«جهش تولید» با آبزی‌پروری در خراسان جنوبی/ ظرفیت تولید آبزیان به ۲۵۰۰ تن می‌رسد

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: این استان دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری برای آبزی‌پروری است و توسعه طرح‌های پرورش ماهی می‌تواند گامی مؤثر در راستای تحقق شعار سال باشد.

غلامرضا قوسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند با اشاره به فعالیت ۷۰۰ باب استخر پرورش ماهی در استان، اظهار داشت: علاوه بر این در برخی از سدهای استان نیز ماهی پرورش داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه خراسان‌جنوبی در مجموع ظرفیت پرورش یک هزار و ۱۰۰ تن ماهی را در سال دارد، بیان داشت: ماهی پرورشی خراسان‌جنوبی از نوع کپور و آمور با ظرفیت یک هزار تن در سال است.

چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای خراسان‌جنوبی تولید و پرورش ۱۰ هزار تن ماهی گرمابی، سردابی و تیلاپیا است

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون یک هزار و ۲۲۶ تن ماهی در استان تولید می‌شود و به‌دنبال این هستیم که تا پایان سال این رقم به دو هزار و ۵۰۰ تن برسد، اضافه کرد: چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای خراسان‌جنوبی تولید و پرورش ۱۰ هزار تن ماهی گرمابی، سردابی و تیلاپیا است.

قوسی با اشاره به اینکه ۴۰۱ نفر در خراسان‌جنوبی در صنعت آبزی‌پروی به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند، ادامه داد: در حال حاضر سه کارخانه فرآوری ماهی در بیرجند و طبس فعال است.

وی در خصوص پرورش ماهی آرتمیا خاطرنشان کرد: برای پرورش آرتمیا به‌عنوان غذای ماهی زینتی برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام و منطقه نخاب شهرستان خوسف برای پرورش این نوع ماهی انتخاب شده است.

سال گذشته خراسان‌جنوبی یکی از چهار استانی بود که موفق به اخذ مجوز پرورش ماهی تیلاپیا شد

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی به پرورش ماهی تیلاپیا در استان اشاره و عنوان کرد: سال گذشته خراسان‌جنوبی یکی از چهار استانی بود که موفق به اخذ مجوز پرورش ماهی تیلاپیا شد و قرارداد ورود ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا به استان نیز منعقد شد.

قوسی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی پتانسیل بسیار خوبی برای پرورش این ماهی وجود دارد، گفت: ابتدای موافقت با پرورش ماهی تیلاپیا در استان محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده بود اما اکنون هیچ محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند مجوز لازم را از سازمان نظام مهندسی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تا سه ماه نخست امسال هفت طرح پرورش ماهی تیلاپیا با ظرفیت چهار هزار و ۶۵۰ تن برای اخذ تسهیلات به میزان یک میلیارد تومان به بانک معرفی شده است.

پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ تن ماهی تیلاپیا از استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در استان برداشت شود

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد ۱۰۰ هزار قطعه ماهی تیلاپیا در ۱۱ باب استخر پروش ماهی در هفت شهرستان استان توزیع شد، مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ تن ماهی تیلاپیا از استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در استان برداشت شود.

قوسی از تأمین ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی کپور برای بهره‌برداران بخش شیلات و آبزیان خراسان‌جنوبی خبر داد و بیان داشت: ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی کپور از زهک زابل وارد استان و به‌زودی توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =