با روند فعلی بارندگی در تابستان آینده با قطعی آب مواجه خواهیم شد

مدیر آب و فاضلاب شهری (آبفا) طبس گفت: ادامه روند بارندگی فعلی علاوه بر کمبود و قطعی آب در تابستان سال آینده باعث کاهش کیفیت آب نیز خواهد شد.

به گزارش طبس نیوز، در جلسه شورای اداری، مدیر آب و فاضلاب شهری (آبفا) طبس گفت: شهر طبس با ۱۷ هزار ۵۰۰ مشترک آب بیشترین میزان مشترکین آب پس از مرکز استان دارد.

علیرضا محمدزاده مقدم افزود: تعداد ۲۵ حلقه چاه آب عمیق وجود دارد که در شبکه ای به طول ۳۰۰ کیلومتر در سطح شهر توزیع میشود.

وی ادامه داد: از آنجایی که شهر طبس از شهرهای حاشیه کویر بزرگ مرکزی ایران است همواره از کمبود منابع آب رنج میبرد به طوری که آب از موانع اصلی توسعه منطقه شده است.

وی بیان کرد: این چالش به ویژه در بخش شرب در پی خشکسالی های ۱۷ ساله اخیر افزایش یافته به طوری که امروزه واقعا تامین آب شرب شهری با مشکل جدی مواجه است.

وی گفت: با وجود سرمایه گذاری های انجام شده به ویژه در احداث سدها و تصفیه‌خانه اما متاسفانه به دلیل عدم نزولات جوی و نبود بارندگی و عدم آبگیری سدها باعث شده در سال ۹۵ عملا هیچگونه بهره برداری از این منابع نداشته باشیم.

تصفیه خانه آب شرب طبس از مدار بهره برداری خارج شد/ سدهای طبس خشک شدند

وی تصریح کرد: تصفیه خانه آب شهر به دلیل عدم آبگیری امسال از مدار بهره برداری خارج شد و خشکسالی‌ها باعث شده سد دربید طبس که در گذشته آب شرب شهر را تامین می‌کرده عملا از سال ۸۷ به بعد نقشی در تامین آب شهر نداشته باشد و سد نهرین نیز تامین کننده آب نبوده و آب از منابع زیرزمینی تامین میشود.

این مقام مسئول ادامه داد: در چند سال گذشته چاه های آهکی از منابع آبی طبس بودند که متاسفانه آنها هم در سال ۹۳ کاملا خشک شده و از مدار خارج شده با وجود اقداماتی که انجام دادیم متاسفانه این چاه ها احیا نشده و این منابع کیفی و ارزشمند را از دست دادیم.

مدیر آبفای طبس ابراز داشت: در حال حاضر منابع بزرگ تامین کننده قبلی آب شهر یعنی سدها و چاه ها هیچ گونه نقشی در تامین آب شهر ندارند و اکنون صرفا از منابع زیرزمینی و چاه های اطراف شهر آب تامین میشود که به دلیل خشکسالی کم آب شده و کفاف نیاز آب شهر را نمیدهد.

چاه‌های اجاره‌ای و چاه های شهرداری به کمک تامین آب شهری آمدند

وی گفت: در تابستان سال جاری بخشی از نیاز آب شهری از طریق چاه‌های اجاره‌ای و چاه های شهرداری تامین شد آن هم با مساعدتی و همکاری فرمانداری محترم و کارگروه تامین آب که تشکیل شد و همه پتانسیل های شهر به خدمت گرفتند تا بتوانیم در فصل گرما از قطعی آب جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته همراهی مردم خیلی تاثیر داشت با صرفه جویی در مصرف آب باعث شد که تابستان را پشت سر بگذاریم.

وی اظهار کرد: رشد توسعه شهر، افزایش تعداد مشترکین آب، افزایش رفاه اجتماعی و توسع فضای سبز شهر، مصرف بیشتر آب را در پی دارد همچنین کاهش آبدهی چاه ها و منابع موجود وضعیت تامین آب شهر را بحرانی و نامطمئن کرده است.

شرکت آب منطقه ای هر چه سریع تر استراتژی لازم را اجرایی کند

محمدزاده مقدم گفت: ادامه روند بارندگی فعلی علاوه بر کمبود و قطعی آب در تابستان سال آینده باعث کاهش کیفیت آب نیز خواهد شد.

وی در خصوص مدیریت مصرف آب گفت: همچنین اصلاح شبکه های فرسوده که از نیازها و ضروریات است را رفع نقص کردیم اما راه حل اصلی مشکل کنترل و تعویض آنهاست که نیاز به اعتبار دارد که متاسفانه طی چند سال گذشته اعتبارات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که طی سال های دهه ۸۰ تا ۹۲ حداقل یک حلقه چاه را در شهر حفر میکردیم اما از سال ۹۲ به بعد به دلیل عدم موجودی اعتبار کافی انجام نشده است.

وی گفت: اجرای پروژه های بزرگ لازم است، شرکت آب منطقه ای هر چه سریع تر استراتژی لازم در خصوص تامین آب شهر در میان مدت و کوتاه مدت را اجرایی کند.

5 دیدگاه دربارهٔ «با روند فعلی بارندگی در تابستان آینده با قطعی آب مواجه خواهیم شد;

  1. باید طرح انتقال اب ازدریایه عمان وسرشاخه هایه کارون انجام شود کارازصرفه جوی وحفرچاه گزشته اگه فکر اساسی انجام نشه احتمال تلفات انسانی با توجه به شدت گرما وجود دارد خدا بخیر کنه با این وضعیت بارندگی

  2. پس شما چکاره هستید، اگر نمیتونید آب شرب شهر رو تامین کنید لطفا میز خدمت رو در اختیار دیگر افراد قرار بدین.
    کشوندن مشکلات کار به جامعه و ایجاد ترس و دلهره این معنی رو میده که شما قادر به حل مشکلات مردم نیستید.

  3. سلام علیکم. پیشنهاد حقیر به عنوان یک شهروند طبسی این است که روحانیت معظم شهرستان و در راس همه ی آن ها امام جمعه محترم شهرمون، همه ی مسئولین شهرستان خصوصا فرماندار و شهردار و شورای شهر و کارمندان و کارگران و بالاخره همه ی اصناف و اقشار مردم شهرستان طبس، در این زمینه طبق روایات اهل بیت علیهم السلام عمل نمایند و نماز استسقاء را در حد توانشان با شرایطش بخوانند. یکی از شروط مهم آن این سه روز، روزه گرفتن است سپس همگی بروند بیرون شهر و در بیابان، مرد و زن و پیر و جوان و حتی کودکان را بیاورند و همه توبه کرده و به درگاه خداوند گریه و انابه نمایند و سپس نماز استسقاء را بخوانند.
    ان شاءالله این پیام به گوش مردم طبس، خصوصا مسئولین آن برسد تا حجت بر همه تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =