خراسان‌جنوبی اولین تولیدکننده عناب در کشور/ پیش‌بینی برداشت ۵ هزار تن عناب درخراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی یکی از قطب‌های پرورش عناب در جهان است، گفت: خراسان‌جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب کشور اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان است.

غلامرضا قوسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: سطح کشت عناب در استان سه هزار و ۸۶۳ هکتار است که از این میزان سه هزار و ۶۵۰ هکتار آبی و ۲۱۴ هکتار دیم است.

خراسان‌جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب کشور اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان است

 

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی یکی از قطب‌های پرورش عناب در جهان است، بیان داشت: خراسان‌جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب کشور اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی شهرستان‌های خوسف، بیرجند و سربیشه را از قطب‌های پرورش عناب در استان ذکر کرد و افزود: برداشت عناب در استان از اواسط مرداد آغاز می‌شود و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

قوسی تعداد بهره‌برداران فعال در این بخش را ۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و بیان داشت: بیشترین ارقام تولیدی استان رقم‌های بومی ثبت شده به نام سیوجان و ماژان هستند.

امسال برداشت عناب با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود حدود پنج هزار تن عناب از این سطح برداشت شود

 

وی با یادآوری اینکه سال گذشته هفت هزار تن عناب از باغ‌های خراسان‌جنوبی برداشت شد، عنوان کرد: امسال برداشت عناب با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود حدود پنج هزار تن عناب از این سطح برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی علت کاهش محصول در سال جاری را شرایط اقلیمی منطقه به‌دلیل رطوبت بالا و گرمای هوا در زمان گل‌دهی و به‌دنبال آن ریزش گل عنوان کرد و افزود: عناب علاوه بر مصرف خوراکی خاصیت دارویی هم دارد.

قوسی ادامه داد: این میوه سرشار از ویتامین c  بوده و در حالت تازه خوری دارای ۷۴.۳۶ درصد قند بوده و در حالت خشک ۶۵ الی ۷۷.۷۱ درصد از قند خوراکی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند که قند عناب بر خلاف سایر قندها برای دندان‌ها و بدن مضر نیست.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =