آحاد مردم در جهت انتقال فرهنگ به جامعه تلاش کنند

حجت‌الاسلام سید جعفر علم‌الهدی گفت: این وظیفه همه آحاد مردم و ملت ماست که در هر درجه از علم و بینشی که قرار دارند در جهت انتقال فرهنگ به جامعه تلاش کنند.

خبر طبس: حجت‌الاسلام سید جعفر علم‌الهدی گفت: این وظیفه همه آحاد مردم و ملت ماست که در هر درجه از علم و بینشی که قرار دارند در جهت انتقال فرهنگ به جامعه تلاش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، حجت‌الاسلام سید جعفر علم‌الهدی استاد حوزه و دانشگاه در مراسم اختتامیه نخستین همایش پژوهشی بزرگداشت حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) در طبس اظهار کرد: روح ایمانی و اعتقاد راسخ ملت ایران به مقام ولایت مطلقه الهیه، ائمه معصومین(ع) و آل اطهار رسول اکرم(ص) سبب شده است که ایران ما به عنوان مهد ولایت در عالم معرفی شود.

وی افزود: همین اعتقاد و تفکر و همین باور و یقین باعث شده که در هر جا که مردم مومن ما اثری و حتی کوچک‌ترین فرزندی از ذریه پیامبر و آل سراغ دارند با تمام وجود گرد مزارش جمع می‌شوند و او را بین خود و خدا واسطه می‌کنند و این‌‌ همان جهتی است که مولایمان علی بن موسی به آن اشاره فرمود «النظر الی ذریه محمد عباده» نظر به ذریه رسول الله کردن عبادت است.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی بیان داشت: اینکه می‌فرمایند به ذریه پیامبر نظر کنید منظورشان‌‌ همان دعوتی است که به لطف خدا به برگزاری این همایش زیبا منجر شده است که در طول ده ماه شما بزرگواران فراخوان شده‌اید، کنکاش، مطالعه، بررسی نموده‌اید، خلاصه و گوشه این زحماتتان را به شکل ۱۰۵ مقاله عرضه کرده‌اید تا آن نظر صورت بگیرد یعنی جامعه را با شخصیت‌های ذریه آل رسول آشنا کنید و بیایید تا خود بشناسید و بشناسانید.

وی به روایتی از امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: با گذشت‌ترین شما کسی است که مطالعه و تلاش کند و یافته‌های خودش را به دیگران منتقل کند، این حرکتی است که این همایش‌ها به دنبال او شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این وظیفه همه آحاد مردم و ملت ماست که در هر درجه از علم و بینشی که قرار دارند در جهت انتقال فرهنگ به جامعه تلاش کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مواردی که حقا فرهنگش برای ما کارساز است فرهنگ زیارت است متاسفانه با کمال احترامی که به عزیزان صاحب مقاله در این عرصه دارم و تشکر ویژه‌ای که از این جوانان پر انرژی و این عزیزان دارای اندیشه ارائه می‌کنم این تذکر را دارم و آن این که متاسفانه گردشگری را بر زیارت مقدم می‌کنید.

وی افزود: درست است که گردشگری واژه‌ای است که در عرف بین‌الملل تمام دولت‌ها برای پوشش دادن هزینه‌های خود دنبال گردشگر می‌گردند و این را به عنوان یک وسیله کسب درآمد می‌دانند اما مسئله زیارت با گردشگری فرق بسیار فاحشی دارد.

حجت‌الاسلام سید جعفر علم‌الهدی با بیان این که گردشگری جلب منفعت مادی و گاهی معنوی است گفت: مسئله زیارت فقط و فقط بالا بردن روح و معنویت در جامعه و همان چیزی است که تمام استکبار جهانی را امروز‌‌ همان جهت به لرزه درآورده است.

وی افزود: تامل کنید که چرا داعشی‌ها و سایر باندهای استکبار با زیارتگاه‌ها و زیارت‌های ما و با حرکت‌های برخاسته از ایمان مردم به سوی این مزارهای مقدس مبارزه دارند.

وی ادامه داد: به خاطر اینکه اثر زیارت در تربیت و انرژی بخشی جامعه در جهت استکبارستیزی بالا‌ترین اثر است و مساله گردشگری در برابر مساله زیارت یک مساله بسیار بسیار کوچکی است.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی گفت: شما می‌دانید که این همه خادم که با تمام عشق شب و روزشان را در گرما و سرما برای پاسداری از حرم حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) برای جلب گردشگر جمع نشده‌اند بلکه این‌ها برای جلب زائر خادمی می‌کنند و این خیلی مهم است.

وی گفت: بنده به شما فرهیختگان و پژوهشگران توصیه می‌کنم باب مستقلی برای زیارت باز کنید که زیارت‌‌ همان افتخاریست که باعث می‌شود رهبر راحل ما امام(ره) می‌فرمایند پایتخت ایران اسلامی ما مشهد مقدس و آستان قدس رضوی است.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی گفت: اینجا جاییست که وقتی زائر از در می‌آید با تمام عشق خودش بر دست خادمان اینجا بوسه می‌زند و خادمِ اینجا را به عنوان یک انسان فرهیخته مورد توجه مولایش می‌شناسد و به حال او قبطه می‌خورند که ای کاش من جای تو خادمی می‌کردم.

شایان ذکر است پس از استماع سخنان حجت‌الاسلام علم‌الهدی از کتاب مجموعه مقالات همایش و همچنین از پوستر همایش سال آینده رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، مدیرعامل موسسه حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم (ع) در این مراسم اظهار کرد: در دهه کرامت امسال حدود ۱۵۰ برنامه توسط موسسه در سطح پنج استان کشور که زیر مجموعه موسسه هستند برنامه ریزی و تدارک دیده شد.

حمزه سپهریان گفت: در هر گوشه از آستان قدس رضوی نگاه‌هایی عمیق و فرهنگی در موضوعات علمی، پژوهشی، صنعتی و کشاورزی صورت گرفته که قابل الگوبرداری برای جهان اسلام است و این از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: با عنایت به مدیریت ارزشمند و اسلامی آستان قدس رضوی این زمینه را برای همه مردم فراهم کرده که بتوانند با اعتماد و اعتقاد و با یقین از برنامه‌های آستان قدس استفاده کنند.

وی با بیان این که آنچه در کارهای مشترک خیلی ارزشمند است نقاط اشتراک و دیدگاه‌های نزدیک به هم است گفت: نگاه و افق دید همه ما این بود که بتوانیم یک کار پژوهشی و در راستای غنی‌سازی منابع دینی و اسلامی و تولید فرهنگ پژوهشی در جامعه برداریم.

سپهریان در پایان ضمن تشکر از تمامی افرادی که به هر نحوی موجب برگزاری این همایش بودند ابراز امیدواری کرد در راستای غنی‌سازی سایر برنامه‌ها همکاری و مشاوره لازم را بدهند تا بتوان بیش از پیش در راستای غنی‌سازی فرهنگ اسلامی، دینی و رضوی اقدام مهم و گام‌های موثری برداشته شود.

همچنین در پایان مراسم از مقاله‌نویسان بر‌تر همایش تجلیل و به هر کدام از آن‌ها جوایز و لوح سپاسی تقدیم گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =