شناسایی ۵۱ رشته قنات زیر پای شهرهای خراسان‌جنوبی/ انفجار و ریزش در کمین اهالی

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از شناسایی ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرهای استان خبر داد و گفت: هر لحظه خطر ریزش این قنات‌ها وجود دارد لذا باید برای رفع، حذف یا ایمن‌سازی آن‌ها اعتباراتی اختصاص یابد.

محمدحسن غلامی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با اشاره به وجود شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات و دو هزار و ۵۲ دهنه چشمه در استان خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: تاکنون ۴۰ درصد قنات‌های استان خراسان‌جنوبی احیا شده و در ۱۰ درصد این قنات‌ها آبی جاری نیست.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد فنات‌های استان نیازمند بازسازی و مرمت است که از این تعداد رشته قنات ۳۰ درصد قنوات با مشکل جدی مواجه‌ هستند، بیان داشت: هزینه مرمت هر رشته قنات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می‌‌شود که به‌طور تقریبی به ازای هر کیلومتر احیا و مرمت قنوات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان باید هزینه شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از مرمت و بازسازی ۲۳۲ رشته قنات از ابتدای امسال خبر داد و عنوان کرد: در مجموع اعتباراتی که برای مرمت قنات‌های استان اختصاص یافته ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

غلامی از شناسایی ۵۱ رشته قنات در محدوده شهرهای استان خبر داد و مطرح کرد: تعداد زیادی از این قنات‌ها مسدود شده و در برخی نیز آب جاری است که متأسفانه هر لحظه خطر ریزش این قنوات وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این قنات‌ها در مسیر ادارات و منازل واقع شده و هر لحظه خطر ریزش آن‌ها وجود دارد لذا باید برای رفع، حذف یا ایمن‌سازی آن‌ها اقدام شود که متأسفانه تاکنونی اعتباری برای این مهم اختصاص نیافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هوای درون این قنات‌ها آزاد نیست و خطر انفجار و نشست نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: به‌دنبال تهیه طرح مطالعاتی این قنات‌ها هستیم هر چند برای برطرف کردن مشکل این قنات‌ها در محدوده شهری نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

انتهای پیام/۶۹۰۳۹/ح

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =