آغاز مقدمات ثبت جهانی باغ گلشن طبس/ اختصاص ۶ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت این باغ

مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی خراسان جنوبی از اختصاص شش میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و آماده کردن باغ گلشن برای ثبت در فهرست جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، محمدعلی جنتی‌فر مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار طبس‌نیوز گفت: باغ گلشن طبس از جمله باغ‌های قدیمی ایرانی است که با معماری خاص خودش نمونه منحصر به فردی از طراحی باغ ایرانی به حساب می‌آید.

وی افزود: در جریان پرونده ثبت جهانی باغهای ایرانی این باغ جزء پرونده‌های اصلی بود که به دلایلی از ثبت در فهرست جهانی باز ماند ولی امیدواریم بتوانیم با برخی اقدامات این باغ را برای ثبت در فهرست جهانی آماده کنیم.

محمدعلی جنتی‌فر بیان داشت: تاریخچه باغ گلشن بر اساس نوشته‌هایی که در متون است به دوره افشاریه بر می‌گردد و تا دوره قاجار ادامه پیدا می‌کند و بعد از زلزله طبس هم اقداماتی در آن انجام می‌گیرد که به وضع فعلی که در باغ شاهد هستیم تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان مرمت باغ گلشن که در چند ماه اخیر انجام شد به گمان این گونه به نظر می آید که تاریخچه باغ گلشن به قبل از دوره افشاریه هم برگردد و امیدواریم در ادامه برنامه و کارهایی که انجام می‌دهیم به این مورد نیز برسیم و بتوانیم تاریخچه باغ را به طور مستند و دقیق اعلام کنیم.

آغاز عملیات مرمتی باغ گلشت از خرداد ماه

جنتی‌فر خاطر نشان کرد: بعد از جلسات متعددی که از ابتدای سال ۹۳ با شهردای و شورای اسلامی شهر طبس داشتیم و تقریبا از اواخر خرداد ماه کار مرمت باغ را به صورت مشارکتی با شهرداری طبس آغاز کردیم.

وی افزود: در مرحله اول ادامه مرمت خیابان مرکزی باغ و استخر باغ را شروع کردیم و هم‌اکنون در مراحل پایانی است و طی چند هفته آینده این مرمت در این بخش به پایان می‌رسد ما به طور همزمان مرمت بخش‌های دیگری از باغ را هم شروع کردیم و سعی نمودیم بر اساس اسناد و مستنداتی که از گذشته باقی مانده است کار مرمت را در خیابان‌های اطراف استخر و سطح شیب‌داری که در دو طرف این خیابان‌ها وجود داشته انجام بدهیم.

مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی استان خراسان جنوبی ادامه داد: مراحل ایتدایی را آغاز و سعی نمودیم تا الحاقات اضافی و مرمت نادرستی که در این بخش‌ها به کار رفته بود را از بین برده و پاکسازی نهایی انجام دهیم و الان نیز در مرحله نهایی مرمت این خیابان‌ها هستیم که به لطف خدا تا چند وقت آینده انجام می‌شود.

جنتی‌فر در خصوص ثبت جهانی دیگر باغ‌های استان تصریح کرد: در دیگر باغ‌های استان مشکلات آن‌ها کماکان ادامه دارد ولی امکان ثبت شدن باغ گلشن بیشتر از باغ‌های دیگر استان است به دلیل این که در پرونده ثبت جهانی باغ ایرانی سعی شده که در هر باغی یک نمونه به عنوان نمونه منحصر به فرد و شکیل‌تر ثبت شود و مابقی نمونه‌هایی که شبیه آن نمونه اصلی است محافظت شوند.

مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: باغ گلشن طبس خود یک نمونه منحصر به فرد است، با این شیوه باغ‌آرایی و این نحوه ساخته شدن باغ در واقع می‌توان گفت ما در کشور نمونه دیگری نداریم خود این باغ به تنهایی می‌تواند در فهرست جهانی ثبت شود.

معیارهای ثبت جهانی باغ

وی در خصوص معیارهای انتخاب باغ جهت ثبت جهانی توضیح داد: ۱۰ معیار وجود دارد که در راهنمای کنوانسیون فهرست ثبت جهانی این موارد ذکر شده که هر باغی باید دارای این شرایط باشد، باغ گلشن طبس بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم چهار معیار از ۱۰ معیار را داراست یعنی اگر نواقص برطرف شود بدون هیچ حرفی این باغ در فهرست جهانی ثبت می‌شود و این با همکاری دقیق و کامل مسئولین شهری و استانی امکان‌پذیر است.

جنتی‌فر یکی از معیارهای ثبت جهانی باغ را نبوغ بشری دانست و گفت: نبوغ بشری در این باغ کاملا به چشم می خورد، انتقال آب از چشمه‌های روستای خرو و هدایت آن به باغ و کنترل کردن آب با توجه به میزان و فشار آب کار سختی است که نیاز به مهندسی بسیار پیچیده‌ای دارد و این مهندسی به خوبی در باغ گلشن انجام شده و به خوبی اجرا گردیده است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن سر درب در انتهای مسیر خروجی آب به نوبه خود یک حرکت خارق‌العاده است، در خصوص باغ آرایی نیز با توجه با وضعیت آب و هوایی منطقه، بوجود آوردن این باغ و حفظ آن یک حرکت خلاقانه می‌خواهد و همچنین طراوت بخشیدن به فضاها با استفاده از آب که آن هم مطمئنا در باغ گلشن طبس وجود داشته که متاسفانه به دلیل الحاقاتی که در معماری این باغ وجود داشته بخشی از آن از دست رفته است و امیدواریم در بازسازی و مرمتی که انجام می‌دهیم به بخشی از آن برسیم و بتوانیم آن را احیا نماییم.

مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی استان خراسان جنوبی با بیان این که در سال ۹۲ از محل اعتبارات ملی حدود ۹۰۰ میلیون ریال در باغ گلشن هزینه شده است افزود: در سال جاری نیز حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص پیدا کرده و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هم از اعتبارات ملی برای باغ گلشن مصوب شده است و در آینده‌ای نزدیک این مبلغ نیز تخصیص خواهد یافت.

وی افزود: برای اولین بار در یک باغ ایرانی حدود ۶ میلیارد ریال هزینه می‌شود تا ما بابتوانیم این باغ را به مرحله خوبی از مرمت و احیا برسانیم و بتوانیم مقدمات اولیه را تا سال ۱۳۹۴ برای ضمیمه در فهرست ثبت جهانی محیا کنیم.

بهبهانی مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری طبس نیز در خصوص باغ گلشن گفت: باغ گلشن طبس به شماره ۱۳۱۰ به سال ۱۳۵۵ هجری شمسی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: این باغ توسط میرحسن‌خان حاکم طبس ساخته و در سال ۱۲۱۸ قمری وقفنامه‌ای در این خصوص تهیه شد و این باغ و املاک زیادی که در دست میرحسن‌خان بود وقف اولادی و وقف امور خیریه شد.

مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری طبس گفت: این باغ در زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار ساخته شده و سطح آن به صورت چهار مربع بزرگ است که هر مربع بزرگ خودش به چهار مربع کوچک‌تر تقسیم می‌شود و این برگرفته از آیات قرآنی است.

بهبهانی گفت: در این باغ آب دایمی وجود دارد که از قسمت بالادست باغ به صورت مساوی به دو بخش باغ تقسیم می‌شود و در پیشخوان باغ در حوضچه‌ای به نام ریمو آب آرام می‌گیرد و باز به صورت مساوی دو طرف شهر راباغات و مزارعش را مشروب می‌کند.

دیدگاهی در “آغاز مقدمات ثبت جهانی باغ گلشن طبس/ اختصاص ۶ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت این باغ

  1. این که ثبت بشه خیلی عالیه خیلی وقت پیش باید میشد اما این همه بودجه و اعتبار چه دردی رو دوا میکنه واسه من جوون بیکار چه سودی شش میلیارد ریال خیلی کلونه کاش یه سرمایه گزاری واسه فارغ التحصیلای بیکار هم میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + نوزده =