۶۰ درصد قنوات خراسان‌جنوبی نیازمند مرمت هستند

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: ۶۰ درصد قنوات استان نیازمند بازسازی و مرمت است.

محمدحسن غلامی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: استان خراسان‌جنوبی از نظر تعداد قنوات رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات و دو هزار و ۵۲ دهنه چشمه در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد قنوات استان نیازمند بازسازی و مرمت است، تبیین کرد: از این تعداد رشته قنات ۳۰ درصد قنوات با مشکل جدی مواجه‌ هستند لذا قنات‌هایی که در  معرض خطر بیشتری قرار دارند در اولویت بازسازی هستند.

اختصاص اعتبار ۳۳ میلیاردی برای بازسازی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مجموع ۴۰ درصد قنوات خراسان‌جنوبی احیا و بازسازی شده است، تصریح کرد: مرمت و بازسازی ۲۳۲ رشته قنات از ابتدای امسال تاکنون آغاز شده که از این تعداد بین ۵۰ تا ۶۰ رشته قنات کامل شده و مابقی نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامی با اشاره به اعتبارات قنوات استان در سال جاری، تشریح کرد: در مجموع اعتباراتی که برای این بخش اختصاص یافته ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که از این رقم، اعتبارات استانی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اعتبارات ملی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ستاد بحران هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی به تخصیص اعتبارات مرمت قنوات استان اشاره و اعلام کرد: اعتبارات ملی و ستاد بحران به‌طور ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و از مجموع اعتبارات استانی نیز تاکنون دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

خسارت ۸۲ میلیاردی سیلاب به قنوات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: این اعتبارات بلاعوض است و هزینه مرمت هر رشته قنات را کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می‌کنند که ۸۵ درصد هزینه را دولت بلاعوض و ۱۵ درصد را بهره‌برداران پرداخت می‌کنند.

غلامی میزان خسارت وارد شده به قنوات استان را ۸۲ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: بهره‌بردارانی که در هنگام وقوع سیل قنات‌ها و اراضی کشاورزی آنان دچار سیل‌گرفتگی می‌شود باید از طریق سامانه سجاد قنات خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پنج =