۱۲ بند طلایی برای شکوفایی و تحول خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ۲۳ تیرماه را باید به عنوان روز تاریخی در شکوفایی و تحول خراسان جنوبی در تقویم عصر حاضر ثبت و ضبط کرد، در این روز طلایی با تفاهم‌نامه‌ای زرین که بین استانداری و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای زدودن غبار محرومیت از چهره خراسان جنوبی منعقد شد قرار است بر اساس این تفاهم‌نامه هفت صفحه‌ای، ۵ ماده‌ای و ۱۲ بندی طی سه سال زیرساخت‌های اساسی خراسان جنوبی زیر و رو شود و محرومیت‌زدایی را مردم این استان به صورت عینی لمس کنند.

این تفاهم‌نامه زرین که به امضای جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی و سردار جمال‌الدین آبرومند دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع)  رسید و بین طرفین نیز مبادله شد در راستای تحقق تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری، اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و در راستای گسترش عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی استان با استفاده از راهبردهای توان افزایی و ظرفیت‌سازی برپایه مشارکت مردم با هدف ایجاد رشد و توسعه پایدار عمرانی، اقتصادی و اجتماعی خراسان جنوبی منعقد شد.

حال با این مقدمه می‌رویم سراغ سلمان اسحاقی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تا در جریان چند و چون این تفاهم‌نامه تحول‌آفرین و سرنوشت‌ساز برای استان کم.برخودار خراسان جنوبی قرار گیریم.

موضوع تفاهم‌نامه

فارس: جناب اسحاقی به عنوان اولین پرسش بفرمائید موضوع این تفاهم‌نامه چیست؟

اسحاقی: موضوع این تفاهم‌نامه، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مدیریتی، اجرایی و مالی طرفین و هم‌افزایی به منظور محرومیت‌زدایی و پیشرفت منطقه‌ای در خراسان جنوبی در موضوعات آبرسانی، آبخیزداری و احیای قنوات، مسکن محرومان، راه روستایی، پیشرفت منطقه‌ای و رفع معضلات حاشیه‌نشینی، اشتغال، امنیت غذایی، مدرسه روستایی، بهداشت و درمان، روستای مولد، آمایش شهرستانی، علم و فناوری، حوزه عشایری و …. است.

فارس: لطفا مدت اجرای این تفاهم‌نامه سرنوشت ساز را نیز بیان بفرمایید؟

اسحاقی: مدت اجرای این تفاهم‌نامه، سه سال از تاریخ امضاء است و تمدید آن منوط به توافق طرفین خواهد بود و عقد قراردادها در خصوص هر یک از موضوعات، دو ماه پس از امضای صورت جلسه صورت خواهد گرفت، همچنین بسیج منابع و امکانات طرفین و زیر مجموعه آن برای اجرای موضوعات مورد توافق مورد اهتمام طرفین باشد.

فارس: منابع مالی این تفاهم‌نامه چطور تامین خواهد شد؟

اسحاقی: تامین منابع مالی تفاهم‌نامه، عامل اجرایی مصوبات از طرف قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه استان است، با تامین اعتبار از محل اعتبارات و منابع استانی شامل اعتبارات نقدی مولدسازی دارایی‌ها به میزان ۷۰ درصد و تامین منابع از محل ظرفیت‌های قرارگاه، اعتبارات ملی و تئاتر نفت به میزان ۳۰ درصد است.

اختیارات مجلس برای قرارگاه امام حسن(ع)

فارس: لطفا بفرمائید حمایت مجلس شورای اسلامی از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به چه صورت است؟

اسحاقی: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بر اساس ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده، اختیارات و اعتبارات خوبی را از محل منابع محرومیت‌زدایی به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) داده است.

آنچه در بند بند این تفاهم‌نامه آمده به تامین زیرساخت‌هایی چون آبرسانی، اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیای قنات‌ها، ساخت مسکن محرومان، راه روستایی، پیشرفت منطقه‌ای، رفع معضلات حاشیه‌نشینی، اشتغال، امنیت غذایی، احداث مدرسه روستایی، روستای مولد، آمایش شهرستان، علم و فناوری و …. برمی‌گردد که با اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی به قرارگاه داده می‌توان شاهد تحول در هر یک از این حوزه‌ها در خراسان جنوبی بود.

آبرسانی به ۳۵۷ روستا 

فارس: قرار است با انعقاد این تفاهم‌نامه شاهد چه اقدامات اساسی در خراسان جنوبی باشیم؟ لطفا به چند مورد به صورت نمونه اشاره بفرمائید.

اسحاقی: به عنوان مثال قرار است در حوزه آبرسانی روستایی علاوه بر ۱۴۵ روستایی که در قرارداد دوم قرار است آبرسانی شود، ۳۵۷ روستای جدید نیز در قرارداد سوم به آن اضافه شود البته این موضوع منوط شده با تایید آبفا باشد.

یا به عنوان مثال حدود یک میلیون و ۷۵۰ هکتار عرصه در استان نیاز به اجرای طرح‌های آبخیزداری دارد یا ۵ هزار رشته قنات با ۳ هزار کیلومتر باید احیا و بهسازی شود که این نیازها در تفاهم‌نامه مورد نظر دیده شده است.

قراردادی بسیار جامع و کامل

فارس: این قرارداد را چگونه قراردادی ارزیابی می‌کنید؟

اسحاقی: قرارداد بسیار جامع و کاملی است و با ظرفیتی که قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای خراسان جنوبی ایجاد کرده شاید بیش از سه برابر بودجه استان در یکسال اجرای این تفاهم اعتبار ریالی برای خراسان جنوبی داشته باشد که بخش عمده آن نیز به استانداری یعنی موضوع مولدسازی در استان برمی‌گردد.

به عبارتی ساختار به‌گونه‌ای تعیین شده تا مولدسازی در محوری قرار گیرد که قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بتواند این تفاهم‌نامه را عملی کند.

کلان پروژه‌ای زیرساختی

فارس: به طور حتم اهداف کلانی در این کلان پروژه محرومیت‌زدایی دیده شده است لطفا کمی در این زمینه توضیح دهید؟

اسحاقی: بله یک کلان پروژه زیرساختی در حوزه محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی این تفاهم‌نامه به حساب می‌آید چرا که به‌عنوان مثال در یک بخش از آن قرار است ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان و یک‌هزار و ۲۰۰ واحد برای خانواده شهدا احداث شود یا یک‌هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث و به همین میزان مرمت و بازسازی شود که باید گفت کلان طرحی بی‌نظیر است.

در همین حوزه راه روستایی تامین منابع استانی شامل نقدی، تامین قیر و امکانات مورد نیاز به میزان ۷۰ درصد بر عهده استان و ۳۰ درصد باقی‌مانده از محل منابع قرارگاه و تهاتر نفت تامین می‌شود.

فارس: با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه چه تحولی را در خراسان جنوبی شاهد خواهیم بود؟

اسحاقی: اگر عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه با مدیریت قوی انجام شود به طور حتم در پایان سه سال شاهد تحولی اساسی در زیرساخت‌های خراسان جنوبی خواهیم بود.

احداث بزرگترین مجتمع فرآوری زرشک

فارس: آیا مواردی هم بود که در این تفاهم‌نامه گنجانده نشده باشد؟

اسحاقی: در پایان جلسه انعقاد این تفاهم‌نامه به سردار آبرومند، دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) گفتم که چرا محصول استراتژیک زرشک در این تفاهم‌نامه دیده نشد چراکه خراسان جنوبی تنها تولید کننده این محصول مزیت دار در ایران و جهان است.

دیگر این که آیا فقط راه روستایی و مسکن محرومان احداث کردن محرومیت‌زدایی‌ است مگر ایجاد اشتغال نمی‌شود محرومیت‌زدایی؟

به همین واسطه سردار آبرومند به مصوبات این تفاهم‌نامه احداث بزرگترین مجتمع فرآوری زرشک را در بزرگترین دشت آن یعنی زهان اضافه کرد.

دیگر این که شهرستان زیرکوه تنها شهرستان خراسان جنوبی است که جایگاه CNG ندارد که قرار شد این جایگاه در این شهرستان محروم و مرزی ایجاد شود.

همچنین از سردار آبرومند درخواست کردم که به‌طور حتم وقتی این تفاهم‌نامه عملیاتی شد به صورت کارشناسی به اجرای آن بپردازیم و ببینم که چه چیزی اگر در هر نقطه‌ای ایجاد شود محرومیت‌زدایی برای مردم آن قابل لمس است.

۱۲ بند این تفاهم‌نامه 

فارس: لطفا سرتیترهای این تفاهم‌نامه هفت صفحه، ۵ ماده و ۱۲ بندی را بیان می‌فرماید؟

اسحاقی: ۱۲بند این تفاهم‌نامه شامل: آبرسانی، آبخیزداری و احیای قنات ها، مسکن محرومان، راه روستایی، رفع معضلات حاشیه‌نشینی و پیشرفت منطقه‌ای با به‌کارگیری گروه‌های جهادی و افزایش تعداد نقاط، اشتغالزایی برای ۵ هزار نفر در استان توسط قرارگاه و افزایش تعداد در صورت تامین تسهیلات، امنیت غذایی، ( اجرای طرح امنیت زرشک در حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی زیر بار این محصول)، ساخت مدرسه روستایی، بهداشت و درمان، روستای مولد، آمایش شهرستانی و علم و فناوری است.

اشتغالزایی در ۵ رسته

فارس: لطفا برخی از بندهای مهم تفاهم‌نامه را برای مخاطبان تشریح بفرمائید؟

اسحاقی: به عنوان مثال در بند اشتغال قرار است در ۵ رسته اصلی زرشک، زعفران، صنایع دستی، طیور و صنایع تبدیلی کشاورزی، آموزش و توانمندسازی افراد در زمینه به‌کارگیری زنجیره‌های ارزش مورد نظر، قرارگاه منابع تسهیلات اشتغال تبصره ۱۸ به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان توسط استاندار و افراد معرفی شده از سوی کارگروه قرارگاه پرداخت شود.

همچنین در بند ساخت مدرسه روستایی، احداث ۳۲۸ مدرسه جایگزین مدارس تخریبی، کانکس، سنگی و روستایی، ۲۵۰ باب نماز در مدارس موجود، ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در ۵۰ مدرسه موجود احداث یا ۸ فضای ورزشی مدارس احداث و تکمیل شود.

علاوه بر این در حوزه بهداشت و درمان ۲۶ خانه بهداشت، ۲۱ مرکز جامع سلامت، ۱۲ پایگاه امداد جاده‌ای و ۱۲ اورژانس جاده‌ای احداث شود.

فارس: لطفا سرجمع اعتبارات این تفاهم‌نامه را اعلام می‌فرمایید؟

اسحاقی: اگر اجازه بدید رقمی اعلام نکنم هم اینکه بودجه استان مشخص می‌شود و هم این یک کلان پروژه است و اعتباری چند ۱۰ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت.

مطالبه از جمعیت مطالبه‌گر خراسان جنوبی

فارس: در پایان اگر نکته‌ای مد نظر شماست بیان بفرمائید؟

اسحاقی: خواسته من از جمعیت مطالبه‌گران خراسان جنوبی این است که از استاندار، روسای سازمان و مدیران کل با تکیه بر تفاهم‌نامه‌ای که بین دولت و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده مطالبه‌گری، نظارت و ازریایی کنند یعنی اکنون بسته‌ای خدمت مردم استان است که به‌راحتی می‌توانند مسوولان خراسان جنوبی را ازریابی کنند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =