افزایش ۱۰ برابری فضاهای ورزشی یزد پس از انقلاب

افزایش 10 برابری فضاهای ورزشی یزد پس از انقلاب

به گزارش خبرنگار مهر، یزد پیش از انقلاب اسلامی از جمله استان هایی بود که ورزش در آن به دلیل مشغله های کاری مردم و محرومیت بسیاری از آنها جایگاه چندان مناسبی نداشت و به جرات می توان گفت به جز مرکز استان، ورزش به ویژه ورزش حرفه ای در سایر شهرستانها به دست فراموشی سپرده شد بود.

در چنین شرایطی روستاها نیز وضعیتی کاملا روشن دارند و به جز ورزش های زورخانه ای در یکی دو روستای استان، هیچ فضای ورزشی یا رشته ورزشی وجود نداشت.

آن روزها جوانان پرهیجان و علاقمند به ورزش، علاقه و استعداد خود را در ورزش های محلی و بومی نظیر کشتی و … صرف می کردند و استعدادهای آنها هرگز پویا نشد.

فضاهای ورزشی در شهرستان های مختلف استان یزد و حتی در مرکز استان از سالن و زورخانه گرفته تا استخر و اماکن روباز بسیار انگشت شمار بود و مجموع تعداد آنها در شهرستان های استان به ۲۲ مورد می رسید.

توسعه ورزش در روستاها

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بعد از دوران جنگ تحمیلی، ورزش به تدریج توسعه یافت و امروز حتی بسیاری از روستاهای استان یزد دارای سالن های ورزشی هستند.

نهضت ورزش به ویژه طی دهه اخیر در استان یزد حرکتی جهشی داشت و اغلب فضاهای ورزشی موجود، در این دهه به جوانان و ورزش دوستان یزدی هدیه شد.

امروز یزد با بهره مندی از حدود ۵۰ هیئت ورزشی در بسیاری از رشته ها حرف های بسیاری برای گفتن دارد و حتی در سطح بین المللی نیز ورزشکاران یزدی خوش درخشیده اند.

یزد امروز دو تیم فوتبال لیگ دسته اولی دارد و والیبال آن نیز به صورت حرفه ای در لیگ برتر کشور خودنمایی می کند.

ورزشکاران رشته های اسکواش و شمشیربازی، دوچرخه سواری و … مدال های جهانی کسب می کنند و نشان داده اند که انقلاب و دستاوردهای ورزشی آن توانسته به پویایی ورزش حرفه ای در استان کمک و ورزشکاران یزدی را جهانی کند.

سالی نیست که ورزشکاران استان یزد ده ها مدال طلا و نقره و برنز از مسابقات ملی و جهانی از آن خود نکنند و در کنار قهرمانی، منش پهلوانی خود را به رخ جهانیان نکشند.

امروز ورزش بانوان نیز غیرقابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب است و بانوان یزدی امروز همچون بانوان ورزشکار سایر نقاط کشورمان با اخلاق و منش اسلامی و حفظ عفت و حجاب در میادین مختلف خوش درخشیده اند و برای استان و کشور افتخارآفرینی کرده اند.

۲۰ هزار بانوی ورزشکار در یزد

درخشش بانوان یزدی به حدی است که در بسیاری از رشته ها، مردان را پشت سر گذاشته و از آنها پیشی گرفته اند.

یزد امروز ۵۵ هزار و ۶۰۰ ورزشکار سازمان یافته دارد که بیش از ۲۰ هزار نفر آنها را بانوان تشکیل می دهند.

بی شک توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی در پیشرفت ورزش استان تاثیرگذار بوده و با مقایسه اماکن ورزشی استان یزد قبل و بعد از انقلاب، این موضوع به خوبی روشن خواهد شد.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قبل از انقلاب اردکان و بافق و میبد هر کدام دارای دو سالن ورزشی، یزد چهار سالن و تفت و صدوق هرکدام دارای یک سالن ورزشی بودند و شهرستانهای ابرکوه، خاتم، طبس و مهریز فاقد سالن ورزشی بوده اند.

۲۲ فضای ورزشی قبل از انقلاب ۲۰۰ مکان بعد از انقلاب

غلامرضا کمانه افزود: تعداد زورخانه های استان یزد نیز بسیار محدود بود به نحوی که سه زورخانه در شهرهای بافق، صدوق و یزد مشغول فعالیت بودند.

وی ادامه داد: در مجموع استان یزد در سالهای قبل از انقلاب تنها یک استخر روباز در مرکز استان قرار داشت و همه شهرستان های دیگر فاقد استخر بودند.

کمانه تعداد اماکن ورزشی روباز در سطح استان را نیز شش فضا شامل چهار زمین فوتبال خاکی و دو زمین چمن اعلام کرد و افزود: دو زمین چمن در مرکز استان و زمین های فوتبال خاکی در شهرستان های ابرکوه، خاتم، طبس و مهریز قرار داشتند.

وی مجموع مساحت ۲۲ مکان ورزشی موجود در دوران قبل از انقلاب در استان یزد را ۲۴ هزار و ۶۸۶ مترمربع و سرانه کل را ۶۹۱ سانتیمتر اعلام کرد.

کمانه یادآور شد: اما بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در دهه اخیر تعداد اماکن ورزشی به سرعت افزایش یافت به نحوی که ۲۲ فضای ورزشی استان یزد اکنون به ۲۰۰ فضا رسیده و تعداد زیادی اماکن ورزشی نیز در دست احداث است.

تعداد زیادی سالن و استخر توسط ادارات و نهادها احداث شد

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد ادامه داد: در حال حاضر ۸۴ سالن چند منظوره، ۳۶ سالن اختصاصی، ۱۰ استخر سرپوشیده، سه استخر روباز، ۲۱ چمن طبیعی، پنج زمین چمن مصنوعی، دو زمین تنیس، شش زمین هندبال و والیبال و ..، دو پیست سوارکاری و دو و میدانی و ۳۱ زورخانه در شهرهای مختلف استان یزد وجود دارد.

وی تاکید کرد: این اماکن ورزشی بدون احتساب زمین ها، استخرها و سالن های ورزشی است که ادارات و نهادهای مختلف راه اندازی کرده و در اختیار کارمندان خود قرار داده اند.

افتخارات ورزشی استان یزد نیز طی سالهای اخیر قابل توجه بوده است که نحوی که قبل از انقلاب هیچ یک از ورزشکاران یزدی در تیم های ملی عضو نبودند اما تنها در سال جاری حدود ۱۰۰ ورزشکار به عضویت تیم ملی درآمده اند و توانسته اند ۴۱ مدال طلا، ۳۴ نفره و ۴۲ برنز برای مردم استان خود به ارمغان آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شش =