استفاده از روش‌های آبیاری و الگوی کشت مدرن راهگشای کشاورزی منطقه است

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید علاوه بر استفاده از آبیاری مدرن در کشاورزی، روش‌های کشت نیز مدرن شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری میزان، محمدرضا امیرحسنخانی در کارگروه کشاورزی شهرستان فردوس اظهار کرد: باغشهر اسلامیه ظرفیت احداث گلخانه و برداشت محصولات گلخانه‌ای با کیفیت را دارد و این در صورتی تحقق می‌یابد که از آب بدرستی استفاده شود.

وی افزود: مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به سرمازدگی خراسان جنوبی اختصاص یافته که اولویت نخست در توزیع این تسهیلات، شهرستان فردوس است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد خشکسالی در خراسان جنوبی متعلق به شهرستان فردوس است، تصریح کرد: هنوز میزان تسهیلات اختصاص یافته به شهرستان فردوس مشخص نیست.

امیرحسنخانی یادآور شد: کشاورزان و باغداران ما نباید فقط به دنبال مدرن کردن روش‌های آبیاری باشند بلکه لازم است علاوه بر روش‌های آبیاری، روش‌های کشت نیز مدرن شود.

وی گفت: مردم باید در مدیریت صحیح آب همیاری و همکاری کنند و در این ارتباط همچنین، افراد شاخص در کشاورزی باید رو به جلو حرکت کنند.

سرپرست فرمانداری فردوس نیز با اشاره به اینکه خشکسالی یک پدیده ناگوار و بحران جدی در منطقه است، افزود: با توجه به افت آب‌های زیرزمینی و ورود آب شور از جنوب شرق به منابع زیرزمینی باید مدیریت جدی در منابع آبی صورت گیرد.

حسین اسماعیلی تصریح کرد: علاوه بر خشکسالی ۱۸ ساله، سرمازدگی دو محصول استراتژیک انار و زعفران در سال جاری نیز مزید بر علت شده و با این وجود باید به‌ فکر تغییر الگوی کشت در منطقه باشیم.

رئیس جهادکشاورزی فردوس نیز با اشاره به خسارت ۲۷۲ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات انار، زعفران و کلزا در این شهرستان، یادآور شد: باید سهم فردوس از اعتبارات اختصاص یافته به سرمازدگی و خشکسالی خراسان جنوبی بر اساس آمار و ارقام اعلام شده در نظر گرفته شود.

علیرضا مهمیز با تاکید بر تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در شهرستان فردوس، کشت چهار محصول زرشک، عناب، انجیر و گل محمدی بعنوان گیاهان کم آب خواه و مقاوم به جای انار را به کشاورزان و باغداران شهرستان توصیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =