روایت یک نشست| از ضرر ۳۵ میلیاردی «کرونا» به مرغداران تا خرید حمایتی گوشت گوساله

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی گفت: ویروس کرونا در مجموع به صنعت مرغداری خراسان‌جنوبی ۳۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمود اشرفی‌گل» ظهر امروز در نشست خبری بررسی وضعیت دام و طیور خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: ماهانه دو هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، ۵۰۰ هزارتن پولت تخم‌گذار و  ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود.

وی بیان داشت: برای تأمین نهاهده‌های این تعداد، ماهانه به ۱۲ هزار تن ذرت، شش هزار و ۵۰۰ تن سویا، یک هزار و ۱۰۰ تن سبوس و چهار هزار و ۵۰۰ تن جو داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی افزود: در بحث نهاده‌های دام و طیور از ابتدای امسال تاکنون  ۱۴ هزار تن کنجاله سویا، ۱۳ هزار تن ذرت، هشت هزار و ۲۰۰ تن جو، سه هزار و ۲۰۰ تن سبوس در بین دامداران و مرغداران استان توزیع شده است.

اشرفی‌گل با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی براساس توان خود مقداری از ذخایر نهاده‌های دامی را در اختیار مرغداران قرار می‌دهد، تصریح کرد: ۱۵ کارخانه خوارک دام و طیور در استان فعال است که از این تعداد ۱۰ کارخانه دام و طیور و پنج کارخانه طیور هستند.

ضرر ۳۵ میلیاردی کرونا به مرغداران استان

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرر و زیان ویروس کرونا به مرغداری‌ها استان اشاره و اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا به ۳۲ واحد مرغداری گوشتی استان با تولید ۱۳ هزار و ۳۱۲ تن در بازه زمانی یکم اسفند ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹، ۲۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی اضافه کرد: همچنین سه واحد مرغ مادر گوشتی با تولید بیش از سه میلیون ۵۵۷ هزار قطعه جوجه یک روزه با خسارت هفت میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومانی و یک واحد مرغ مادر گوشتی نیز با خسات یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مواجه شدند.

اشرفی‌گل با اعلام اینکه ویروس کرونا در مجموع به صنعت مرغداری خراسان‌جنوبی ۳۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان خسارت وارد کرده، عنوان کرد: زیان مرغداران تا پایان اردیبشت‌ماه ۹۹ ادامه داشت و به ازای هر کیلوگرم مرغ یک هزار و ۵۰۰ هزار تومان ضرر کرده‌اند.

اشاره‌ای به پتانسیل‌های دامی استان

وی در بخش دیگری از سخنانش به پتانسیل دامی استان اشاره و مطرح کرد: بیش از ۶۹ هزار رأس گاو و گوساله، ۳۰ هزار نفر شتر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس گوسفند و بز و دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان استان پرورش داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح هویت‌گذاری دام‌ استان و با تأکید بر اینکه دام‌هایی که در این طرح پلاک‌کوبی نشوند قاچاق محسوب می‌شوند، اعلام کرد: تاکنون۶۰ درصد گاو و گوساله و جمعیت شتر و همچنین حدود ۱۶ درصد دام سبک استان هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی شده است.

هیچ نگرانی در تأمین نهاده‌‌ها وجود ندارد

«مهدی روشن» مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان‌‌جنوبی گفت: در حال حاضر ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام ۱۰۰ درصد تکمیل است و هیچ نگرانی از جهت کمبود نهاده‌های دامی در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به توزیع ۸۰ هزار تن نهاده دامی بین دامداران و مرغداران در سال گذشته، افزود: این رقم نسبت به سال قبل از آن که ۳۵۰ هزار تن بوده، افزایش دو برابری داشته است.

آغاز خرید حمایتی گوشت گوساله و خرید تضمینی جو

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان‌‌جنوبی از خرید و ذخیره‌سازی ۹۶۵ تن مرغ منجمد از مرغداران استان خبر داد و گفت: مجوز صادرات ۷۰۰ تن مرغ منجمد از خراسان‌جنوبی به افغانستان اخذ و این مقدار از طریق مرز به افغانستان صادر می‌شود.

روشن از اجرای مرحله اول خرید حمایتی گوشت گوساله از دامداران استان خبر داد و گفت: گوشت گوساله به‌صورت قطعات منجمد و مجزا با قیمت علی‌الحساب ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شود که درصورت افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، مابه‌التفاوت آن به حساب دامداران واریز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به آغاز خرید تضمینی جو در استان، خاطرنشان کرد: چهار مرکز خرید تضمینی جو در شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، نهبندان و قاین فعال شده و در حال خرید تضمینی جو به قیمت هر کیلوگرم یک هزار و ۶۳۰ تومان هستند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح    


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 11 =