حیات وحش ارتفاعات آبخورگ در معرض تهدید؟ بیماری، شکار، یا خشکسالی؟

طی روزهای گذشته مخاطبین پایگاه خبری طبس نیوز تصاویری را برای ما ارسال کردند که حاکی از مرگ حیات وحش در منطقه آبخورگ بود. در این گزارش در گفتگو با رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس به بررسی موضوع پرداختیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، منطقه حیات وحش ارتفاعات آبخورگ که شامل تنگل های بم نیز می شود شامل گونه های جانوری قوچ، میش، کَل، بز، کبک و تیهو است.

وسعت این منطقه حدود ۵۰ هزار هکتار است و مرز و چارچوب این منطقه مانند نایبندان مشخص شده و محصور نیست.

طی روزهای گذشته مخاطبین پایگاه خبری طبس نیوز تصاویری را برای ما ارسال کردند که حاکی از مرگ حیات وحش در منطقه آبخورگ بود. برای بررسی این موضوع با مسئول اداره حفاظت محیط زیست به گفتگو نشستیم.

اسدالله حاتمی در خصوص تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که نشانگر اجساد حیوانات حیات وحش در این منطقه است توضیح داد: تصاویر منتشر شده بیانگر این است که مرگ آن ها بر اثر بیماری نیست.

وی تصریح کرد: تب برفکی در زیستگاه ها شیوع پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر موردی باشد کارشناسان ما در محیط زیست پس از بررسی لاشه، آن را به دامپزشکی برای بررسی دقیق و تشخیص بیماری می فرستند.

حاتمی گفت: منطقه حیات وحش ارتفاعات آبخورگ به زیستگاه های بشرویه نزدیک است و آمار کل و بز در آن منطقه خوب است.

وی ادامه داد: همچنین در آن منطقه حیوان گوشتخوار کم است و لاشه حیوانات مدتی در آنجا می ماند و ممکن است مردم ببینند.

وی بیان کرد: حیات وحش هیچگاه بدون تلفات نیست یک حیوان ممکن است سنش زیاد باشد، یکی از کوه پرت شود و حتی ممکن است تیر خورده باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: در گذشته شکارچیان تفنگ گلوله زنی داشتند و یک تیر رها می شد اما اکنون تفنگ ساچمه ای دارند و با شلیک آن ده حیوان را زخمی می کنند.

وی افزود: تیر ممکن است در بدن حیوان پس از مدتی عفونت کند و به مرگ وی منجر شود.

وی با انتقاد از انتشار این تصاویر در فضای مجاز افزود: اولین اقدامی که پس از مشاهده چنین مواردی باید صورت بگیرد تماس و اطلاع دادن به اداره حفاظت محیط زیست است.

وی افزود: انتشار تصاویر مرگ و میر حیوانات حیات وحش در فضای مجازی مشکلی را حل نمی کند و اما اگر همان ابتدا مردم با اداره حفاظت محیط زیست تماس بگیرند کارشناسان ما فورا جهت بررسی در منطقه حضور می یابند.

حاتمی گفت: اگر مردم دلسوز منطقه هستند و می خواهند منطقه حفاظت شود و اگر مشکل زیست محیطی دارند و با تلفات در حیات وحش مواجه هستند باید با اداره محیط زیست هماهنگ باشند.

وی افزود: مامور ما اگر لاشه را ببیند متوجه می شود که علت بیماری است یا بر اثر گلوله مرگ رخ داده است.

وی گفت: شکارچیان متاسفانه خیلی بی رحم هستند و با توجه به کاهش بارندگی ها در نزدیکی سنگ آبه ها یا چشمه ها کمین می کنند و هنگامی که چند حیوان برای آب خوردن به آنجا می روند با تفنگ ساچمه زنی به سمت آنان شلیک می کنند.

وی ادامه داد: با این کار ممکن است اگر ۱۰ حیوان بر سر آب باشند همه آن ها زخمی شوند اما یکی از آنها هم آن لحظه نیفتد ولی کافی است یک ساچمه در بدنش فرو رفته باشد که عفونت می کند و پس از ده روز حیوان می میرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس تاکید کرد: باید مردم با اداره محیط زیست هماهنگ باشند و هر موردی بود به شماره ۰۵۶۳۲۸۲۲۷۹۳ تماس بگیرند و این شماره حتی در ساعات غیر اداری نیز پاسخگو و آماده دریافت گزارشات مردمی است.

وی در خصوص تاثیر خشکسالی ها بر حیات وحش گفت: حیوانات حیات وحش در اثر کمبود آب و غذا در خشکسالی ها علاوه بر این که ممکن است مرگ و میر آنان افزایش یابد، موجب مهاجرت آنان به دیگر مناطق می شود و در اثر آن ممکن است به تعارض در حیات وحش منجر شود.

حاتمی افزود: با توجه به این که در ارتفاعات شهرستان بارندگی خوب بوده تاکنون برای حیات وحش شرایط بحرانی نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان طبس آمار مرگ میر حیات وحش بر اثر خشکسالی زیاد نیست چرا که در برخی مناطق که شرایط بحرانی به وجود می آید اقداماتی توسط این اداره برای حفظ حیات وحش صورت می گیرد.

وی بیان کرد: هر جایی که این شرایط بحرانی بوجود آید برای آنان علوفه فراهم می کنیم و آبشخورها را مرتب رصد می کنیم.
وی ادامه داد: منابع آب برای ما بسیار حساس است و در برخی مناطق مانند پیرحاجات با همیاری مردم چشمه های آب مرمت شد.

وی در پایان با تقدیر از حساسیت مردم نسبت به مسائل زیست محیطی و حیات وحش، خطاب به شکارچیان افزود: اکنون که خشکسالی ها فشار زیادی را به حیات وحش وارد کرده است بیاییم ما با شکار حیوانات این فشار را دوچندان نکنیم و با طبیعت مهربان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =