آخرین مراحل پیشرفت کارخانه زغال کک طبس برای افتتاح بررسی شد

کارخانه کک طبس با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کک، میزان کلی تولید کک کشور را به حدود ۳ میلیون تن می رساند، این کارخانه اولین کارخانه کک سازی به روش هیت ریکاوری است و محصول جانبی آن برق است.

به گزارش طبس نیوز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی صبح امروز از پروژه کک طبس بازدید کرد.

شهرکی در حاشیه این بازدید گفت: پیش بینی می شود امسال با طرحهای پیش رو مثل کک طبس، طرح معادن طلا و همچنین کنسانتره زغال در شهرستان طبس، در حوزه معادن و اکتشاف و استخراج، برای ۲۰۰۰ نفر ایجاد اشتغال شود و سرمایه گذاری بزرگی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیز اجرایی شود.

وی افزود: پروژه کک طبس از سه طرح مهم استان است که هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در بر دارد. این پروژه با مشکلات و موانع تسهیل روبه رو بود اما با تشکیل کار گروه رونق و برداشته شدن موانع تسهیلات، خوشبختانه به رونق بازگشت.

وی در خصوص موانع پیش روی پروژه کک طبس و کسری ۳۰ میلیاردی اعتبار آن گفت: با رفع گام به گام موانع، در آخرین مرحله مشکلات اعتباری پروژه نیز تعیین تکلیف شد و با تامین منابع از طریق ۲ واحد آورده بانکی (۲۰ میلیارد تومان) و یک واحد آورده سرمایه گذاران(۱۰ میلیارد تومان) از اسفند ماه سال گذشته، پروژه به کار خود ادامه داد.

شهرکی گفت:عملیات ساخت پروژه کک طبس تکمیل و آماده بهره برداری است و تنها مرحله فضا سازی آن باقی مانده اما این مسئله بر فرآیند تولید تاثیر سوء ندارد و اولویت بر راه اندازی پروژه می باشد.

وی افزود: براساس برنامه زمان بندی قرار بود این طرح ۱۵ اردیبهشت ماه به بهره برداری برسد لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موجود برای تامین زغال مورد نیاز کارخانه کک این اتفاق محقق نشد و پس از جمع بندی موارد مورد بحث زمان افتتاح و بهره برداری اعلام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تامین مواد اولیه برای کارخانه کک گفت: تاکید بر استفاده از زغال داخلی است، سیاست گذاری وزارتخانه بر افزایش تولید بوده و اقدامات مفیدی نیز انجام شده است لذا نگاه دیگر براساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی بر واردات مواد خام، فرآوری در داخل کشور و به دست آمدن ارزش افزوده برای کشور است.

وی تاکید کرد به کار گیری ارزش افزوده از راه واردات مواد خام سبب افزایش تولید، افزایش درآمد ملی و افزایش اشتغال خواهد بود.

گفتنی است کارخانه کک طبس در فاز اول سالانه ۴۵۰ هزار تن کک تولید می‌کند و ۶۳۰ هزار تن زغال در سال نیاز دارد. با راه اندازی این کارخانه ۲۴۰ تا ۲۶۰ فرصت شغلی ایجاد و محصول جانبی و چشم انداز توسعه ای آن تولید برق می باشد.

در حال حاضر ظرفیت تولید کک کشور ۲میلیون و پانصد هزار تن است که با راه اندازی کارخانه کک طبس این میزان به حدود ۳ میلیون تن می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =