برداشت خرما در شهرستان طبس آغاز شد/ پیش‌بینی برداشت بیش از ۵ هزار تن خرمای اصلاح شده و بومی

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: از ۱۶۱۵ هکتار سطح زیرکشت نخیلات در شهرستان طبس ۱۱۴۵ هکتار آن بارور بوده و پیش بینی می‌شود از این سطح بیش از ۵۰۰۰ تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، داود بخشایی معاونت سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام این خبر سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان را ۱۶۱۵ هکتار اعلام کرد که ۱۱۴۵ هکتار آن بارور بوده و پیش بینی نمود از این سطح بیش از ۵۰۰۰ تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

وی افزود با توجه به اقدامات انجام شده درسال های اخیر بویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری حدود ۸۰ درصد از نخیلات شهرستان اصلاح گردیده است.

داود بخشایی تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان را ۱۵۰۰ نفر و ارقام عمده خرمای اصلاح شده را کبکاب ، زاهدی ، مضافتی، برشمرد و افزود با توجه به شرایط مساعدآب و هوایی طبس خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استانهای مبداء خرید پاجوش های اصلاح شده ، ازکمیت و کیفیت بهتری برخوردار می‌باشد.

به گفته وی شهرستان طبس مقام اول سطح زیر کشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است و محصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس مهمترین اقدامات انجام شده در سال زراعی جاری را توزیع ۳ هزار اصله نهال کشت بافت یارانه دار ارقام زاهدی، پیارم، خنیزی، شی شی، برحی، ربی، رنگ نو و ۲ هزار و ۵۰۰ اصله پاجوش خرما یارانه دار رقم مضافتی اعلام نمود.

وی افزود: امسال با استفاده از اعتبارات استانی مبارزه تلفیقی علیه آفات سوسک شاخدار خرما در دو روستا صورت گرفته و در همین راستا تعداد ۲۵۰ اصله نخل هرس و تکریب و ۱۲ تله‌نوری جهت شکار نصب گردیده است و همچنین برای ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما ۲۵ تله فرمونی نصب و برای مبارزه با آفت موش ۱۱۰ کیلوگرم طعمه مسموم تهیه و توزیع شده است.

همچنین جهت آشنایی نخلداران با تغذیه و گرده افشانی خرما یک کارگاه آموزشی برگزار شده است و از محل طرح خرید خدمات گیاهپزشکی در بخش زراعی و باغی ۵ نفر ناظر بکارگیری شده اند که ۲۵۰ هکتار از نخلستانهای شهرستان را تحت پوشش قرار داده اند.

وی یاد آور شد در حال حاضر ۸۰۰۰ اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستانها در گلخانه سازگاری شهرستان نگهداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =