برای تخصیص بودجه پژوهشی کشور نیازسنجی شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی طبس در خصوص تخصیص بودجه پژوهش در سطح کشور گفت: چنانچه در ابتدای تخصیص بودجه‌های پژوهشی نیازسنجی واقعی بر اساس میزان عملکرد دستگاه‌ها صورت پذیرد در نتیجه نهادی که بیشترین سهم را در حوزه پژوهش داشته استحقاق تخصیص بودجه بیشتر را در سال‌های آتی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، محمد ناظمی اظهار کرد: پژوهش گامی است که محقق برای شفاف‌سازی مسئله‌ای مبهم بر می‌دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد.

وی ادامه داد: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردها و چالش‌های فرآروی بخش دانشگاه و صنعت در جامعه ایجاد می‌شود که اگر با نگاه دقیق و کارشناسانه به موضع بپردازیم ماحصل این پژوهش‌ها تبدیل علم به ثروت واقعی خواهد بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی طبس با اشاره به اینکه برای برپایی هرچه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری همیشه استفاده از نظر اندیشمندان و صاحبان معرفت و علوم در تکامل روند رو به رشد و سریع علم تاثیر داشته و چه بهتر از این فرصت بدست آمده جامعه دانشگاهی بهترین استفاده را ببرند تا بر اغنای آن افزوده شود.

ناظمی اظهارکرد: برگزاری جلسات مشترک، تقویت دوره‌های کار آموزی، ارتباط مستمر با حوزه صنعت و معدن، انعقاد تفاهم نامه مشترک با بخش‌های صنعتی، راهکارهای گسترش و تقویت واقع گرایانه و عملی صنعت و دانشگاه است.

وی یادآور شد: فضای موجود بواسطه تعامل و ارتباط نزدیکی که دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان با این واحد دانشگاهی دارند در پیشرفت امور پژوهشی و علمی شهرستان نیز تاثیر بسزایی داشته هر چند که ارتقاء سطح دانش و آگاهی جویندگان علم نهایتی ندارد و بیش از پیش باید این تعاملات افزایش یابد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی طبس در خصوص تخصیص بودجه پژوهش در سطح کشور گفت: چنانچه در ابتدای تخصیص بودجه‌های پژوهشی نیاز سنجی واقعی بر اساس میزان عملکرد دستگاه‌ها صورت پذیرد در نتیجه نهادی که بیشترین سهم را در حوزه پژوهش داشته استحقاق تخصیص بودجه بیشتر را در سال‌های آتی نیز خواهد داشت.

ناظمی افزود: برای گسترش امر پژوهش جهت حل مشکلات کشور، عملیاتی شدن خروجی سخنرانی‌ها و همایش‌های هفته پژوهش یکی از آرزوهای بزرگ مسئولین ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می‌فرمایند:”برای خدمت رسانی بهتر به مردم،کارهای دقیق پژوهشی لازم است.”

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس از بدو تاسیس تاکنون با ظرفیت‌های و پتانسیل‌های موجود خود مانند اعضاء هیئت علمی متخصص، وجود کتابخانه و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و برگزاری تخصصی زمین شناسی و معدن و ایجاد رشته‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط همواره سعی نموده با کیفیت‌ترین خدمات را به این حوزه داشته باشد که علیرغم بسیاری از محدودیت‌ها تاکنون قدم‌های مفیدی نیز برداشته شده و امیدواریم در آینده نیز با تکیه بر علم و دانش جوانان بومی و مستعد شهرستان شاهد رشد فزاینده آن نیز باشیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهی در “برای تخصیص بودجه پژوهشی کشور نیازسنجی شود

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    فرمایشات دوست عزیزم جناب آقای دکتر ناظمی کاملاً صحیح است . ولی ضمن تایید آن ، و در تکمیل نظراتشان دیدگاهم را ارائه می نمایم:
    بنظر من وقتی که بحث پژوهش پیش می آید ، پژوهشگر یا کارمند (به معنای عام آن ) است . یا دانشجو . و یا دست اندر کار. من برای هر کدام تحلیلی دارم که نشان می دهد در همه موارد نمی توان از ورودی علم ، توقع خروجی ثروت را داشت. اصطلاح کارمند برای کسی است که هدفش از تحقیق کسب امتیاز برای ارتقای شغلی و سازمانی است . خواه این فرد واقعاً یک کارمند باشد یا معلم یا استاد دانشگاه یا پزشک ویا… . اغلب این گروه از پژوهشها بازی با موضوعات و کشف فرضی مجهولاتی است که هیچگاه مجهول نبوده اند . این پژوهشها نه بدرد دنیای مردم می خورد و نه به درد آخرت !
    گروه دوم دانشجویانند که اگر به حال خود رها شوند ،نتیجه ای مثل همان گروه اول می دهد ( دلیلش هم اینهمه پایان نامه های تحصیلی است که نه منجر به کار و کارآفرینی شده است و نه منجر به ثروت.این گروه هزینه می کنند. بسیاریشان کار هم میکنند ولی نتیجه ای از آن حاصل نمی شود . ( به قول یک استاد ادبیات که می فرمود : دست نوشته نویسندگان و ادیبان را چاپ می کنند . بعد همان کتاب چاپی را دستنویس می کنند و اسم آن می شود ” پژوهش ” .) اینجا تقصیر اساتید است که که نمی خواهند یا نمی توانند راهنمای دانشجو باشند . این نخواستن و یا نتوانستن عمدتاً مربوط به انتخاب موضوع و تایید پروپوزالی است که خروجی آن قابل قبول و باصطلاح بدردبخور باشد . توجه به این نکته ضروری است که دانشجویان چون ” دست اندرکار ” نیستند معمولاض توانایی انتخاب موضوع مناسب را ندارند . نکته دیگر اینکه متضرر اصلی هم همان دانشجوست.
    گروه سوم کسانی هستند که راجع به موضوعی پژوهش می کنند که دست اندرکار و در متن همان کارهستند و اشراف کامل برچیستی و چرایی و اهداف آن مورد پژوهشی دارند . در مورد اینها نتیجه پژوهش هرچه باشد ، عین موفقیت است . واضح است که در این گروه هر کسی می تواند قرار گیرد .کارمند ، کارگر ، معلم ، استاد دانشگاه ، پزشک و یا هر کس دیگر.
    نتیجه اینکه پژوهشی اعتبار دهی شود و برای آن هزینه کنیم که پژوهش باشد. والسلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =