تکمیل سد تغذیه مصنوعی نهبندان نیازمند اعتبار ۷ میلیاردی

استاندار خراسان‌جنوبی از پیشرفت ۷۵ درصدی سد تغذیه مصنوعی نهبندان خبر داد و گفت: با اختصاص هفت میلیارد تومان این پروژه به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از سربیشه، محمدصادق معتمدیان صبح امروزدر مراسم افتتاح سد سیاهو، اظهار داشت: با افتتاح بزرگترین سد خاکی استان می‌توانیم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و ایجاد شهرک شیلات اقدامات خوبی داشته باشیم.

وی به تشریح اقدامات و برنامه‌های حوزه آب و برق استان در یک سال گذشته پرداخت و بیان داشت: بعد از طرح مسائل استان در اولین جلسه دیدار با وزیر نیرو، اقداماتی در راستای ارائه نقشه راهی در قالب سند جامع آب استان صورت گرفت و به این ترتیب توانستیم اولین استانی باشیم که سند توسعه سازگاری با شرایط کم آبی را تدوین نماییم.

استاندار خراسان‌‍جنوبی با بیان اینکه با تصویب این سند در کارگروه ملی و ابلاغ آن به استان، تکالیف استان مشخص شد و از مهرماه سال گذشته در همین راستا اتفاقات خوبی رخ داد، تبیین کرد: اجرایی شدن طرح عظیم نهضت گلخانه‌ای و ایجاد یک هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای در همین زمینه یکی از مهم‌ترین اقدامات استان در راستای تحقق سند سازگاری با کم‌آبی است.

معتمدیان به جذب اعتبارات قابل توجه برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، تصریح نمود: سال گذشته با هزینه‌کرد این اعتبارات ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری درآمد و امسال نیز با جذب حداکثری اعتبارات از ردیف‌های ملی، این برنامه مؤثر همچنان ادامه خواهد یافت.

وی از رویکردهای وزارت نیرو را توجه به مدیریت رواناب‌ها و آب‌های مرزی عنوان کرد و گفت: در همین زمینه در گذشته مطالعاتی برای ایجاد چهار سد در شهرستان‌های مرزی استان صورت گرفته بود که با مطالعات جدید وزارت نیرو این سدها به سدهای تغذیه مصنوعی تبدیل شد.

استاندار خراسان‌جنوبی اشاره به روند اجرای کار در بحث ایجاد این چهار سد تغذیه‎‎‌ای، مطرح کرد: سد بندان نهبندان در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تزریق حدود هفت میلیارد تومان اعتبار ظرف چهار تا پنج ماه آینده افتتاح می‌شود.

معتمدیان عنوان کرد: با تأمین ۴۵ میلیارد تومان اعتبار سه سد تغذیه‌ای تعیین شده برای درمیان، سربیشه و زیرکوه نیز به بهره‌برداری می‌رسد تا با ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون مترمکعب آب در حوزه‌های آب، کشاورزی و دامداری استان تحولی ایجاد شود.

وی رفع مشکل آبرسانی به ۵۰۰ روستا را از دغدغه‌های دیگر استان ذکر و خاطرنشان کرد: ببا انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در زمان حضور معاون اول رئیس جمهور در استان(۱۵ مهر ۹۸، همایش روز ملی روستا و عشایر) تکمیل و بهره‌برداری از ۳۷ مجتمع آبرسانی روستایی استان عملیاتی شد.

استاندار خراسان‌جنوبی در ادامه به استعداد استان در زمینه انرژی‌های نو اشاره و تصریح کرد: قرار گرفتن استان در مسیر تونل‌های بادی و وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان فرصت مناسبی است که مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا امروز نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح کلنگ‌زنی شد.

معتمدیان از تلاش استان برای ایجاد ۱۰ هزار پنل خورشیدی خانگی در مناطق مستعد تا پایان دولت خبر داد و افزود: این طرح با هدف تولید انرژی و ایجاد درآمد ثابت برای خانواده‌های ساکن در مناطق مرزی و کمتر برخوردار اجرا می شود.

وی با اعلام اینکه با فعال شدن نیروگاه حرارتی طبس پنج هزار شغل در استان ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در پی تفاهم‌نامه وزارت‌های نیرو و صمت به‌زودی شاهد بهره‌برداری از معدن ذغالسنگ حرارتی در شهرستان طبس خواهیم بود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 15 =