۳۲۵ هکتار سامانه نوین آبیاری در فردوس در دست اجرا است

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: امسال ۳۲۵ هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان در این شهرستان در دست اجرا است.

علیرضا مهمیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۲۹۵ هکتار آبیاری کم فشار و ۳۰ هکتار آبیاری تحت فشار است.
وی بیان کرد: تاکنون یکهزار و ۵۶ هکتار سامانه نوین آبیاری در شهرستان اجرا شده است که نقش موثری در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی داشته است.
مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: تاکنون ۲۳۰ کیلومتر لوله گذاری آب در شهرستان انجام و از این مقدار ۳۰ کیلومتر در سال جاری اجرا شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری دولت به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۳ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت می کند، اضافه کرد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار حدود سه هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود و راندمان آب تا ۷۵ درصد افزایش می یابد.
مهمیز بیان کرد: هم اکنون مطالعات آبیاری کم فشار در یکهزار هکتار و آبیاری تحت فشار در ۳۵ هکتار در شهرستان انجام شده که در صورت تخصیص اعتبار، اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه طرح آبیاری تحت فشار به دلیل خرده مالکی و آب و خاک نامناسب در شهرستان مورد استقبال قرار نمی گیرد گفت: در آبیاری تحت فشار درصد شوری بالای آب باعث گرفتگی قطره چکان ها می شود، خرده مالکی هم باعث شده تا کشاورزان در زمینه ایجاد استخر ذخیره آب با یکدیگر کمتر هماهنگ شوند.
مدیر جهاد کشاورزی فردوس افزود: کشاورزان شهرستان از اجرای طرح آبیاری کم فشار استقبال خوبی کرده اند.
شهر فردوس مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.
۷۵۵۶* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + شانزده =