ذبح بیش از ۱۰ هزار دام با نظارت دامپزشکی انجام شد

بیرجند – ایرنا – رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: محرم امسال ۱۰ هزار و ۵۱۱ راس دام سنگین و سبک تحت نظارت های بهداشتی این اداره کل ذبح و استحصال شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی مریم ملکی افزود: از این تعداد هفت لاشه به علت آلودگی های انگلی از چرخه مصرف حذف و معدوم شد.
وی از حذف تعداد ۲۳۱ ریه، ۱۶۱ کبد و ۶۲ کلیه خبر داد و گفت: دامپزشکی با نظارت های بهداشتی و شرعی سلامت مردم را تامین می کند.
این مسئول اظهار داشت: در این مدت اقداماتی از قبیل برگزاری جلسه با هیات های مذهبی و آموزش ذابحین، صدور اطلاعیه های بهداشتی، مکاتبه و هماهنگی با دستگاه های ذیربط در خصوص مخاطرات ذبح و کشتار دام های نذری در مسیر هیات های مذهبی انجام شد.

** پایش سرمی مشمشه اسب در شهرستان طبس
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس هم گفت: مراقبت سرمی بیماری مشمشه در واحدهای اپیدمیولوژیک دارای اسب انجام شد.
محمدجلال هادیان از انجام عملیات خونگیری از اسب های واحدهای سطح شهرستان خبر داد و افزود: مشمشه یک بیماری عفونی در تک سمی‌هاست و مشخصه آن تشکیل ندول یا زخم‌هایی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست است که با توجه به مشترک بودن این بیماری با انسان، دام‌های مبتلا باید بلافاصله پس از قطعی شدن بیماری معدوم شوند.
وی اظهار داشت: تاکنون هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از این بیمـاری به بازار عرضه نشده و مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری تست و شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.
هادیان رعایت شرایط قرنطینه‌ای، مراقبت های فعال، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیرمجاز دام را از مهمترین روش‌های مهار این بیماری ذکر کرد.
به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار دام سنگین و یک میلیون و ۷۵۰ هزار راس دام سبک در خراسان جنوبی وجود دارد.
۳۲۱۵*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =