۴ روایت از آنهایی که اجل‌شان نرسیده بود

سقوط هواپیمای مسافربری آنتونوف مرگ تلخ ۳۹ مسافر بی‌گناه را به‌دنبال داشت؛ این حادثه، حاشیه‌هایی به همراه داشت که هر چند برای عده‌ای شبیه یک معجزه و شیرین بود اما برای برخی دیگر چیزی جز غم و اندوه به‌دنبال نداشت.

خبر طبس: سقوط هواپیمای مسافربری آنتونوف مرگ تلخ ۳۹ مسافر بی‌گناه را به‌دنبال داشت؛ این حادثه، حاشیه‌هایی به همراه داشت که هر چند برای عده‌ای شبیه یک معجزه و شیرین بود اما برای برخی دیگر چیزی جز غم و اندوه به‌دنبال نداشت.

به گزارش خبر طبس، این گزارش، ۴روایت است از ۴خانواده، ۴خانواده که یکی آنقدر خوش ‌شانس بود که از حادثه‌ای مرگبار جان سالم به در برد؛ برای دیگری تقدیر به‌گونه‌ای رقم خورد که در زمانی که کسی تصورش را هم نمی‌کرد، قربانی یک حادثه عجیب شد و…

**من به دست‌های خدا خیره شدم

زن و شوهر جوان خوش‌شانس‌ترین مسافران هواپیمای ایران ۱۴۰ بودند. اولا از سقوط هواپیما جان سالم به در برده‌اند و دوما کمترین میزان آسیب‌دیدگی را دارند. محمد عابدزاده دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه تبریز به همراه همسرش مریم رهنما مسافر پرواز ناتمام ۵۹۱۵شده بودند.

مرد جوان دست‌هایش سوخته و بانداژ شده است و روی یکی از تخت‌ها در راهرو بهداری ارتش به امان خدا رها شده و می‌گوید یک‌بار جستی ملخک ۲بار جستی ملخک… او پیش از این هم از حادثه‌ هولناک دیگری جان سالم به در برده بود. محمد عابد‌زاده تندتند حرف می‌زند. می‌گوید: همه اتفاق‌ها ۳۰ثانیه بیشتر طول نکشید.

حالا احساس می‌کنم خدا من را دوست دارد. اصلا قرار نبود با این پرواز برویم مریم دوست داشت برود و به خانواده‌اش سر بزند. تا ۱۲شب بلیت نداشتیم اسم‌هایمان را داخل لیست انتظار نوشته بودیم. تا اگر جا خالی شد با ما تماس بگیرند. صبح ساعت ۶ اطلاع دادند که جای خالی هست ما هم ساعت هفت و نیم فرودگاه بودیم. مثل همیشه که پرواز‌ها تأخیر دارد ما هم ۴۵دقیقه‌ای معطل شدیم.

بالاخره ساعت هشت و ربع سوار هواپیما شدیم. داخل هواپیما یک عالمه بچه بود و این هواپیما‌ها چون کوچک هستند اصلا فضای استانداردی ندارند صندلی‌ها و مسافرها چفت هم قرار دارند انگار که مسافرها توی حلق هم نشسته‌اند! او ادامه می‌دهد:‌مریم داشت با گوشی موبایلش بازی می‌کرد. صدای مکالمات کاپیتان با برج مراقبت را می‌شنیدم و بعد هم که خدا برکت بدهد به صدای وحشتناک ملخ‌های موتور هواپیما که واقعا گوشخراش و وحشتناک هستند. هواپیما یک نیم دور چرخید روی باند تا در مسیر تیک آف قرار بگیرد.

**نجات از اتوبوس شعله‌ور

حالا محمد انگار که بخواهد فیلم سینمایی تعریف کند. چشم‌هایش را تنگ کرده و تند تند حرف می‌زند. می‌گوید: بار دومم است که از مرگ فرار می‌کنم. نخستین بار سال ۸۴بود آن وقت‌ها دانشجوی کارشناسی ارشد بودم از طبس به تهران می‌آمدم که در محور طبس یک دفعه اسکانیا به‌دلیل سرعت زیاد و جریان همان باک‌های اضافه و اتصالی در سیستم برق آتش گرفت. با باک اتوبوس ۲ وجب بیشتر فاصله نداشتم.

اتوبوس چپ شد و همه مسافرها روی هم ریختند. همین که به‌خودم آمدم و توانستم حرکت کنم از پنجره شکسته و از لابه‌لای شیشه خرده‌ها خودم را به بیرون پرتاب کردم. هنوز پایم به زمین جفت و جور نشده بود که یکدفعه اتوبوس آتش گرفت. شانس آوردم که زود خودم را به بیرون پرتاب کردم. در آن حادثه تعدادی از مسافرهای اتوبوس جزغاله شدند. تا مدت‌ها خودم هم باورم نمی‌شد که زنده مانده باشم.

مرد جوان ادامه می‌دهد: در سقوط هواپیما هم وقتی هواپیما از روی باند بلند شد، خلبان یک چیزهایی به برج مراقبت گفت، یک دقیقه بیشتر طول نکشید. من منتظر بودم که پرنده آهنی دور بزند اما همچنان به سمت کرج پرواز می‌کرد. یکی از موتور‌ها از کار افتاده بود. برای حرفم دلیل دارم.

صدای ملخ ایران ۱۴۰خیلی زیاد و گوش‌خراش است. از پنجره می‌دیدم که یکی از ملخ‌ها یعنی درست ملخ سمت راست کار نمی‌کرد. هواپیما زیاد اوج نگرفت. یکهو صدا‌های نامفهوم و برخورد به گوشم رسید. نه من و نه هیچ کدام از مسافرها نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده است. پرنده آهنی با دیوار بتونی برخورد کرده بود. بال سمت راست جدا شده بود. بوی تند مواد سوختی فضا را پر کرده بود.

هواپیما یکهو آتش گرفت. مسافرها زنده بودند. به مریم گفتم بلند شو و خودم کمربندهای ایمنی را باز کردم. یکی از مسافرها از همان شکاف ایجاد شده بیرون پرید. اول همسرم را به بیرون فرستادم. بعد هم خودم بیرون آمدم. داخل کابین داغ بود صدای گریه بچه را می‌شنیدم اما کاری از دستم برنمی‌آمد. از بالای شکاف به پایین پریدم تازه داخل کابین آتش گرفته بود. بوی دود و سوختنی می‌آمد تا خودم را به پایین پرتاب کنم دستم و بخشی از صورتم سوخت. یاد خودم افتادم همان روزی که تصادف کردم سرعت عملم باعث شد زنده بمانم.

فریاد می‌زدم و می‌گفتم که از اطراف هواپیما دور شوید. من و مریم با هم شروع به دویدن به سمت فنس‌ها کردیم که یکدفعه پرنده آهنی با صدای وحشتناکی منفجر شد. به‌خودم که آمدم ۲ نفر دکتر در حال پانسمان زخم‌هایم بودند. باورم نمی‌شد خدا یک‌بار دیگر به من شانس زندگی کردن داده باشد. من بار دیگر فرصت زندگی دارم و حالا دوبرابر بهتر زندگی خواهم کرد.

**زندگی، هدیه شیرین حدیثه

برای خانواده حدیثه قاسمی، این روزها یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی‌شان است، چرا که دختر بزرگ و درس‌خوان خانواده در حادثه‌ای عجیب دچار مرگ مغزی شد و جانش را از دست داد. ماجرای مرگ حدیثه بی‌ارتباط به سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰نیست. حدیثه مسافر همان تاکسی‌ای بود که به‌دلیل وحشت راننده و تصادف با کامیون خاور در جاده مخصوص کرج جانش را از دست داد.

یکی از بستگان او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: حدیثه ۲۱ساله بود و دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه تهران. آن روز برای انجام کارهای تحصیلی‌اش از خانه‌شان در شهریار راهی تهران شده بود که این حادثه رخ داد. حدیثه سوار تاکسی بود که ناگهان هواپیمای ایران۱۴۰که ارتفاع کمی داشت و دچار نقص فنی شده بود به قصد فرود در بزرگراه از بالای تاکسی گذشت و همین اتفاق باعث وحشت راننده شد.

راننده تاکسی از ترس اینکه هواپیما با او تصادف کند، کنترل ماشینش را از دست داد و از بغل به خاوری خورد که در همان مسیر در حرکت بود. حدیثه روی صندلی جلو نشسته و شدت تصادف به حدی بود که او به‌شدت آسیب‌دید. حتی وقتی مادرش در بیمارستان او را دید، نتوانست از روی صورتش حدیثه را شناسایی کند و فقط از روی ظاهر و لباس‌ها بود که دخترش را شناخت.

کسی باورش نمی‌شد دختری که برنامه‌های زیادی برای آینده‌اش داشت دچار چنین سرنوشتی شود. شدت آسیب‌دیدگی او به حدی بود که یکشنبه شب، پزشکان بیمارستان اعلام کردند که وی مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی نیست. باور این موضوع برای خانواده حدیثه و برادر کوچک او که وابستگی زیادی به وی داشت، غیرممکن بود اما همه آزمایش‌ها نشان داد که او مرگ مغزی شده است. در چنین شرایطی بود که پدر و مادرش تصمیم بزرگی گرفتند.

از آنجا که دختر جوان پیش از این به‌صورت اینترنتی فرم اهدای اعضای بدنش را پر کرده بود و خانواده‌اش نیز از این موضوع خبر داشتند، وقتی خبر مرگ او را شنیدند تصمیم گرفتند به خواسته دخترشان احترام بگذارند و اعضای بدن او را اهدا کنند. به این ترتیب روز گذشته پیکر بی‌جان او به بیمارستان مسیح دانشوری تهران انتقال یافت تا پس از آزمایش‌های نهایی اعضای قابل اهدای او، به بیماران نیازمند هدیه شود.

**مستندی که ساخته نشد

۲ نفر از مجروحان حادثه که هنوز در کما به سر می‌برند، اعضای یک گروه مستندسازی هستند که قرار بود برای ساخت مستند دیار ماندگار از تهران راهی طبس شوند. اعضای این گروه ۶ نفر بودند که وقتی برای تهیه بلیت اقدام کردند، به دلیل پربودن پرواز فقط برای ۴‌نفر از آنها بلیت صادر شد و ۲ نفر دیگر که تصویربردار و گوینده گروه بودند مجبور شدند با قطار راهی طبس شوند و بخت با آنها یار بود که در این سفر موفق به تهیه بلیت نشدند.

یوسف شیرخورشیدی، تصویربردار گروه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سفرمان قرار بود یک‌ماهه باشد. ما با شبکه۲ قرارداد داشتیم و می‌خواستیم مستندی از شهر طبس تهیه کنیم که این اتفاق افتاد. روزی که حادثه رخ داد، قرار بود همه اعضای گروه با هواپیما راهی طبس شویم اما فقط ۴ بلیت گیرمان آمد.

به همین دلیل من و گوینده برنامه همه وسایل‌ها را به مصطفی مزرعتی و برادرش که کارگردان و تهیه‌کننده بودند سپردیم و خودمان سوار اتوبوس شدیم تا به راه‌آهن برویم و از آنجا با قطار راهی طبس شویم. اما زمانی که داخل اتوبوس بودیم و هنوز به راه‌آهن نرسیده بودیم، باخبر شدیم که هواپیمای تهران- طبس سقوط کرده است.

شوکه شده بودیم و وحشتزده خودمان را به محل حادثه رساندیم. علاوه بر مصطفی و امیر، همسران آنها که تدوینگر و مدیر صحنه بودند نیز سوار هواپیما بودند. همچنین پسر ۱.۵ ساله مصطفی به نام محمدپارسا نیز با آنها بود که همگی مجروح شده بودند. حالا هم همه آنها در بیمارستان شهید مطهری بستری هستند.

مصطفی و همسرش به دلیل ۸۰ درصد سوختگی در کما به سر می‌برند و پزشکان گفته‌اند که برایشان فقط می‌توانیم دعا کنیم. پسر خردسال آنها نیز با ۱۵ درصد سوختگی در بیمارستان بستری است و امیر و همسرش وضعیت بهتری دارند و خوشبختانه خطری آنها را تهدید نمی‌کند. به گفته تصویربردار مستند دیار ماندگار، در این حادثه در حدود ۶۰میلیون تومان تجهیزات فیلمبرداری آنها نیز کاملا نابود شد اما تنها چیزی که آنها می‌خواهند، سلامت و بهبود اعضای مجروح گروه است.

**اسمم را در فهرست قربانیان دیدم

محمد ابراهیم مهرجو را تا همین دیروز خیلی‌ها نمی‌شناختند، اما قطعا لقب خوش شانس‌ترین فرد سال به او می‌رسد. او همان مسافری است که سوار هواپیمای ایران۱۴۰ نشد. با اینکه چند روز از این اتفاق تلخ گذشته اما او هنوز در شوک این حادثه است.۳۵سال دارد، زمانی که با او تماس برقرار می‌شود، پشت فرمان در جاده کرج به تهران است. می‌گوید: از صبح به خانه همکارانم که در این پرواز آنها را از دست داده‌ام رفتم و هنوز در شوک هستم.

او ادامه می‌دهد: مهندس صنایع هستم و ۱۰سالی می‌شود که در گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان مشغول به‌کارم. من و ۳همکارم در چندین پروژه در شهرستان طبس کار می‌کردیم و زیاد طبس می‌رفتیم و معمولا یک هفته درمیان و درنهایت ماهی یک‌بار راهی طبس می‌شدیم و به تناسب کاری که داشتیم آنجا می‌ماندیم.

پاکتی برای مناقصه

او ادامه می‌دهد: از هفته پیش هماهنگ شد تا برای شرکت در جلسه‌ای با پیمانکار نصب پروژه کک طبس به این شهر برویم. ما ۴نفر برای ۹صبح یکشنبه ۱۹مرداد بلیت تهیه کردیم و قرار شد که با یک پرواز همه با هم برویم و من چون عضو اصلی کمیسیون بودم باید حتما در این جلسه حاضر می‌شدم. قرار بود ما ۳روز در شهرستان طبس بمانیم و روز سه‌شنبه ۲۱مرداد به تهران برگردیم که همه برنامه‌ها به‌هم ریخت. شب قبل از مناقصه پاکت مناقصات که از سوی پیمانکاران فرستاده شده بود به‌دست ما رسید و ما را متعجب کرد.

مهندس جوان هرگز تصور نمی‌کرد که این پاکت مناقصه سرنوشت او را عوض کند و در مسیری قرار دهد که چیزی شبیه به معجزه باشد؛ چراکه به محض رسیدن این پاکت از مهندس جوان خواسته شد که مسافرتش را کنسل کند و در تهران بماند.
مهرجو می‌گوید: همکارم با من تماس گرفت و گفت شما فردا به شهرستان طبس نیا و در تهران بمان تا به شرکت‌کنندگان در مناقصه امتیاز فنی بدهی.

برای من خیلی عجیب بود که مهندس از من این تقاضا را کرد، چراکه کمیسیون مناقصه حدود ۵عضو داشت و حضور من در این مناقصه آنچنان ضروری نبود و بدون من هم برنامه‌ها انجام می‌شد. خیلی تعجب کردم، اما از طرفی ته دلم خوشحال بودم چرا که دخترم تازه به دنیا آمده است و با کنسل شدن این برنامه می‌توانستم بیشتر کنار دخترم بمانم. دخترم ۷ماهه است و واقعا من برای دیدنش بی‌قرار هستم و این مسئله هر چند تعجب‌آور بود اما برای من خوشحال‌کننده بود.

مهندس مهرجو می‌گوید: طبق قرار ۳همکارم ساعت ۷صبح روز یکشنبه ۱۹مرداد راهی فرودگاه شدند تا به شهرستان طبس بروند. من هم به جای فرودگاه راهی شرکت شدم که با فرودگاه فاصله چندان دوری نداشت. اما چند دقیقه بعد از طریق دوستانم باخبر شدم که هواپیما سقوط کرده است. با عجله خودم را به فرودگاه رساندم. وقتی وارد فرودگاه شدم و فهمیدم که هواپیمایی که قرار بوده سوار آن شوم با زمین برخورد کرده است، لیست پرواز را دیدم. در لیست پرواز اسم ۴۰مسافر خط خورده بود و من تنها مسافری بودم که سوار هواپیمای ۱۴۰ نشده بودم.

تنها کسانی که می‌دانستند مهندس جوان مسافرتش را کنسل کرده است همسر و دختر ۷ماهه او بودند، اما افراد خانواده، دوستان و آشنایان تصور می‌کردند که مهرجو سوار هواپیما شده و حادثه‌ای دلخراش برای او رخ داده است. او می‌گوید: پس از حادثه تماس‌ها شروع شد. دوستان و آشنایان که گمان می‌کردند در این پرواز باشم با تلفن همراهم تماس می‌گرفتند و وقتی صدایم را می‌شنیدند تعجب می‌کردند که من زنده هستم و با آنها حرف می‌زنم. زمانی که مادرم از ماجرای سقوط هواپیما باخبر شده بود، با من تماس گرفت، وقتی صدایم را شنید هیچ نگفت جز گریه.

مهندس جوان مدام به حادثه‌ای فکر می‌کرد که برای او رخ داده بود. حادثه‌ای که هنوز نمی‌داند چطور رخ داده است و چرا همکارش از او خواست تا در این سفر آنها را همراهی نکند. او می‌گوید: در یکی از سایت‌ها اسم خودم را در لیست قربانیان این حادثه دیدم، اسم من چهارمین نفر در لیست بود؛ محمد ابراهیم مهرجو. من هم می‌توانستم یکی از آنها باشم، یکی از آن ۳۹نفر. اما خدا به من عمری دوباره داد. وقتی این اتفاق افتاد پیگیر ماجرا شدم و تمامی عکس‌ها و فیلم‌هایی را که از این حادثه گرفته شده بود، دیدم. حس اینکه می‌توانستم در آن پرواز باشم خیلی تلخ است. شاید خداوند به دختر و همسر و مادرم رحم کرد که من آن روز سوار هواپیما نشدم و مسافرتم کنسل شد.

مرد جوان ادامه می‌دهد: از دست دادن همکارهایم شوک بزرگی برای من بود. من با آنها ۱۰سال کار کردم و برایم از همکار نزدیک‌تر بودند. نمی‌توانم بگویم خوشحالم یا ناراحت؟ خوشحالم چون زنده هستم و خداوند به من فرصتی دوباره داده است، اما ناراحتم چون همکاران و دوستان عزیزی را از دست داده‌ام. از زمانی که این اتفاق افتاده نگاهم به دنیا عوض شده است. دنیا و مسائل آن بی‌ارزش است و عمر آدمی و لحظه‌های آن غیرقابل بازگشت و دست‌نیافتنی هستند.

منبع: همشهری

140 دیدگاه دربارهٔ «۴ روایت از آنهایی که اجل‌شان نرسیده بود;

  1. آقا اسم ما رو هم جزو همین اجل برگشته ها بنویسین . من با ماشین اومدم طبس ؛ چند بار نزدیک بود توی این جاده های طبس چپ کنم ؛ یک بار هم نزدیک بود ماشین از روبرو به من بزنه . برگشتنا هم دیدم اوضاع این طوریه ، تصمیم گرفتم با قطار برم مشهد . اینقدر توی این قطار مجهز شما خاک خوردم و گرم و سرد شدم که گفتم حتما به مشهد نمیرسم .. به نظر من همه طبسیها با این وضعیت قطار و جاده های طبس اجل برگشته اند.

  2. من طبسی هستم دور از وطن اما کاملا بامرحوم مهندس شکیبی و روحیه ایشون آشنایی داشتم. همشهری مقیم طبس یا سایر هموطنانی که با نظر ایشون موافقید باید بگم وقتی کسی وارد سیاست شد دیگه تمام زندگیش سیاسی هست و لزومی نداره دیگران مراسم تشییعش رو سیاسی کنن. وقتی کلی سیاست مدار جزء اولین کسانی بودن که رفتن منزل ایشون در تهران و به خانوادش تسلیت گفتن یعنی زندگیش هنوز هم سیاسیه، وقتی توی مجلس رو دست نماینده های مرد تشییع شد یعنی زندگیش هنوز هم سیاسیه، (خود شما اگر عزیزی داشته باشی که در زندگیش از طرف کس یا کسانی مورد جفا قرار بگیره و بدونی که چقدر در زندگیش با کم یا زیاد خوش خدمتیهاش باز هم در حقش جفا کردند ،چقدر بد دید و سکوت کرد و حالاکه زنده نیست و دستش از دنیا کوتاه شده همون هایی که نامردی رو در حقش تموم کردن ، شدن دایه عزیز تر از مادر و برای خاکسپاریش به سر و سینه میزنن ساکت میمونی و بهشون خوش آمد میگی؟ یا اینکه در جوابشون میگی در زمان حیاتش اذیتش کردین حالا که مرده اومدین چیکار؟؟) با احترام به نظر شما ، بنظر من حامیان مهندس شکیبی ببه نحو احسن برای ایشون عزاداری کردن و جای خسته نباشید داره

    1. من با خانواده مهندس شکیبی که بعد از تشییع جنازه دیدار داشتم از بهم زدن ۱۵ یا ۲۰ نفری بعضی در هنگام نماز معترض و ابراز نارحتی کردند و این حرکتها را در شان ایشان ندیدند . متاسفانه برخی در برخی از این جریانات حفظ حرمت و ادب را نگه نمی دارند . حالا یا این موضوع از روی بیسوادی است یا میخواهند از این موضوعات کیسه بدوزند . زمانیکه مهندس شکیبی زنده بودند بار ها برحفظ آرامش و توجه به پیشرفت طبس صحبت میکردند . البته در هر جایی نظرات و دیدگاههای موافق و مخالف وجود دارد که به جای خودش باقی است .

  3. با سلام واقعن برای مردم طبس متاسفم که حتی از مرگ عزیزانشون هم استفاده سیاسی میکنند و با بی منطقیتمام مشکلات وکمبود های خود را به خراسان جنوبی ربط میدهند یه کم عقل خودتون رو به کار بیاندازید ما همه ایرانی هستیم مال هر استانی که باشیم هیچ فرقی نمیکند اگه ادعای فرهنگ بالا دارین خودتون با فرهنگی تون رو نشون بدین

  4. هر چند یک عده توی این حادثه عزیزانشون رو از دست دادن اما برای آقای عابدزاده و همسرش که بد نشد!!خوب دارن مصاحبه میکنن و عکس یادگاری میندازن. بد نیست یکم هم خودشون رو جای اون کسانی بذارن که الان از غصه هر شب با اشک سر بر بالشت میذارن. !!!

  5. من خودم شاید ۱۰ بار با همین هواپیما این مسیر رو اومدم.هنوزم تو شوکم.ولی واقعیتش اینه که باید دنبال یه هواپیما و ایرلاین خوب برای این مسیر باشن.واقعا با قطار و اتوبوس این مسیر رو اومدن خیلی سخته.

  6. به همه ی خانواده های مصیبت دیده تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال میخوام که به اونا صبر و اجر عنایت کنه.

  7. لبته به نظرمن گاهی اوقات نجات ازمرگ یک امتحان الهی وفرصتی است که خداوند به انسان می دهد تا اشتباهات گذشته اش را اصلاح کند وفردا در پیشگاه خداوند عذر وبهانه ای نداشته باشد که اگر فرصت می داشتم اصلاح می کردم ولذا انسان نباید مغرور شود و گاهی مرگ برای عده ای لطف خدا در حق انهاست که به افراد صالح عطا می فرماید تا از گناه کردن انها که باعث کم رنگ شدن حتی ذره ای از خوبیهای انها شود جلوگیری شود.من وشما افرادی را در این هواپیما می شناسیم که خدمات فراوانی برای منطقه انجام داده اند وبرای خدمت وتلاشی دیگر راهی وطن خود بوده اند ،اما تقدیر الهی این بود که به سویش پرواز کنند. امایاد انها همیشه در ذهنهای مردم ماندگار خواهد بود. مهم این است که انسان به خود مغرور نشود و ماوشما عبرت بگیریم که همیشه مرگ بیخ گوشمان است وبه فکر دنیا تنها نباشیم و اخرت خود راهم بسازیم البته باید مسئولان علل وعوامل این حادثه را شناسایی ورفع کنند تا ازتکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند که چه بسا اگر بررسیهای فنی در مورد این هواپیما دقیق تر انجام می شد این حادثه ناگواراصلا اتفاق نمی افتاد

  8. من خبر سقوط هواپیما را در بیمارستان مهر مشهد شنیدم . وقتی از عمق فاجعه مطلع شدم به شدت ناراحت شدم .هنوز هم ناراحتم خیلی زیاد .اگر چه نارحتی دیگر فایده ای ندارد ولی ای کاش موقعی که زنده ایم وبا هم هستیم برای هم گریه کنیم و برای هم دل بسوزانیم .چراپس از حوادث دردناک تازه متوجه این حقیقت می شویم که دیگرانی هم بوده اند؟ در هر حال این حادثه ی هولناک را به تمام بازماندگان تسلیت می گویم و برای رفتگان غفران الهی را از درگاه یزدان پاک مسئلت دارم. در غم تک تک شما شریکم.

  9. باسلام وعرض تسلیت به همشهریان به خصوص خانواده های داغدار.لطفا بفرمایید زمان تشییع این عزیزان سفر کرده چند شنبه وساعت چند وکجا برگذار میشه؟

  10. آهای اوناییکه به سمت مرحوم شکیبی تخم مرغ پرت کردین کجایین دلتون خنک شد؟بیچاره ها بدبختا باید جواب پس بدید پیش خدا بی وجدانا رفت مهندس .حالا ببینم کی دلش میسوزه واسه طبس اگه شما آدم باشید بخاطر غلط اضافیتون توبه میکنید .که امیدوارم خدا نبخشدتون.

    1. من همواره در برنامه های انتخاباتی با مهندس شکیبی بودم نه دیدم و نه شنیدم در هیچ جا به مهندس شکیبی تخم مرغ پرت شود . مردم طبس همواره به مهندس احترام میگذاشتند . ولی چیزی که اینجا قابل یاد آوری است اینکه در انتخابات هفتم علی رغم حمایت طبسیها از مرحوم ؛ مردم به اختلاف افتادند و رای به نماینده فردوس آقای امیر حسنخانی رسید . نتیجه اینکه هرجا اختلاف در بین طبسیها افتاد دیگران استفاده بردند .
      این بیان و ادبیات شما مربوط به طبس نیست . طبسیها چه مخالف و چه موافق با هم با احترام صحبت میکنند

  11. اولا به تمامی همشهریان خصوصا خانواده کسانی که در این حادثه از میان ما رفتند تسلیت عرض کرده و خدا رو شکر می کنم بابت زنده بودن آقای عابدزاده و دیگر مسافران –
    ثانیا گلایه دارم از خبرنگار این سایت بابت این مصاحبه چون فکر میکنم که این خبرنگار اصلا با آقای عابدزاده مصاحبه نکرده و فقط تخیلات ذهنی خود رو نوشته ، زیرا هر چند که بنده از جزئیات سقوط هواپیما خبر ندارم اما جزئیات اتوبوسی که در سال ۸۴تصادف نمود و آقای عابدزاده مسافر آن بودند را کاملا آگاه هستم . این اتوبوس اسکانیا نبوده و آتش هم نگرفته بود بلکه در محور انارک به نایین در ۱۵ بهمن ۸۴ به عقب یک تریلی حامل سنگ برخورد کرده بود و تنها راننده و پسر ایشان در این حادثه فوت نمودند و حتی اتوبوس واژگون هم نشده بود و هیچ مسافری هم فوت نکرده بود که متاسفانه خبرنگار این سایت به نظر من دچار توهم شده است .
    در پایان انتظار می رود ضمن اصلاح مطلب فوق از نشر اکاذیب خودداری شود

    1. با سلام و احترام
      لطفا دقت نمایید منبع همشهری است.
      انتشار و نقل مطالب از رسانه ها به معنای تایید یا رد مطلب توسط خبر طبس نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ها است.

  12. به تمام مردم شهرستان طبس عرض میکنیم و برای خانواده های داغدار از درگاه ایزد منان صبر و شکیبایی خواستاریم

  13. هنوز هم تصویر اون پرواز هفته ی پیش که اومدم تهران تو ذهنمه…من که فقط باهاش اومدم صحنه ها رو میبینم بدجور داغون میشم…خدا فقط به بازمانده ها..خانواده هاشون صبر بده…

  14. قرنها باید که تاازلطف حق پیدا شود بایزیدی درخراسان یا اویسی درقرن
    بانهایت تاسف وتاثردرگذشت نابهنگام شادروان مهندس شکیبی راکه عمری درجهت اعتلای صنعت وخدمت به خلق سپری نموده به خانواده معزز ایشان تسلیت عرض نموده وازایزد منان برای آن مرحوم علودرجات وبرای بازماندگان صبر وشکیبایی مسئلت داریم.

  15. من ۶ بار با همین هواپیما به طبس رفتم . هیچ وقت اولین سفرم رو فراموش نمیکنم.با تصور هواپیمایی شبیه هواپیماهای دیگه سوارشدم اما همین که از زمین بلند شد شهادتینم رو خوندم !!! تا حالا سوار یک اتوبوس قدیمی تو جاده سنگلاخ شدین؟!! این هواپیما تو آسمون اونطوری حرکت میکرد.
    این مصیبت رو به تمامی همشهریهای عزیزم خصوصا خانواده های عزادار تسلیت عرض میکنم.
    همچنین فقدان ناباورانه مهندس سید ماشاالله شکیبی (مرد همیشه ماندگار طبس)را به خانواده محترم و بستگانشون خصوصا فرزندان اون مرحوم حمید-حسین و هانیه عزیز تسلیت عرض میکنم. ما را در غم خود شریک بدانید

  16. ضمن تسلیت این واقعه ناگوار به بازماندگان درگذشت مرحوم شکیبی را به خانواده و برادر محترمشان تسلیت میگویم محمد آریانژاد از بانک کشاورزی استان البرز

      1. خدا رحم کرد که این هواپیما تو تهران سقوط کرد. اگه تو طبس سقوط می کرد که شماها دیگه آسمون رو به زمین می رسوندید حتما…
        کوته نظری تا چه حد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  17. من هم ضایعه سقوط هواپیمای تهران طبس که باعث ازدست دادن عزیزان طبسی بخصوص مهندس مجید کاظمی و همسر و فرزند گرامیش گردید به کلیه شهروندان طبس وخانواده محترم شهید کاظمی در روستای تشکانان تسلیت عرض مینمایم و برای آن مرحومان علو درجات ار خداوند متعال خواستارم

  18. خداوند همه را رحمت کند واقعا خبر مرگ مهندس شکیبی برای همه ناگوار بود . مسئولین محترم غیر از ابراز تاسف هیچ کاری از دستشان بر نمی آید یعنی کار دیگری بلد نیستند

  19. من شوکه شدم اول فکر کردم خواب می بینم ولی به خود که امدم دیدم متاسفانه بیدارم نمی دانم چه بگویم ولی طبسیها ابراز همدردی همه مردم مسلمان ایران را ارج می نهند

  20. در دنیای امروز خودکفایی در بعضی صنایع معنی ندارد و اصلا به صرفه نیست
    به عنوان مثال قطعات هواپیمای ایرباس و بویینگ در چندین
    کشور ساخته میشود در حالیکه مسءولین ما اصرار بر بومی سازی هواپیمای روسی
    دارند که اقبال چندانی در دنیا ندارد

  21. انا الله و انا الیه راجعون
    واقعا غم بزرگی است. از این واقعه شوکه شدم .نمی دانم الان در طبس چه خبر است. خدا همگی انها را رحمت کند. و تلنگری باشد برای ما که مرگ خبر نمی کند. قدر هم را بدانیم!

  22. واقعا متاسف شدم
    از صمیم قلب وباتمام وجود به خانواده های بازماندگان تسلیت میگم
    وبرای مجروحان حادثه طلب شفاعت از درگاه خداوندی را مسئلت دارم

  23. خداحافظ ای پدر عمران و آبادانی طبس..خداحافظ ای مهندس محبوب و مردمی طبس..عرض تسلیت به همگی بازماندگان و آرزوی علو درجات برای همه رفتگان این حادثه دلخراش

  24. عزیزان ما طبسیا رنج زیادی دیده ایم در سال های نچندان دور که کمیشم مقصر خود ما مردم هستیم منم تسلیت عرض میکنم اماعزیزان حال باید افسوز بخوریم که چرا هواپیمای بهتری نداشیم چرا و چرا وچرا های بی جواب وحلا باید
    منتظر قطار طبسم باشیم

    کاش یکم اتحاد داشتیم کاش

    کاش

    1. واقعا توی تشییع جنازه هم ملاحظه ابروی شهر رانکردن.بیچاره ها ازاینکه اینهمه سروصدا بپا کنین چی گیرتون اومده ومیاد.
      مسوولین تهران ومرکز استان چی راجع به ما میگن.بخدا میگن اینا دیوانه اند.توروخدا تن این مهندس بیچاره راتو گور نلرزونین .اون مرحوم بااین همه آبرو ریزی و ادا و ادوار راضی نیست.همه چیز را با ارامش هم میشه پیش برد .حالا ا گه بابقیه به نرمی تشییع میکردین اون مرحوم شکایت میکرد؟همه بنده خدایند. پیش خدا همه یک درجه را دارند.کارگر یارییس فرقی نداره .فقط خداوند به نامه عمل انسانها مینگره وبس.
      مااز خدمات آقای شکیبی بسیارمتشکریم خداوند تو اون دنیا اجرش را بهش عطا کند انشا الله

  25. هموطنان عزیز طبسی ، از صمیم قلب با شما همدردی می کنم. امیدوارم مارو در غم خودتون شریک بدونید.
    روح همه عزیزان از دست رفته قرین رحمت باد

  26. جالبه که لیست مسافرای امروز رو از کارمندای فرودگاه هم قایم کردن.دست رییس فرودگاه هست.ولی به کارمندا نداد.

  27. واقعا تاسف بار بود به همه بازماندگان تسلیت میگم و براشون صبر طلب میکنم. تقدیر الهی بوده خداوند قادر متعا رحمتشون کنه

  28. واقعا جگرم آتیش گرفت از سوز این داغ همشهریهای گلم به امام رضا شکوه بردم مگر داغ زلزله بس نبود یا داغ سوزنده کویر بس نیست واقعا چرررررررا

  29. متااسفتنه از دوستان بسیار خوب ما هم که برای بازدید از نیروگاه طبس در این هواپیما بودند هم به دیار باقی رفتند .
    خدا به خانوادش صبر بده

  30. این چه بلا بود که برسر ما آمد مردی بزرگ و دلسوز طبس جناب آقای شکیبی با غمی جان سوز که بر دل ما طبسی ها گذاشت اینگونه رفت این حادثه را طبس فراموش نخواهد کرد روحش شاد …………………….

  31. خدا رحمتشون کنه درست در زمانی که شدیدا پی گیر الحاق فردوس به خراسان جنوبی بودند طی سخنرانی در طبس خطاب به همشهریاشون فرمودند ما شما رو از الحاق به استان محروم خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند نجات دادیم و این دقیقا در حالی بود که الحاق فردوس از نظر ایشون قرار گرفتن در اتوبان توسعه و هر لحظه ای درنگ .برابر با باز ماندن از کار وان توسعه محسوب می شد .بهر حال خدا بیامرزدشون

  32. اسامی مجروحانی که در بیمارستان پیامبران بستری شده‌اند به شرح زیر است:

    شهربانو شوکتی ۲۸ ساله

    امیر مزرعتی ۳۰ ساله

    علی دالوندی ۳۰ ساله

    عزت بابایی ۶۰ ساله

    محمد یاری مزرعتی یک ساله

    مجروحانی که در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شده‌اند شامل افراد زیر هستند:

    تیمور خسروی ۳ ساله

    مصطفی مزرعتی ۲۸ ساله

    زهره شکاری ۲۵ ساله

    زوج ‌مجروحی که در درمانگاه ساها بستری شده‌اند شامل افراد زیر هستند:

    محمد عابدزاده

    مریم رهنما

  33. همه این روزا از گروه داعش می گویند نمی دانند گروه داعشی در ایران وجود داره که همان مسسئولان این مملکت هستند که برای جان مردم کشورشان حتی به اندازه یه دانه ارزن ارزش قائل نیستند. هواپیمایی که احتمال سقوطش صدرصد هست چرا بهش اجازه پرواز داده می شود یا در کل در برای حمل مسافر استفاده می شود. اول خودتان را اصلاح کنید بعد دم از اسلام و مسلمانی بزنید.

    1. منم موافقم
      ما نمیگیم که مسئولان باید می دونستند که این هواپیما در این تاریخ سقوط می کنه ولی باید این احتمال رو بدهند که این گاری خری اگه یه بار، دوبار یا چند بار پرواز موفقیت آمیز داشت آخرش یه روز ……
      مسئولینی که با این موضوع مرتبط بودند و کوتاهی کردند باید در محضر حق جوابگو باشند. 

  34. سلام.
    میدونین قشنگی این مطالیب چیه اینکه همه تسلیت میگن میرن پی کارشون کسی پیدا نمیشه اون وسط دلیل اصلی رو بیان کنه وشفاف سازی کنه .
    مردونه یه چی میپرسم راستشو بگین وجدانن مسئولین هم با همچین هواپیماهایی مسافرت میکنن؟
    خب معلومه نمیکنن.الانم هرکسی یه چیزی میگه هیچکس پیدا نمیشه راستشو بگه.
    جعبه هایه سیاهشم پیداکنن مطمئن باشین اصل قضیه رو که به ما نمیگن.
    بالاخره باید یه جوری ضعفشون رو بپوشونن دیگه.

  35. خواستم به این وسیله درگذشت دانشمند (هسته ای) ازدست رفته (برادر شهید) مجید کاظمی و همسر و فرزندش را هم خدمت همشهریان عزیز تیسلیت عرض کنم

    1. واقعا دلمان درد گرفت از رفتنت مرد دلسوز طبس،
      با رفتنت اشک در چشمانمان حلقه زد(روحش شاد ویادش گرامی )
      به خانواده گرامی مهندس شکیبی تسلیت عرض میکنیم.

    2. با سلام و احترام به کلیه بازماندگان این سانحه که تمام شهر بابت از دست دادن عزیز دلسوزشون دکتر شکیبی در غم و اندوه میباشند و در راه ابادی این شهر جان خود را فدا کرد و این در تاریخ طبس ثبت خواهد تا اینده ها بدوند که مردی از همین دیار بود که تمام زندگیش فدای مردم و شهرطبس بوده است
      با تشکر و تسلیت به تمام بازماندگان

  36. ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺩاﻏﺪاﺭﺗﺴﻠﻴﺖ ﻋﺮﺽ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﻴﻢ.ﻭاﻗﻌﺎﻣﺘﺎﺳﻔﻢ.ﺧﺪاﻭﻧﺪﺻﺒﺮﺷﺎﻥ ﺩﻫﺪ

  37. این هواپیما محصول مشترک ایران و اوکراینه و توی ایران ساخته شده. نمیدونم چه اصراریه همه چیزا رو خودمون بسازیم؟؟؟؟!!!! بوئینگ و ایرباس سالهاست برای ایمنی هواپیما کار کردن و ما با سرعت پیشرفتی که داریم بیشتر از ۱۰۰ سال عقبیم. پس باید ۱۰۰ سال مردم رو به کشتن بدیم تا هواپیما بسازیم؟؟؟

    1. بله
      تو کشورهای دیگه آزمایش روی موش و میمون انجام میشه ولی تو کشور ما قانون با خون آدما نوشته شده

  38. با نهایت تاسف وتاثر ضایعه درگذشت مرحوم مهندس سید ماشا الاه شکیبی خدمتگذار دلسوز مردم طبس وحومه را به خانواده محترم ایشان و دوستان تسلیت عرض میکنیم و از خداوند منان آرزوی صبر و اجر جزیل داریم …جمعی از اهالی روستای کریت

  39. قلب تپنده طبس مهندس ماشاالله شکیبی به ملکوت اعلا پیوست.این فاجعه اسفناک را به مردم شریف و دلسوز طبس در سراسر میهن اسلامی تسلیت عرض می نمایم…روحش شاد و یادش گرامی باد

  40. تسلیت
    واقعا برای مسئولین و مهندسان کشورم متاسفم با این همه ادعایی که ما ایرانی ها داریم هنوز هیچی نشدیم فقط حرف بلد یم بزنیم و از بقیه انتقاد کنیم

  41. با سلام و دلی پر از اندوه و عرض تسلیت به پیشگاه تمامی بازماندگان این حادثه تلخ و امید غریق رحمت شدن تمامی جان باختگان از درگاه احدیت. ان شاءا… تمامی عزیزان که از این دیار چشم بستند در آن دنیا با اهل بیت محشور گردند. ما ملت طبس همه محزونیم و متأثر ولی چاره ای جز صبر بر مقدرات خداوندی نیست.

  42. یعنی با گذشته ۳ ساعت از سانحه هنوز هم نتوانستید لیست مسافرین را پیدا کنید یا نه نمی خواین لیست مسافرین را بدهید

  43. سلام، بنده هم از طرف جامعه خبری و خبرنگاران طبس تسلیت عرض می کنم خدمت همشهریان عزیز و خانواده های داغدار
    ان شاء الله در آخرت با اهل بیت محشور شوند.
    اوج کار خبرنگار آنجایی است که دیده می شود امروز در یکی از تلخ ترین حادثه ها که حتی خبرنگاران طبس هم بیکار نبوده اند و اطلاع رسانی قوی داشته اند و اشک هم وجود خبرنگاری در پی پاسخ به خانواده داغدار که آیا عزیز ما زنده است یا خیر دیده شد و گوشی همراهش پر شده بود از تماس های مکرر این خانواده ها و فقط صبر از خداوند را باید برای آنان طلب کرد.
    ان شاء الله مسئولین به سوالات متعدد خبرنگاران طبسی و کشوری در این زمینه پاسخ دهند چرا که خبرنگار دغدغه مردم را به گوش مسئولین می رساند.

  44. این هم مصیبت دوم مردم طبس پس از انقلاب:
    اولین آن الحاق به استان خراسان جنوبی و دومی هم این حادثه.

    1. با سلام. بله. گزارش‌های رسیده حاکی از این است که ایشان هم مسافر همین پرواز بوده اند و خوشبختانه زنده مانده‌اند.

  45. خدا مهندس شکیبی رو رحمتش کنه برا طبس نعمت بود هر چند قدرشو ندونستیم .دنیا ارزشی نداره امروز اینا فردا معلوم نیست چه میشه شاید نوبت ما باشه ..فقط میدونم باید آدم باشیم تا مردم لااقل موقع مردنمون خوشحال نشن

  46. آخرش آن مردبزرگ درراه سازندگی طبس بهمراه جمعی از مهندسان کارخانه کک جان خودرا ازدست داد.درود بر روان چنین مردانی که مرد کارند وتلاش وسازندگی وبالندگی نه مرد حرف و سخنرانی بی سروته ….

  47. عاقبت استفاده از تکنولوژی روس همین است مسئولین ما حاضرند همه گونه هزینه ای را بپردازند تا از تکنولوژی اروپایی و آمریکایی استفاده نکنیم تا کی مردم ما باید داغدار تصمیم گیریهای مسئولین باشند تا کی؟

  48. به همه باز ماندگان این حادثه و به تمامی طبسی های داغدار بخاطراز دست دادن بزرگ مردی همچون مهندس شکیبی که عمری را در جهت سربلندی و اعتلای میهنش ایران و زادگاهش طبس مصروف داشت و جز خدمت به مردمش و عمران و آبادانی سرزمینش نیندیشید تسلیت میگویم

  49. تسلیت عرض می کنم به همه هم استانی های خوب خودم، خصوصا خانواده های داغ دار طبسی

  50. اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود.
    نباید به این هواپیما اجازه پرواز می دادند که شاهد چنین حوادثی باشیم. برای سازمان هواپیمایی که اجازه پرواز به این هواپیما داد متاسفیم.
    تسلیت میگم به مردم خوب طبس

  51. برای مهندس شکیبی طلب غفران و رحمت و برای بازماندگان طلب صبر می نماییم طبس مرد بزرگی را که مرد عمل بود از دست داد مردی که چه در زمان نماینده بودنش و چه پس از آن دلسوز طبس بود واقعا حیف شد.حیف …..

  52. هربلا و غم که ازآسمو مفته به ته وامپرسه که سرای طبیسی ها کجیه
    بادلی پر از اندوه این حادثه بسیار دلخراش را به تمام طبسی هاو مصیبت دیدگان این حادثه تسلیت می گویم

        1. برای بعضی ها تاسف هم نمیشه خورد . مردم طبس تاوان چی رو دارن میدن؟ اصلا میدونی طبس کجاست ؟ اصلا میدونی مردم تو چه شرایطی دارن زندگی میکنن؟ یه ذره شرف داشته باشید.

  53. این مصیبت بزرگ را به همه طبسیها خصوصا خانواده های داغدارکه چشم به دیدار عزیزانشان دوخته بودند ولی…..تسلیت عرض میکنم

  54. باید رییس های این هواپیمایی را از دار اویزان کنن تا این هواپیماهای اسقاطی را نیارن تو خط …… چه چوری می خوان جواب خانواده هاشون و بدین . آره دیگه دیشون می دین راحت می شین

    1. وقتی مسئولین ما برای جمع کردن رای التماس راه اندازی خط هوایی با هر قیمتی وهر شرکتی وبا هر هواپیمایی دارند همینه دیگه

  55. واقعا برای شرکت هواپیمایی متاسفم که فقط به فکر منافع خودشه هوایپمای تهران طبس یه چیزی تو مایه های گاری خری بود .تو مملکت ما که برا آدمها ارزش قائل نیستند فقط منافع مهمه .خدا رحمتشون کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =