روایت یک نشست | از رشد ۱۴۶ درصدی جرایم مجازی تا لزوم پرهیز از موازی‌کاری

مدیر سازمان فضای مجازی سراج خراسان‌جنوبی با اشاره ضریب ۷۵ درصدی نفوذ اینترنت در بیرجند گفت: استفاده هفت ساعت از تلفن همراه در شبانه‌روز تمام شئون زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و رشد ۱۴۶ درصد جرائم را در سطح استان نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، شهرام بازیار پیش‌از ظهر امروز در پنجمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بیرجند اظهار داشت: اجباری شدن آموزش‌های قبل از ازدواج و فرهنگ‌سازی مراجعه به مشاور، تفکیک آمار ازدواج و طلاق بیرجند واحصاء شغل‌های فاقد مهارت‌های آموزشی از جمله مصوبات قبلی می‌باشد.

وی دستور کار این جلسه را تبادل نظر در ارتباط با فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی عنوان کرد و افزود: تبیین محورهای برنامه‌های دهه‌فجر و هفته‌جوان از دیگر موارد مطروحه دستور کار جلسه می‌باشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان بیرجند یادآور شد: کرسی‌های آزاداندیشی، هم‌اندیشی جوانان با دستگاه‌های اجرایی، دوره‌های آموزش‌ توانمندسازی رسانه‌ای، بازدیدهای میدانی و گردشگری از اماکن مذهبی و تاریخی، برپایی نمایشگاه‌های موضوعی، برگزاری مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی انجام می‌شود.

بازیار با اشاره به برگزاری قریب بر ۵۸ برنامه متنوع حوزه جوانان در هفته جوان امسال خاطرنشان کرد: تعداد هفت‌هزار و ۲۶۸ نفر از این برنامه‌ها منتفع شده‌اند.

مدیر سازمان فضای مجازی سراج خراسان‌جنوبی با اشاره ضریب ۷۵ درصدی نفوذ اینترنت در بیرجند و ۹۰ درصد میزان استفاده جوانان از اینترنت تأکید کرد: استفاده هفت ساعت از تلفن همراه در شبانه‌روز تمام شئون اسلامی و ارتباطات اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داده است و رشد ۱۴۶ درصد جرائم را در سطح استان نشان می‌دهد.

سعید کسرایی‌نیا با بیان اینکه مسئله‌شناسی، اتفاقات و پیشنهادهایی باید در حوزه فضای مجازی مدنظر قرار گیرد، گفت: آموزش‌های هدفمند و مستمر جامعه‌های هدف، تاسیس مرکز مشاوره تخصصی فضای مجازی، ایجاد پهنه‌های مرجع و الگوسازی مناسب، تبلیغات میدانی، تولید محتوا مطابق با نیاز خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در کنترل آسیب‌های اجتماعی و ترک اعتیاد به فضای مجازی تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ساکنان ۷۵۰ روستای خراسان‌جنوبی از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و برنامه‌ریزی هدفمندی نیز به منظور کنترل آسیب‌های احتمالی این قشر عظیم نشده است، گفت: باید نهضت آموزش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی در ستاد ساماندهی امور جوانان مصوب و برای اجرا به سازمان‌ها ابلاغ شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان‌جنوبی با گلایه از نبود متولی فضای مجازی در استان اظهار داشت: با احصاء و تقویت فرصت‌ها، آشنایی و تبین آسیب‌های اجتماعی، همسونگری و برنامه‌های راهبردی می‌توان از هم‌گسیختگی، موازی‌کاری و تداخل‌های موجود در فضای مجازی جلوگیری کرد.

رضایی با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید در دو حوزه فرهنگ‌سازی و ارائه برنامه‌های خوب و محتوایی ارتقاء پیدا کند، گفت: فضای مجازی ابزاری است که در اختیار عموم قرار دارد و نیازمند پایش است و باید در حوزه عملیاتی، کاربردی و پر کردن خلأهای موجود از ظرفیت فعالان این حوزه استفاده بهینه شود.

وی خواستار تشکیل شورای فضای مجازی خراسان‌جنوبی شد و افزود: بسیج رسانه طی سال‌های اخیر در حوزه‌های تولید محتوا، دوره‌های آموزشی فضای مجازی و همگرایی کانال‌های تلگرامی فعالیت‌های فراگیری داشته است و همکاری لازم را با این شورا خواهد داشت.

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری بیرجند نیز در این نشست از فضای مجازی به عنوان دریای مواج و پرتلاطمی یاد کرد که اقشار جامعه به‌ویژه جوانان آموزش‌های لازم را برای دریایی‌شدن ندیده‌اند.

سعید برقی افزود: فضای مجازی دریایی است که هم آسیب‌هایی دارد و هم می‌تواند فرصت‌هایی را برای اقشار فراهم کند، لذا نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی و به طورکلی ایجاد نهضت همه‌جانبه‌ای در اجماع و مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌ها می‌باشد.

وی بیان داشت: تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی خراسان‌جنوبی با چارتی منسجم و مسؤولیت‌پذیر، استراتژی هدفمند و همسونگر می‌تواند در کنترل آسیب‌های اجتماعی و ایجاد فرصت‌های احسن تاثیرگذار باشد.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =