اختتامیه جشنواره عکس معلولین یا موسیقی کدامیک؟

از همان روزهای اول جشنواره بود که مدام خبرهایی از یک اختتامیه پرشور به گوش میرسید اما آنچه که پیش بینی میشد با آنچه که ما در این مراسم دیدیم بیش از زمین تا آسمان فرق داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس سالن ورزشی شرکت زغال سنگ طبس محل برگزاری اختتامیه جشنواره عکس معلولین واجتماع بود اما در واقع ماجرا چیز دیگری بود. وقتی وارد سالن شدم احساس کردم راه را اشتباهی آمده ام ، فضای تاریک محوطه سالن را که دیدم بهتم زد اگر چه در روبرو صحنه ی اجرا و محتویات داخل آن شامل دو عکس از معلولین در چپ و راست سن کمی دلگرمم کرد .
جمعیت حاضر هم کم نبودند و عکاس و تصویر بردار هم که الا ماشالله از نور کم سالن می نالیدند که زور نزن گوش شنوایی نیست ، از یکی از عوامل اجرایی پرسیدم مسئول نور سالن کیه با خنده گفت اینجا هرکی هرکیه …
شوخی او را جدی نگرفتم ، که وقتی برنامه شروع شد با کمال تعجب همان اندک نور هم رفت ، یک آن فکرکردم یحتمل مشکل خاصی در نورپردازی بوجود آمده ، لیکن این داستان ادامه داشت تا وقتی که برنامه تمام شد ، یاد سالن سینما افتادم که وقتی فیلم شروع میشد چراغها را خاموش میکردند…
مراسم ، مراسم اختتامیه عکس معلولین بود که قرار بود از برگزیدگان تجلیل شود ، یک ساعتی از مراسم گذشته بود و تنها چیزی که احساس شد تاریکی بود و اجرای زنده سرود سنتی و پاپ ، انگار عکسها هم در این مراسم غریب بودند.
میگویند معلولیت محدودیت نیست ، اگرچه آن گروه سرودی که سرود ملی را خواندند معلول بودند ، و اگر چه گروه موسیقی محلی که از شیراز به طبس آمده بودند نیز معلول بودند و نابینا ، و اگرچه سه نفر برتر این مراسم نیز از معلولین بودند ولی عده ای که دست اندر کار مراسم بودند ، تاریکی آزار دهنده سالن را ندیدند و اختتامیه را با جشنواره موسیقی و سرود اشتباه گرفتند.
بازخدا خیرش دهد مجری برنامه را که هر از چند گاهی جمله ای در وصف معلولین میخواند او هم که هزار ماشالله در مراسمات طبس یکه تاز و میدان دار است .
نزدیک دیوار کناری سالن که میشدی بسختی میتوانستی چند بنر تبلیغاتی که احتمالا اسپانسر برنامه بودند را ببینی ، بندگان خدا چه فکرهایی کرده بودند برای خودشان ، شترمرغ بود تبلیغشان .
حالا نوبت به اعلام نتایج مسابقات است. همه ما میدانیم بیانیه حرف تازه ای نیست که امروز در جشنواره ها به ان توجه شده باشد بلکه سالهای سال است که هر جشنواره بیانیه ای از طرف داوران دارد دبیر جشنواره می آید و از تعداد اثار ارائه شده خبر میدهد وقتی از تاریکی سالن به او گله کردم گفت : کسی خبرنگار دعوت نکرده اینجا ! هرچه فکر کردم ارتباط سوالم را با پاسخ او مرتبط کنم نتوانستم !
مجری همیشگی برنامه های طبس هم وقتی نام برندگان و برگزیدگان را میبرد فرد برنده از پشت تاریکی ها با آن وضعیت می آمد و لوحش را میگرفت و به سختی برمیگشت ، شک دارم میتوانست در آن تاریکی به جای قبلی اش برگردد!
معمولا وقتی دراین مراسمات اثری به عنوان اثر برگزیده معرفی میشد رفتار اعضای آن اثر که از خوشحالی بالا و پائین میپریدند دیدنی بود امااین بار شرایط سالن اجرا و سردی مراسم کاری کرده بود که کسی حسی برای اینکار نداشت و فقط صدای جیغ برای یکی از عکاسان طبسی که آنهم مطمئنآ تحت تآثیر جو بود به گوش میرسید .
از نقاط مثبت هم باید گفت مناسب سازی مسیرحرکت معلولین روی سن برایم جالب بود ، ادارات و نهادهای طبس یاد بگیرند…
هنوز تا پایان مراسم وقت زیادی باقی مانده بود شعبده بازی و تئاتر و … که فرار را برقرار ترجیح دادم …
خدا را شکر دو برنامه کشوری قوی ترین مردان ایران و همایش هم اندیشی نخبگان جهادگر بسیجی آنقدر خوب برگزار شد و مدیریت و اجرای آن به حدی قوی بود که کسی ضعف اجرای اختتامیه عکس معلولین واجتماع را نخواهد دید انشالله.

3 دیدگاه دربارهٔ «اختتامیه جشنواره عکس معلولین یا موسیقی کدامیک؟;

  1. سلام
    مسئولان جشنواره چاره ای نداشتند و باید چراغها را خاموش می کردند چون که آنقدر سر و صدا به خاطر خانوادگی و رایگان بودن بود و وقتی که چراغها روشن بود اصلا صدای گروه تئاتر را نمی شنیدی
    شما دیر اومدی اول برنامه چراغها روشن بود
    برای طبس ما همین گروههای پاپ طبس خوب هستش که از صدای گوش خراششون سر درد می شوی و یا گروه نمایش بچه های طبس که از هر ۲ کلمه اشون یک حرف زشت گفته می شود؟؟؟؟؟؟؟!!!
    برنامه موسیقی سنتی و تئاتر شون واقعا عالی بود .
    واقعا خسته نباشند

  2. سلام
    من هم دقایقی از اختتامیه رو تونستم حضور داشته باشم. نقاط مثبت و منفی رو باید با همدیگه دید.
    چیزی ک آزارم میداد این بود ک چه ارتباطی بین شعبده بازی یا همون تردستی و مراسم اختتامیه عکس معلولین میتونه وجود داشته باشه. شاید برای عده ای جالب باشه و منم منکرش نیستم که به هر حال باید تنوعی هم می بود. اما وقتی به شعارشون نگاه میکردی میدیدی نوشته اش معلولیت و معنویت! حالا این وسط شعبده بازی و کشیدن سیگار بین این قسمت از برنامه چ بازخوردی میتونه داشته باشه باید از خودشون پرسید. ب بهانه تنوع نبایست هر کاری کرد، معلولین عزیز درخور مراسم با صلابت تری بودند. یا اون تکه از برنامه ک تئاتر بازهای محترم شروع ب رقص کردند میتونستن ب شکل دیگه ای تعدیلش بکنن. تاکید میکنم ک تئاترشونو خوب اجرا کردن و مراسم هم نقاط جذب زیادی برا اینجانب داشت اما میشد اندکی تعدیلش کرد. نقص فنی هم در بخش هایی از برنامه نمایان بود. اینایی ک گفتم ب اضافه چیزهای دیگه ای ک در ذهنمه به معنی کمرنگ نشون دادن زحمات عزیزان برگزار کننده نیست بلکه دوست داشتم این مراسماتی ک جنبه کشوری داره ب شکل مطلوب تری برگزار میشد. فردا شب اما در همین مکان یادواره شهدا هست ک امیدوارم شرمنده اونها نباشیم. یا علی.

  3. عجب رسمیه رسم زمونه.؟!
    از متولی برگزار کننده مسابقات قوثترین مردان وهمایش هم اندیشی نخبگان هم اسم می بردید که لا اقل در برنامه های آتی کشوری اگه طبس خواست میزبان باشه از توانمندیهاشون استفاده بشه.ممنون خوب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 4 =