طبس رکورد دار گرما در سه استان

گرمای طاقت فرسای طبس و تعطیلی و کاهش ساعات کاری در برخی استان ها باعث شده مردم این دیار کویوی فکر کنند چه چیز باعث تبعیض بین استان هاست.

به گزارش طبس نیوز، استانداری سیستان وبلوچستان: ساعت کاری ادارات در هرشهر استان براساس افزایش دما بالاتر از ۴۵ درجه، بین یک تا دو ساعت کاهش می یابد.

ادارات دزفول به دلیل گرمای هوا تعطیل شدند.
استانداری خوزستان زمان کار ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در روزهایی که دمای هوا از ۴۹ درجه بیشتر می‌شود را تا ساعت ۱۳ اعلام کرد.

استاندار یزد خبر داد که این استان درخواست تعطیلی دستگاه های اجرایی را در روزهای پنجشنبه به دولت ارائه کرده است.

سیدمحمد میرمحمدی همچنین درخصوص مصوبه روز گذشته هیات دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری دستگاه های اجرایی گفت که پس از ابلاغ مصوبه، درخصوص اجرایی شدن آن بررسی لازم انجام می‌شود.

پنج شنبه‌ها در استان سمنان هم تعطیل شد

محمد رضا خباز، استاندار سمنان: با اکثریت مطلق آرای مدیران دستگاه های اجرایی روزهای پنج شنبه در تابستان سال جاری تعطیل و ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه از هفت صبح تا ۱۵/۴۵ دقیقه اعلام شد.

دولت به استانداران در تمامی شهرهای استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز در شهرهایی از استان‌های کرمان، فارس، یزد، ایلام و سمنان اختیار داد ساعات شروع و پایان کار ادارات را به ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۳:۳۰ تغییر دهند.
این تصمیم برای مدیریت مصرف برق در تابستان گرفته شده است.

به گزارش طبس نیوز، این اخباری است که هر چند وقت یک بار در خصوص تعطیلی یا کاهش ساعات اداری به علت گرما را میبینیم.

سوالی که برای اذهان مردم طبس پیش میاید این است که چرا استان خراسان جنوبی برای شهرهای گرم خود فکری نمیکند.

طبس با دمای ۴۷.۶ درجه سانتی گراد در آخرین روز خرداد ماه امسال و طولانی ترین روز سال گرمترین شهر کشور بوده است.
شهرستان طبس با هوای کویری و داغ خود که گرمترین روزهای سال را پشت سر میگذارد به نظر میرسد باید از این قاعده مستثنا باشد.

البته گاهی اداره هواشناسی مورد قضاوت قرار میگیرد که برای رفاه دولت دمای واقعی را اعلام نمیکند که در این رابطه رییس اداره هواشناسی طبس توضیحاتی را ارائه کرد.

رییس اداره هواشناسی طبس در پاسخ به سوالی مبنی بر شبهات پیش آمده در ارائه ندادن دمای هوای دقیق گفت: به طور قاطع میگویم گزارشات هواشناسی دقیق و بر مبنای علمی است وچیزی که ثبت میشود گزارش میشود و این مستند است و جایی برای اعتراض باقی نمیگذارد.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که ما ارئه میدهیم لحظه ای و آنی ثبت میشود و هیچگونه دخل و تصرفی در آن نداریم و چیزی که واقعیت است عینا همان را به مرکز استان مخابره میکنیم و آنها به تهران گزارش میکنند.

وی در پایان گفت: درخواستی که از همشهریان داریم این است که به اطلاعات و پیش بینی های هواشناسی اطمینان کامل داشته باشند چرا که اطلاعات با زحمات فراوان و با دقت و حوصله بدست می آید و ما به صورت ۲۴ ساعته در خدمت هستیم و مردم از طریق سامانه ۱۳۴ میتوانند اطلاعات جوی را کسب کنند.

لازم به ذکر است شهرستان طبس با خشکسالی ۱۹ ساله مواجه است و کارگروه های خشکسالی و بحران آب مستمر برگزار میشود.

بهره برداران کشاورزی و دامداری همواره با نامه نگاری های متعدد به استانداری خواستار نگاه ویژه دولت به این منطقه است.

با توجه به اینکه طبق آخرین آمار بیش از ۲۴ هزار کولر آبی در طبس استفاده میشود، هر کولر ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، که معادل ۳۰ درصد آب مصرفی شهر است.

استفاده از این کولرها دو علت دارد یکی خشکی بیش از حد هوا و دیگری ناتوانی در قدرت خرید مردم است که هنوز تسهیلاتی با وجود همه مشکلات آب و هوایی توسط دولت صورت نپذیرفته است.

با کاهش ساعات اداری طبس رقم بزرگی در کاهش مصرف آب نیز خواهد داشت با توجه به اینکه طبس رتبه اول و دوم کمبود بارندگی در کشور را دارد.

تنها خدمتی که برای گرمای طبس صورت گرفت اعمال تعرفه برق برای برخی از ماه های گرم طبس است.

تصویب و اجرای این طرح، تعرفه برق طبس در ماه‌های اردیبهشت و شهریور در ردیف منطقه ۴ و در ماه‌های خرداد، تیر، و مرداد در ردیف منطقه ۳ کشور محاسبه می‌شود.

شهرستان طبس در سه استانی که تاکنون بوده یعنی خراسان رضوی، یزد و هم اکنون خراسان جنوبی رکورددار گرمترین شهر استان بوده و هست.
امید است مسئولین استانی با توجه بیشتری به این منطقه مظلوم و محروم نگاه کنند تا علاوه بر بهبود وضع مردم در انرژی نیز صرفه جویی شود.

گرچه میتوان از این گرما بهینه استفاده کرد و برای انرژی و تولید برق از آن استفاده کرد.

دیدگاهی در “طبس رکورد دار گرما در سه استان

  1. برای پیگیری کارها مسولین ونماینده پرتلاش می خواهید که هیچ کدام از آنها در شهر ما وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دو =