و ارادت خود به سیدالشهدا و علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) را به نمایش گذاشتند.

عزاداری متمرکز در نقاط دیگر استان از جمله شهرستان‌های طبس، خوسف، بشرویه و فردوس نیز با شکوه خاصی برگزار شد.

در میان اجتماع عزاداران حسینی حضور کودکان، جوانان و نوجوانان با بر تن داشتن لباس‌های مشکی و سربندهای مزین به اسامی ائمه اطهار (ع) جلوه‌های زیبایی از شور حسینی را در محرم ۱۴۰۱ به نمایش گذاشته است.

برخی ارادتمندان به ساحت مقدس امام حسین (ع) و علمدار دشت کربلا به توزیع نذورات در بین عزاداران و توزیع مواد غذایی در قالب بسته‌بندی می‌پردازند.

علاوه بر این در مسیر دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که با نظم خاصی حرکت می‌کنند، به همت جوانان بیرجندی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی برپا شده است و از مردم و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

شب تاسوعا نیز هیات‌های مذهبی از نقاط مختلف بیرجند با حضور در مسجد امام حسین (ع) این شهر در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی همراه با نوحه‌سرایی به عزاداری پرداختند.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی همراه بود.

همچنین مراسمی با عنوان «هفت منبر» در روز تاسوعا از سوی بانوان این دیار برگزار می‌شود که با روشن کردن هفت شمع در هفت منبر، مسجد و حسینیه، به اهل بیت متوسل می‌شوند.

آیین دیگری با عنوان «شمع گردانی» همزمان با تاسوعا در برخی روستاهای شهرستان بیرجند از جمله «بهدان» برگزار می‌شود.

همچنین امروز نماز ظهر تاسوعا در سراسر استان با حضور مردم و هیات‌های عزاداری اقامه شد.

انتهای پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =