مدیریت ساعت‌های اولیه زلزله بسیار مهم است

با همت و همکاری معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس و شهرداری و نظام مهندسی ساختمان طبس همایش ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در طبس برگزار گردید.

خبر طبس: با همت و همکاری معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس و شهرداری و نظام مهندسی ساختمان طبس همایش ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در طبس برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، همایش ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی که در محل سالن هلال احمر و با حضور مسئولین استانی و شهرستانی و همچنین حضور گسترده شوراهای اسلامی و دهیاران شهرستان برگزار گردید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان طبس هشدار داده شد.

نوری‌زاده ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان طبس در این همایش افزایش آگاهی،ایجاد وحدت رویه و هماهنگی لازم به ساخت و سازها، یادآوری وجود پدیده‌ای طبیعی به نام زلزله، ایجاد تلنگر در تمامی مراجع مرتبط، هم قسم شدن برای تمکین قوانین و ضوابط شهرسازی، لزوم برخورد جدی با خاطیان ساخت و سازهای غیرمجاز را از اهداف برگزاری این همایش قلمداد کرد.

هاشمی: من خود حادثه دیده زلزله هستم و خاطرات تلخی از زلزله دارم

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس در این همایش خود را حادثه دیده زلزله دانست و به بیان خاطراتی تلخ از زمین لرزه‌ای پرداخت که دست فرزندی خردسال را از مادرش کوتاه کرد.

وی درباره زلزله طبس گفت: مردمان طبس همه از بازماندگان زلزله هستند و تلخ بودن و دردناک بودن این واقعه را به خوبی درک می‌کنند و من تصاویر زلزله طبس را به طرق مختلف دیده‌ام، شهر طبس شهری بسیار زیبا بود.

وی در ادامه به زیبایی معماری گذشته طبس اشاره کرد و افزود: من از مهندسان عمران می‌خواهم تا بر اساس همین تصاویر از نوع معماری قدیم شهر طبس الگو بگیرند و ما اگر بتوانیم بعضی از این آثار را دوباره احیا و اجرا کنیم، می‌تواند ماندگاری فرهنگ را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: طبس در طول زمان در دل این کویر ماندگار بوده و دلیل آن این است که انسان‌هایی با عزم جدی، با فرهنگ و قانع در دل این کویر زندگی کرده‌اند و مامنی برای خود و میزبانی برای زائران علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و گردشگران هستند.

مهندس هاشمی افزود: زلزله می تواند شهرهای زیبای ما را در صورتی که مقاوم‌سازی نباشد از بین ببرد در شرایطی که روی کره خاکی امروز زلزله‌های بسیار بزرگ و با قدرت ریشتر بالا هیچ‌گونه آثار خرابی بر جای نمی‌گذارد اما متاسفانه زلزله‌هایی با شدت و قدرت کمتر در کشور ما خرابی‌های بسیاری را بر جای می‌گذارد.

وی در ادامه به تلخ بودن زلزله و حوادث و بلایای طبیعی اشاره کرد و افزود: از خداوند می‌خواهم که هیچ‌گاه زلزله برای مردم طبس اتفاق نیفتد چرا که خودم بسیار غمگین می‌شوم که باید ده‌ها سال برای بازماندگان همین زلزله سال ۵۷ طبس کار کرد تا آثار آن از ذهن مردم پاک شود، من خودم خانواده‌ام را در زلزله سال ۴۷ قاین و گناباد از دست داده‌ام و آنچه که درباره زلزله من را بسیار ناراحت می‌کند صحنه‌هایی است که در دوران کودکی به خاطر دارم.

وی افزود: من در سال ۱۳۴۷ و در کودکی شاهد زلزله‌ای بسیار شدید بودم و در همان زلزله مادرم را از دست دادم، در آن زمان من به همراه پدرم در جایی خارج از منطقه مسکونی‌مان بودیم که زلزله آن مناطق را نیز خراب کرد و صحنه‌های بسیار تلخی را در ذهن دارم و با دیدن روستایمان که به تلی خاکی تبدیل شده بود بسیار متاثر و ناراحت شدم، من در آن زمانی کودکی خردسال بودم که مادرم را در زیر آوارها دیدم.

وی همچنین ار مدیران کشوری خواست تا جهت پیش‌بینی زلزله امکانات علمی را افزایش دهند و افزود: باید به ساخت و سازها توجه داشته باشیم و مدیریت ساعت‌های اولیه زلزله خیلی مهم است ما باید این ساعات را مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم تا آمادگی داشته باشیم.

میرجلیلی: می شود با اقدامات پیشگیرانه با زلزله هم کنار آمد

میرجلالی نیز در این همایش بر لزوم جدی گرفتن اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد و افزود: در دنیا ۴۳ نوع حادثه طبیعی داریم، از این تعداد در کشور ایران ۳۲ مورد و در خراسان جنوبی ۲۶ مورد یا به وقوع می‌پیوندد و یا احتمال وقوع دارد.

وی افزود: در بین این ۲۶ مورد حادثه، زلزله مخرب‌ترین آن در استان خراسان جنوبی بوده است و ما هر ۱۰ سال یک زلزله بزرگ در خراسان جنوبی داریم.

وی گسل طبس را گسلی شناسنامه‌دار در کل دنیا دانست و افزود: تا ۲۷ فروردین سال گذشته (زلزله سراوان) زلزله طبس بزرگترین زلزله ایران و با قدرت تخریب بسیار بالا بوده است.

مهندی میر جلیلی در ادامه گفت: با افتتاح شبکه لرزه‌نگاری طبس تعداد مراکز لرزه‌نگاری استان به ۱۰ ایستگاه ارتقاء پیدا کرد.

وی افزود: ما انسان‌ها قادر نیستیم تا زلزله‌های زیر ۳ ریشتر را درک کرده و متوجه شویم، اما با مراکز لرزه‌نگاریی مانند مرکز لرزه‌نگاری طبس می‌شود این گونه زلزله‌ها را نیز پیش‌بینی و محاسبه کرد.

وی با بیان این که در زلزله مورموری در ایلام چند دوره قبل با وجود آن که قدرت زلزله بالا بود هیچ‌کس کشته نشد، گفت: یکی از مواردی که به ما در این مورد کمک کرد همین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری بود و به مردم اطلاع‌رسانی شد که زلزله‌های ریزی اتفاق می‌افتد مردم نیز از منازل خود خارج شدند و مشکلی پیش نیامد.

وی در ادامه بر لزوم انجام ساخت و سازهای هدفمند و بر اساس قوانین نظام مهندسی تاکید کرد و افزود: ساختمان ضد زلزله نباید در امتداد گسل ساخته شود مانند بیمارستان بم که در امتداد گسل ساخته شده بود و در زمان زلزله به کلی ویران شد پس باید در ساخت و سازهای شهرمان پهنه‌بندی و ریز پهنه‌بندی داشته باشیم و بدانیم در کدام مناطق ساخت و ساز نکنیم.

توکلی: انسان برای فرار از مسئولیت اسم بی‌توجهی خود را بلا گذاشته است

مهندس توکلی ریاست سابق و مشاور ارشد فعلی نظام مهندسی ساختمان طبس نیز در این همایش به لزوم توجه به مسئولیت‌ها و عدم فرار از مسئولیت تاکید کرد و افزود: یکی ار معضلات و مشکلات جامعه ما عدم پذیرش مسئولیت و یا فرار از مسئولیت است.

وی ادامه داد: شهرداری، نظام مهندسی، مسئولین ساخت و ساز و… نیز حاضر نیستند مسئولیت عواقب ناشی از ساخت و سازها را بر عهده بگیرند انسان برای فرار از مسئولیت اسم بی‌توجهی خود را بلا گذاشته است چرا می‌گوییم بلا چون وقتی اتفاقی افتاد و در زلزله‌های متفاوت انسان‌های بی‌شماری از بین رفتند افکار عمومی من را مقصر ندانند بلکه خدا را مقصر بدانند چون بلا است، در حالی که بنده معتقدم این پدیده‌های طبیعی بر اساس یک نظم اتفاق می‌افتد اگر نظام آفرینش ما یک نظام منظم است تمام حوادثی که در آن اتفاق می‌افتد نیز بر مبنای یک نظم است.

توکلی گفت: امروز شما بر اساس محاسبات ریاضی می توانید تعیین کنید که فلان ستاره دنباله‌دار در چه ساعتی و در چه روزی و در چه مکانی عبور خواهد کرد اگر ما و شما نمی‌توانیم زمان و مکان دقیق زلزله را تشخیص دهیم بخاطر عدم دانش کافی ماست و این بلا نیست.

ریاست سابق و مشاور ارشد فعلی نظام مهندسی ساختمان طبس در پایان بیان داشت: گروهی از دانشمندان ما رفتند سراغ تعیین زمان وقوع زلزله و گروهی رفتند سراغ مکان وقوع زلزله نتیجه نهایی این است که ما اگر بتوانیم زمان دقیق زلزله را تشخیص دهیم باز هم ساختمان‌ها ویران خواهد شد هر چند مردم از آن خارج شده باشند، قانون نظام مهندسی و قانون شهرداری زمینه را برای ساخت و ساز مناسب و هماهنگی انسان و طبیعت برقرار کرده است اگر این قوانین و مقررات را به درستی اجرا کنیم نه نیاز به فرار از مسولیت است و نه نیاز به تبدیل نام نعمت‌های خداوند به بلا.

دیدگاهی در “مدیریت ساعت‌های اولیه زلزله بسیار مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سه =