خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ اگر بخواهیم به نقطه آغازین طرح موضوع اتصال خراسانجنوبی به شبکه ریلی کشور باز گردیم باید پی خبرهای آن را ازرسانه ها در دهه ۸۰ بگیریم.
با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی این موضوع در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستانوبلوچستان طی نامه ای از رئیس جمهور وقت درخواست اقدام در این زمینه را کردند.
اما بعد از کش و قوس های بسیار بالاخره سال ۹۸ عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه به سمت یونسی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شد.
سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راهآهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راهآهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.
موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند – یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
کنسرسیوم ریلی
پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزرات راه و شهرسازی و بانک های عامل دوره تازهای از تلاشها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.
هرچند مسوولان خراسان جنوبی هم در این مدت لحظه ای برای تحقق دستور رئیس جمهور تعلل نکردند و همه راه ها را برای رسیدن حصول نتیجه پیمودند اما آن چه سبب شد تا باز وقفه و توقفی در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی خراسان جنوبی به وجود آید، موضوع تضامینی بود که دو طرف قرارداد یعنی صندوق توسعه ملی یا همان سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک ها از یکدیگر درخواست کردند.
اما آن طور که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ۲۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد: موانع اعتباری این ابر پروژه زیرساختی رفع تأمین منابع مالی کل قطعه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی از طریق تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شد.
به گفته وی همه قطعات بیرجند- یونسی به پیمانکار واگذار شده است.
رئیس جمهور پانزدهم شهریور امسال در آغاز سفر مردمی به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.
۴ سال دیگر بهره برداری از راه آهن خراسان جنوبی
سید حافظ سعادت نژاد، مجری طرح راه آهن زاهدان – نهبندان – بیرجند – مشهد امروز در حاشیه بازدید مجری راه آهن شرق کشور از قطعه ۱۶ راه آهن خراسان جنوبی که با حضور معاون عمرانی استاندارخراسان جنوبی انجام شد اظهارداشت: در صورت تامین اعتبار پیش بینی میشود تا چهار سال آینده خط راه آهن شرق کشور و قطعات مربوط به استان خراسانجنوبی به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: قطعات راه آهن در بخش چابهار ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حوزه استان خراسان رضوی نیز قطعه ۲۳ از یونسی به گناباد سنوات قبل شروع شد که اکنون در بخش زیرساختی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی هم ۴۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به قطعات مختلف تقسیم شده که ۹۵ درصد مطالعات آن بعد از آغاز عملیات اجرایی طرح توسط رئیس جمهور، انجام شده است.
مجری طرح راه آهن زاهدان – زابل – نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی – مشهد ادامه داد: از محل تهاتر نفتی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با اجازه مقام معظم رهبری برای تکمیل راه آهن شرق کشور در مسیر زاهدان تا مشهد تامین شده است.
سعادت نژاد گفت: از آنجایی که بیشترین طول مسیر در خراسان جنوبی است، سهم بیشتری از اعتبارات به قطعات در حال ساخت این استان اختصاص مییابد.
۱۳ قطعه راه آهن خراسان جنوبی فعال
علیرضا عباس زاده، معان هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در حاشیه بازدید مجری راه آهن شرق کشور از قطعه ۱۶ راه آهن خراسان جنوبی، در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر۱۳ پیمانکار در محدوده این استان برای ساخت قطعات مربوط به راه آهن در حال فعالیت هستند.
وی افزود: بلافاصله بعد از آغاز عملیات اجرایی راه آهن با حضور رئیس جمهور در شهریور امسال این ابر پروژه فعال شد و پیمانکاران در همه قطعات مربوط به خراسان جنوبی مشخص شدهاند که در حال تجهیز کارگاه هستند.
وی گفت: مطالعات مربوط به همه قطعات در سطح استان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام شده و وضعیت پروژه خوب ارزیابی شده لذا امید است با رفع موانع تامین مالی شاهد سرعت بیشتر در روند اجرا باشیم.
معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین مساله برای پیمانکاران و مجری طرح تامین منابع مالی است که با استجازه مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور، روش تامین مالی از طریق تهاتر نفتی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه راه آهن شرق کشور از معدود پروژههایی است که با تهاتر نفتی، تامین مالی میشود گفت: بخش اول محموله نفتی مربوط به تامین منابع این پروژه حمل شده لذا دولت به عنوان کارفرما دغدغهای برای تامین منابع مالی ندارد و باید پیمانکاران با هماهنگی بیشتر به کار سرعت دهند.
عباسزاده اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی در کل محور مربوط به خراسان جنوبی حداکثر پنج درصد بود اما طرح بعد از آغاز عملیات اجرایی با دستور رئیس جمهور وارد مرحله جدی از کار شده که امیدواریم در آینده بتوانیم برنامه زمان بندی را ارایه دهیم.
وی افزود: استان آمادگی کامل را برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای طرح و پیمانکاران را دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی ایستگاه تشکیلاتی درجه یک راه آهن در بیرجند نیز به زودی آغاز میشود که از مهمترین بخشهای این پروژه است.
وی افزود: راه آهن از مهمترین طرحهای زیرساختی خراسان جنوبی بوده که ارزش ملی و فراملی دارد لذا در توسعه ارتباطات و تجارت بین الملل موثر است.
پایان پیام/