در شناساندن امامزادگان و بقاع متبرک آتش به اختیار باشیم

حمزه سپهریان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص قطب فرهنگی کردن بقاع متبرکه گفت: باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و آتش به اختیار به شناساندن بقاع متبرکه و امامزادگان عمل کنیم.

به گزارش طبس نیوز، در همایش گرامیداشت امامزادگان که در تالار همایش های میقات الرضای طبس برگزار شد مدیرعامل آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) به داشتن هدف و برنامه ریزی اصولی برای شناساندن بقاع متبرک و امامزادگان تاکید کرد.

حمزه سپهریان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص قطب فرهنگی کردن بقاع متبرکه گفت: باید این سخن رهبری را در دستور کار خود قرار دهیم و از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و آتش به اختیار به شناساندن بقاع متبرکه و امامزادگان عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در این زمینه وقت بگذاریم و قدرردان فرصتی باشیم که خدواند به عنوان یک خادم در اختیار ما قرار داده است.

وی پیشنهاداتی را در خصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی ارائه کرد و گفت: طیف وسیعی از نیازهای کشور به ویژه منطقه خود را شناسایی و تحت پوشش و مدیریت بقاع قرار دهیم.

مدیر عامل آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس افزود: به زیباسازی محیطی و معنوی بقاع توجه شود برای مثال در کنار هر امامزاده یا مسجد یا هر جایی که دینی باشد بوستان بسازید، از فرش، صندلی، مهر و وسایل مرتب استفاده کنید و سرویس های بهداشتی تمیز باشد.

وی با اشاره به معماری اماکن مذهبی گفت: معماری اسلامی نباید به سمت معماری های لوکس و غیر اسلامی برود، مردم این اماکن را ملجا و پناهگاه خود میدانند و با عشق و ایمان می آیند.

سپهریان با اشاره به استفاده رسانه ای برای شناساندن اماکن مذهبی گفت: ابزار قدرتمند، رسانه است که خیلی تحت تاثیر قرار میدهد، ما امروز از رسانه برای دین و فرهنگ و مذهب و اهل بیت باید استفاده کنیم.

وی افزود: رسانه شامل سیما، صدا، فضای مجازی، نشریات و روزنامه ها می‌شود که باید از همه ظرفیت های آن استفاده شود خیلی از مردم از امکانات امامزاده مطلع نیستند که رسانه ها میتوانند در آگاهی بخشی موثر باشند.

مدیر عامل زیارتگاه شهید مدرس کاشمر بیان کرد: برای جذب به افراد خوشنام و خوش خلق نیاز است، در ارتباطات با مردم باید از کسانی استفاده شود که خوش برخورد هستند و این بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به ثبت لحظات ماندگار در کنار امامزادگان گفت: این موضوع را رواج دهیم، خطبه های عقد، مراسمات جشن تکلیف، جشن های تحصیلی، تمجید از موفقیت های علمی و ورزشی، یادمان های شهدا، مراسم آغاز برداشت محصول و اینگونه مراسمات را سوق دهیم و مدیریت کنیم که در این مکان ها برگزار شود.

وی تاکید کرد: امامزادگان و بقاع متبرک باید مراکز فرهنگی، سلامت و دیانت باشد، در جوار این اماکن کتابخوانه، کافی نت، مراکز پیشگیری و درمان، برپایی مراسمات عید نوروز، برگزاری نماز عید فطر، دعاهای مختلف، مراسمات شهادت و موالید را قرار دهیم.

سپهریان خاطرنشان کرد: ظرفیت های منابع انسانی را در این اماکن فعال سازی کنیم و کلاس های تقویت درسی، کارهای هنری و غیره را برای جذب مردم و به خصوص نوجوانان استفاده کنیم و باعث شور آفرینی شویم.

وی گفت: در این اماکن اطعام و اکرام کنیم، افطاری های ساده یکی از موارد اطعام و جذب خادم راهنمای خوب از موارد اکرام است که باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام موسوی نژاد نیز در این مراسم گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه منابع عظیم انرژی هستند.

وی افزود: وجود امامزاده باعث آرامش است و در جایی که امامزاده باشد چشم انداز بسیاری از آرام سازی های روانی خواهد بود.

حجت الاسلام موسوی نژاد بیان کرد: توسعه این اماکن منبع درآمدزایی است و سرمایه گزاری های مادی در این زمینه چندین برابر برمیگردد.

وی گفت: وجود مراکز فرهنگی در جوار این اماکن میتواند نسل های تحصیلکرده را جذب کند و دانش آنها را الهی کند.

حجت الاسلام خدایی رییس اداره اوقاف و امور خیریه طبس نیز در این مراسم از تلاش های روز افزون اوقاف برای شناساندن بقاع متبرک شهرستان طبس خبر داد.

وی گفت: در این شهرستان هشت بقعه متبرک وجود دارد که به صورت اجرای نیات واقفین و هیات امنایی مدیریت میشود.

در پایان از روسا و اعضای هیات امنای بقاع متبرک طبس تجلیل شد.

از آقایان حدادیان رییس بقعه متبرکه امام زاده علی، حجت الاسلام صدرنیا رییس بقعه شیخ احمد در زنوغان، سید حسن لطفی فاطمی رییس بقعه شیخ احمد بن اسحاق پیرحاجات، سید علی بدیعی رییس هیات امنای بقعه سیدمحمد جعفر طیار ازمیغان، محمد جواد اخوان بقعه روستای فشاه، ابوالقاسم صیفی مقدم بقعه سید حسین زرگ، رضازاده از اعضای هیات امنای بقعه شیخ ابراهیم حلوان، علیشاهی عضو هیات امنای بقعه خواجه خضر تجلیل شد.

همچنین از زحمات محمد حسینی ریاست محترم شورای اصفهک و حمیدرضا حسینی مقدم دهیار اصفهک به دلیل همکاری با اوقاف تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 11 =