اراضی کشاورزی خراسان‌جنوبی آب می‌بلعد/ کسری ۳ میلیارد مترمکعبی مخازن آبی استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان بالا است، گفت: طبق آمار اعلام شده مصرف آب در حوزه کشاورزی ۷۸۹ میلیون مترمکعب است که باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این حجم کم شود.

احمد قندهاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند از وجود سه هزار و ۷۵۵ حلقه چاه، دو هزار و ۸۵۴ چشمه و شش هزار و ۹۴۴ رشته قنات در استان خبر داد و اظهار داشت: ۳۵ محدوده مطالعاتی در استان وجود دارد که هشت محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹ محدوده آزاد است.

وی با اشاره به مصرف آب شرب در بخش‌های مختلف، بیان داشت: مصرف آب در بخش کشاورزی ۷۸۹ میلیون مترمکعب، بخش شرب ۸۸ میلیون مترمکعب و صنعت و خدمات ۲۷ میلیون مترمکعب است.

هفت سد مخزنی با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که با وجود بارندگی‌های بهاری هنوز بخش زیادی از این سدها خالی است

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است، افزود: هفت سد مخزنی با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که با وجود بارندگی‌های بهاری هنوز بخش زیادی از این سدها خالی است.

قندهاری متوسط کسری مخازن آب  خراسان‌جنوبی ۱۱۳.۴ میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: کسری مخازن آبی استان از ۱۸۵ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۱۱۳ میلیون متر مکعب در سال آبی جاری کاهش یافته است.

شاهد کسری سالانه حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب و کسری تجمعی حدود سه میلیارد متر مکعب مخازن آبی هستیم

 

وی بیان داشت: هر چند امسال بارش‌ها رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشت اما باز هم کسری مخازن آب استان جبران نشد و شاهد کسری سالانه حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب و کسری تجمعی حدود سه میلیارد متر مکعب مخازن آبی هستیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی هزینه تأمین آب در استان خراسان‌جنوبی را بسیار گران دانست و با اعلام اینکه تأمین یک متر مکعب آب دو میلیون تومان تمام می‌شود، مطرح کرد: بیشترین کسری مخازن آبی استان مربوط به دشت‌های سرایان، بشرویه و بیرجند است.

مطابق سند سازگاری با کم‌آبی باید طی پنج سال ۲۳۰ میلیون متر مکعب برداشت از سفره‌های زیرزمینی کم شود

 

قندهاری اضافه کرد: مطابق سند سازگاری با کم‌آبی باید طی پنج سال ۲۳۰ میلیون متر مکعب برداشت از سفره‌های زیرزمینی کم شود که از این میزان حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب از طریق طرح‌های آبخیزداری، ۲۶ میلیون متر مکعب از محل انسداد چاه‌های غیر مجاز و کاهش اضافه برداشت چاه‌های مجاز و حدود ۱۰۴ میلیون متر مکعب از محل تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی جبران می‌شود.

وی ادامه داد: در شرکت آبفا و صنایع برنامه‌هایی نظیر کاهش ۵.۶ میلیون متر مکعب مصرف آب شرب با اصلاح الگوی مصرف، کاهش هدررفت و کاهش مصرف ۱.۵ میلیون متر مکعب آب صنعت با استفاده از فناوری جدید در نظر گرفته شده است تا کسری مخازن جبران شود.

طبق آمار اعلام شده مصرف آب در حوزه کشاورزی ۷۸۹ میلیون مترمکعب است که باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این حجم کم شود

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان بالا است و باید این مصرف کمتر شود، عنوان کرد: طبق آمار اعلام شده مصرف آب در حوزه کشاورزی ۷۸۹ میلیون مترمکعب است که باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این حجم کم شود.

قندهاری در پایان خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته حدود یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان پر شده که امسال نیز برنامه عملیاتی انسداد ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =