سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: جای خالی ریزگردها در بودجه خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، کنگر خوردن و لنگر انداختن خشکسالی در خراسان جنوبی آن قدر به دراز انجامید که دیگر به جای این که شاهد بادهای ۱۲۰ روزه به مدت چهار ماه در سال باشیم به نیمی از سال افزایش یافته و کم کم دیگر مردم این استان با این گرد و غبار گوی خو گرفته اند.

اما مشکل اینجاست که با آن که همه می دانند تغییر اقلیم رخ داد زمینه ساز تبدیلی شدن خراسان جنوبی به تلی از خاک به واسطه بادها ۱۲۰ روزه است اما گویا متولیان امر به این موضوع پی نبرده اند که مقابله با بیابان زایی نیاز به اعتبار دارد و همین نقصیه سبب شده تا این سرنوشت خراسان جنوبی در این سال ها باشد و روز به روز هم بر روزها و ماه های آسمان تیره و تار این استان افزوده شود.

امید است که با تشکیل فراکسیون مقابله با خشکسالی در مجلس شورای اسلامی شاهد جنبش بیشتری در مقابله با بیابان زدایی باشیم.

مصطفی نخعی، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در بودجه امسال استان پیشنهاد مشخصی برای بحث ریزگردها نداشتیم و امیدواریم که مسئله با جدیت بیشتری پیگیری شود.

نخعی افزود: ۲۲ سال است که با خشکسالی مواجهیم، اما هنوز جدی گرفته نشده است به همین خاطر فراکسیون مقابله با خشکسالی تشکیل دادیم و به بررسی پدیده خشکسالی و اثرات آن در بخش‌های مختلف پرداخته و پیگیر ارائه راه‌حل‌های مناسب هستیم.

وی تصریح کرد: در بودجه امسال استان نیز پیشنهاد مشخصی برای بحث ریزگردها نداشتیم و امیدواریم که مسئله با جدیت بیشتری پیگیری شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه ساماندهی و رفع مشکلات مرزنشینان متولی مشخصی میخواهد تا به بهبود معیشت آنان کمک موثری کند، گفت: یکی از اصلی‌ترین اشکالات ساختاری در مورد مرزنشینان این است که موضوع مرز و ساماندهی فعالیت‌های آن متولی مشخصی ندارد که پیشنهاد آن را داده‌ایم.

نخعی افزود: این پیشنهاد پذیرفته شده و به معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری ارسال شده، اما هنوز به موافقت نهایی نرسیده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به طرح خرده فروشی مرزنشینان اشاره کرد و گفت: ۶ فروردین امسال مصوبه هیئت وزیران برای موضوع خرده فروشی مستقل از سوخت شامل واردات کالا تا سقف ۴۰۰ دلار در ماه برای مرزنشینان مطرح شد تا بتوانند از این راه منبع درآمدی داشته باشند.

نخعی افزود: این طرح هنوز در دایره اجرا عملی نشده، اما در حال پیگیری است.

وی همچنین در خصوص پیگیری‌ها در خصوص واریز سهمیه سوخت مرزنشینان گفت: ناترازی فرآورده‌های نفتی به‌خصوص نفت و گاز باعث شد عملا دولت امکان صادرات نفت به‌صورت زمینی را نداشته باشد و به‌دنبال قطع صادرات، درآمدی عائد نمی‌شود تا به مرزنشینان اختصاص داده شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر قطع صادرات، ضعیف بودن اقتصاد مرزنشینان و ارزان بودن سوخت باعث شده تا شاهد قاچاق سوخت در مرزهای استان باشیم.

پایان پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 17 =