پرداخت ۳۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری بیرجند

«جعفر احسانی‌مهر» مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: امسال با توجه به جداول بودجه افزایش مالیات در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون بودجه که هر ساله توسط مجلس تصویب و به دولت ارائه می‌شود در آن بحث منابع و مصارف مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از منابع عمده، درآمدهای مالیاتی بوده که باید با مصارف و هزینه‌ها هم‌خوانی داشته باشد.

افزایش ۶۲ درصدی مالیات در بودجه ۱۴۰۱

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی افزود: اگر منابع مالیاتی با مصارف تراز نباشد منجر به کسری بودجه شده که آثار و تبعات بسیار ناگواری دارد که برخی از این تبعات همچون بی‌عدالتی‌ها و تورم در جامعه ایجاد و مردم آن را لمس می‌کنند.

احسانی‌مهر ادامه داد: بنابراین باید قانون بودجه و جداول بودجه که پیوست قانون بودجه بوده به صورت واقعی دیده که تا حد زیادی این پیش‌بینی‌ها به واقعیت نزدیک باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به جداول بودجه افزایش مالیاتی نسبت به سال گذشته به میزان ۶۲ درصد خواهد بود، افزود: هم استانی‎ها نباید این نگرانی را داشته باشند که وقتی افزایش درآمدهای مالیاتی و منابعی که در قانون بودجه دیده شده به این منظور است که سهم هر فرد یا سهم مالیات استان رو به افزایش خواهد بود.

پرداخت ۳۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری بیرجند

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در استان تأثیر مستقیم خود را در توسعه استان داشته است.

احسانی‌مهر با اشاره به تفاهم‌نامه فی ما بین سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، گفت: هر استان اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک و دارایی داشته که اعتبارات تملک و دارایی در راستای ارتقای عمران، آبادانی و ساخت و ساز در استان مهم بوده و سبب کاهش نرخ بیکاری می‌شود و براساس این تفاهم‌نامه هر چقدر سهم وصول مالیات در استان افزایش یابد به همان نسبت سهم جذب و تخصیص منابع مالی ناشی از تملک و دارایی و یا هزینه‌ای افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته طی هشت ماهه سال ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری بیرجند از محل درآمدهای مالیاتی پرداخت شده در حالی که در ۸ ماهه امسال این مبلغ به میزان ۳۹ میلیارد تومان رسیده است، یادآور شد: همچنین در ۸ ماهه امسال ۴ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی برای ورزش‌های همگانی و ۷۰۰ میلیون تومان برای توسعه مدارس مناطق محروم استان پرداخت شده است.

سهم واحدهای صنفی از مجموع مالیات وصولی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی ادامه داد: خوشبختانه فعالان اقتصادی استان به این رشد رسیده‌اند که هر چقدر درآمدهای مالیاتی افزایش یابد به همان نسبت توسعه و آبادانی استان رشد می‌کند.

احسانی‌مهر با بیان اینکه افزایش سهم درآمدهای مالیاتی منجر به رشد و توسعه استان می‌شود، اضافه کرد: امسال ۴۰ درصد از درآمدهای عمومی شهرداری بیرجند ناشی از مالیات ارزش افزوده بوده که توسط فعالان اقتصادی و مردم استان تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ از مجموع مالیات وصولی استان ۵ درصد سهم مشاغل بوده است، گفت: براساس آمار واحدهای صنفی که اظهارنامه مالیاتی پر کرده‌اند ۲۸ هزار واحد صنفی فعال در استان وجود دارد که تنها ۵ درصد از سهم درآمدهای مالیاتی استان را تشکیل داده و ۹۵ درصد مالیات‌ها به منابع دیگر در استان مربوط می‌شود.

با افزایش درآمدهای مالیاتی هیچ فشاری بر مؤدیان مالیاتی نیست

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علی‌رغم وجود منابع بسیار زیاد در استان و تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه، برخی از فعالان اقتصادی مالیات‌های خود را در این استان پرداخت نمی‌کنند، بیان داشت: ۲ شرکت خدماتی در استان فعال بوده که بیش‌ از یک هزار میلیارد تومان قراداد تأمین نیرو دارند ولی پرونده مالیاتی آن‌ها در این استان نیست.

احسانی‌مهر با بیان اینکه براساس قانون بودجه پیگیر هستیم درآمدهای مالیاتی اینگونه پیمانکاران و شرکت‌ها به استان سوق یابد، تصریح کرد: بنابراین با افزایش درآمدهای مالیاتی استان در سال جاری هیچ فشاری بر روی مؤدیان مالیاتی فعلی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده که مالیات و عوارض پیمانکاران که در گذشته فقط مشمول تولیدی‌ها بوده در همان استان که فعالیت اصلی آن‌ها بوده تعلق گیرد.

فرار مالیاتی پزشکان در مطب‌ها جرم مالیاتی دیده شده است

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سهم عمده‌ای از تولید ناخالص ملی مربوط به معادن است، یادآور شد: به موجب ماده ۴۳ قانون برنامه توسعه ششم، ذخیره معدن در هر کجا واقع شده اسناد، مدارک، دفاتر حسابداری، گردش حساب و پرونده مالیاتی باید در همان مکان و منطقه باشد.

احسانی‌مهر با بیان اینکه سهم پزشکان استان از درآمدهای مالیاتی متأسفانه رقم زیادی را تشکیل نمی‌دهد که علت‌های خاصی دارد، افزود: انتظار مشارکت فعال‌تری در بحث مالیاتی در حوزه پزشکان داریم.

وی با اشاره به اینکه قانون بودجه در سال ۹۸ پزشکان و پیراپزشکان را ملزم به ثبت‌نام برای دریافت دستگاه‌های پز نموده که متأسفانه برخی علی‌رغم داشتن این دستگاه از آن استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: همچنین براساس گزارش‌هایی که وجود دارد برخی از مواقع این دستگاه‌ها به نام خود پزشکان نیست.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‎‌جنوبی خاطرنشان کرد: فرار مالیاتی پزشکان در مطب‌ها در گذشته در قانون به عنوان تخلف دیده شده ولی با توجه به اصلاحیه قانون به عنوان جرم مالیاتی در حال حاضر دیده شده که این موضوع اطلاع‌رسانی شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷ /ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =