نخستین پیاده روی کویر مرکزی در عشق آباد/ +تصاویر

«علیرضا ولیان» در راستای برنامه ها و فعالیت های طبیعت گردی ۶ سال پیش این فکر به ذهنش خطور کرد و تصمیم گرفت که‌ برنامه گذر از کویر مرکزی ایران را تجربه کند و قدم به مکان هایی بگذارد که تاکنون کسی نرفته است.

علی رجب زاده_ به گزارش طبس نیوز از بخش دستگردان، علیرضا ولیان، پیمایش خود را از شهر عشق آباد شهرستان طبس آغاز کرده و قرار است پس از پیمایش ۲۷۰ کیلومتر به طرود شاهرود برسد، این کویر نورد را چند موتورسوار پشتیبانی می کنند.

این بهانه ای شد تا به محل کویر زیبای عشق آباد جایی که آغاز حرکت ولیان بود بروم و گفتگویی با او داشته باشم.

علیرضا ولیان ساکن و متولد شاهرود و مدیر باشگاه کوه نوردی پارس، در راستای برنامه ها و فعالیت های طبیعت گردی ۶ سال پیش این فکر به ذهنش خطور کرد و تصمیم گرفت که‌ برنامه گذر از کویر مرکزی ایران را تجربه کند و قدم به مکان هایی بگذارد که تاکنون کسی نرفته است.

ولیان در حالی که خود را آماده سفر میکرد گفت: پس از بررسی های اولیه و مطالعاتی که انجام گرفت روی چاله شرقی کویر مرکزی متمرکز شدیم چون تاکنون در این قسمت هیچ پیمایش بصورت پیاده انجام نشده بود به دلایلی از جمله طبیعت بسیار خشن این منطقه و همچنین باتلاق هایی که از قدیم و به خصوص قبل از خشکسالی‌های اخیر در این منطقه وجود داشت که منطقه را غیرقابل عبور کرده بود.

او برای بیمه کردن سفرش بوسه به قرآن زد و نام خدا را زمزمه می کرد.

ولیان در ادامه صحبت های خود به مسیری که قرار بود طی کند اشاره کرد و با نقشه ای که در دستش داشت توضیح داد: مسیر ما از چاه طرخ سفلی به سمت طرود و پیمایش بصورت پیاده و انفرادی انجام میشود.

برای اطمینان از انجام پیمایش با ایمنی بالا یک تیم در جنوب کویر و شمال کویر برنامه را پشتیبانی امدادی میکنند که در صورت نیاز میتوانند با فاصل زمانی چند ساعت خود را به محل مورد نظر برسانند و خط سیر من را کنترل میکنند.

طول مسیر ۲۷۰کیلومتر است که ۱۶۰کیلومتر آن در چاله اصلی کویر مرکزی واقع شده است.

وقتی از او در خصوص هدفش سوال کردم گفت: ثبت یک رکورد و برند ورزشی برای افتخار آفرینی برای خودم ، منطقه،شهر و کشورم ، جسارت انجام این کار و شناسایی و معرفی آن می‌تواند دستاورد های زیادی در زمینه های مختلف علمی و دانشگاهی در رشته های گوناگون و همچنین رونق صنعت گردشگری برای ساکنان حاشیه کویر داشته باشد به ویژه اینکه اغلب کویر نشینان و حاشیه نشینان کویر به علت خشکسالی های اخیر ضربه خورده اند و به این اشتغالزایی نیازمندند.

شناخت و شناسایی کویر نیازمند جسارت لازم، صرف زمان و انرژی و هزینه و… دارد که‌ اطلاعات حاصل از این پیمایش برای جامعه دو طرف کویر و نیز کل جامعه علمی و گردشگری مفید خواهد بود.

علیرضا ولیان در مورد اعضای تیمش میگوید: چون پیمایش کویر به صورت انفرادی منحصر بفرد است و تمام پیمایش های قبلی بوسیله ماشین، موتور یا حمل بار با شتر و غیره بوده و اغلب به صورت گروهی انجام می‌شده، لذا برای اطمینان از ایمنی کار ۳نفر در سمت عشق آباد و ۳ نفر در سمت طرود برنامه را پشتیبانی امدادی میکنند که در صورت نیاز میتوانند وارد عمل شده و امداد رسانی کنند، که‌ امیدوارم نیازی به این مورد نداشته باشیم.

از کویرنورد جوان در خصوص اینکه شما قبلا منطقه را از نظر امنیت و سایر موارد لازم شناسایی نموده ایدپرسش کردم که پاسخ داد:
بله، از سال ۸۹ سفرهای مختلفی برای شناسایی انجام شده ، نکته اینجاست که‌ از طبیعت امن تر هیچ چیز وجود ندارد و در خود کویر جز پرنده ، چند نوع حشره خاص در فصول بهاری و باکتری چیزی وجود ندارد و هیچ گونه خطری از ناحیه حیوانات درنده وحشی ما را تهدید نمی‌کند.

بزرگترین خطر کویر؛ گم شدن، بی آبی، طبیعت خشن و عوارض خاص و ناشناخته آن است.

موضوع جالب توجه برنامه او برای شناسایی خاک بود طبق برنامه ریزی انجام شده در طول مسیر در فواصل مشخص چند کیلومتری از خاک نمونه برداری خواهم کرد و برای اولین بار یک پروفیل از نوع خاک از عشق آباد تا طرود شاهرود جمع آوری خواهد شد.

نظر او را در خصوص احتمال احداث جاده از این مسیر بین شاهرود و عشق آباد جویا شدم که گفت: به نظر من به عنوان یک مهندس عمران به دلیل وجود لایه های نمک ، ورود آب های زیرزمینی به چاله کویری و شرایط سخت احتمال انجام این کار و احداث این جاده کم است ولی با وجود این پس از انجام برنامه پیمایش مسلما نتایج قطعی تری حاصل خواهد شد.

هزینه های این برنامه را چگونه تامین کرده اید؟ آیا حامی مالی خاصی داشته اید؟ همراهی ادارات با شما چگونه بود؟ بنده برای تامین هزینه های برنامه پیمایش به نهاد های دولتی و خصوصی زیادی مراجعه کردم که در ازای خدمات تبلیغاتی که‌ برای آنها انجام میدهم بخشی از هزینه  های این برنامه را تامین کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و فقط بخش کوچکی از هزینه های برنامه توسط دوستان خودم که از علاقمندان برنامه طبیعت گردی بود تامین شده، برخورد ادارات از نظر همراهی معنوی خیلی خوب بوده ولی از نظر مالی متاسفانه کمکی نشده است.

او در مورد اینکه آیا شغل دیگری گفت: شغل اداری ندارم ، مهندس عمران و ناظر ساختمان هستم، مربی گری کوه‌نوردی میکنم و فعالیت مختصری در یک مجموعه گردشگری دارم.

تیم پشتیبانی این برنامه را نیز آقایان مهدی باقرپور، مسعود رزازان، امید هنرمند مه با سه دستگاه موتور سیکلت و با فاصله زمانی یک روز از پشت سر برنامه پیمایش را پشتیبانی امدادی میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =