ساخت یادمان‌های شهدای گمنام خراسان‌جنوبی به کجا رسید؟

معاون امور مهندسی و یادمان‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی از تکمیل ۲۲ یادمان از ۵۶ یادمان شهدای گمنام خراسان‌جنوبی خبر داد.

محمود محبوب، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند با اشاره به آخرین وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام خراسان‌جنوبی اظهار داشت: وضعیت یادمان‌های استان به نسبت سایر استان‌ها مطلوب است و در سطح استان ۵۶ نقطه یادمان داریم که ۲۲ یادمان آن تکمیل شده است.

وی افزود: ۱۳ یادمان با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در مرحله بهره برداری است، ۵ یادمان پیشرفت فیزیکی زیر ۵۰ درصد دارد، ۸ یادمان هم طراحی شده و ۷ یادمان دیگر بدون اقدام است که باید طراحی شوند.

معاون امور مهندسی و یادمان‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه محدودیت بودجه‌ای در چند سال اخیر روند ساخت یادمان‌ها را با کندی مواجه کرد، خاطرنشان کرد: در سفر نوبخت، معاون رئیس جمهور به استان و پیرو مکاتبه و پیگیری مسؤولین، موافقت تأمین اعتبار به میزان ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساخت یادمان‌ها طی ۲ سال گرفته شد.

محبوب گفت: در مرحله اول تخصیص ۲۰ میلیارد ریال صادر شده است که تکمیل ۱۰ یادمان در بیرجند، اسلامیه فردوس، دیهوک، درح و نیمبلوک در اولویت قرارگرفت.

وی افزود: با تخصیص کامل ۱۵ میلیارد تومان تمام یادمان‌های شهدا تکمیل خواهد شد و تا پایان سال آینده یادمان شهدایی که تاکنون در استان تدفین شدند ساخته می‌شود.

معاون امور مهندسی و یادمان‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای یادمان‌های شهدا هزینه شده است اضافه کرد:  هم‌اکنون، ارزش ریالی یادمان‌هایی که از ۱۰ سال گذشته در استان ساخته شده، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است.

محبوب گفت: ادارات و سازمان‌ها برای ساخت یادمانها همکاری خوبی داشتند و سازمانی نداریم که همکاری نکند اما شدت و ضعف دارد که برخی همراهی بیشتر دارند و برخی ضعیف‌تر.

وی افزود: در ساخت یادمان‌های شهرستان طبس و فردوس شهرداری ساخت آن را به عهده گرفت که این یادمان‌ها به بهره برداری رسید.

معاون امور مهندسی و یادمان‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در اسلامیه هم که مزار شهدای آن مرکز ثقل فرهنگی شهر شده و شامل حسینیه، یادمان‌ها و امکانات بهداشتی و رفاهی است باهمکاری مسؤولین از منابع مختلف بودجه این پروژه تامین شد.

گفتنی است اولین پیکر مطهر شهدای گمنام در سال۸۱ و آخرین نیز امسال وارد استان شدند، که بیشترین تعداد نقاط تدفین در سال‌های ۹۳ و ۹۴ بوده که در هرسال ۸ نقطه یادمان ایجاد شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − ده =