دست‌های فرهنگ‌سازی در آستین زوج جوان طبسی

طبس نیوز – حرکت آتش به اختیار زوج طبسی برای ترویج و تحکیم فرهنگ «باهم بودن» نشان دهنده ی تلاش‌هایی در مقیاس کوچک است که دستاوردهای بزرگی را طی زمان‌ها به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، سالیان طولانیست که جمع های خانوادگی، جای خود را به گوشی‌های تلفن همراه داده و به اصطلاح پی‌ام، چت و ارتباطات سرد مجازی، جای ارتباط‌های تنگاتنگ خانوادگی و دید و بازدیدها را گرفته است؛ حتی در میهمانی‌ها هم هر کسی با گوشی همراه خود دمخور و همنشین است و کاری به اطرافیان ندارد.

در این میان یک زوج جوان طبسی تصمیم گرفتند در حرکتی خودجوش و به قولی آتش به اختیار، مسیر خانواده ها را به سمت و سوی «باهم بودن» بکشانند.

برگزاری مسابقاتی کوچک، در گروهای ۴ نفره، با بازی‌های فکری کاملا ایرانی، کاری بود که این زوج جوان با هزینه شخصی شب گذشته در یکی از کافی شاپ‌های شهر انجام دادند تا انواع بازی‌های فکری دسته جمعی را به خانواده ها و همسران معرفی کنند. به این شکل که خانواده ها و بچه ها در کنار هم به انجام بازی‌های پرهیجان و جذابی چون دوز، شعبده باز و … نشستند و ساعاتی را درکنار هم به شادی گذراندند.

امید مهر آبادی و مرضیه مهاجری، زوج جوان طبسی که سالهاست در مسیر فرهنگ تلاش می‌کنند و از یک فروشگاه کوچک ارایه محصولات فرهنگی زندگی خود را می گذرانند دو هدف مهم خود از برگزاری این مسابقات دوستانه را، اول فرهنگ‌سازی در جهت کنار گذاشتن تلفن همراه، حداقل در ساعات دور هم بودن خانواده و دوم حمایت از کالای ایرانی عنوان کردند.

زوج جوان با اشاره به استقبال خوب و پرشور خانواده‌ها افزودند: فکر انجام این کار از ابتدای تابستان با ما بود. ابتدا این جمع را برای کودکان و در قالب کلاس‌های یک ساعت و نیمه به صورت رایگان برگزار کردیم.

به این شکل که بچه ها بازی های مناسب سنشان را آموزش می‌دیدند و بعد بازی می‌کردند و استقبال به قدری خوب بود که چند دوره در رده‌های سنی مختلف ۳ تا ۴ سال، ۵ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال و ۱۳ تا ۱۵ سال برگزار کردیم و به دلیل استقبال خوبی که شد تصمیم گرفتیم برای گروه سنی بزرگسال و خانواده هم این کار را انجام دهیم.

مرضیه مهاجری در ادامه در خصوص تاثیرات برگزاری این برنامه‌ها گفت: مشتریان ما در فروشگاه، دیگر کمتر به دنبال اسباب بازی‌های چینی و یا اسباب‌بازی‌های خشن هستند و کودکان و والدین حالا بیشتر بازی‌های فکری را انتخاب می‌کنند و این برای ما بسیار با ارزش است.

وی با اشاره به تفاوت بین کودکانی که بازی‌های کامپیوتری و موبایلی انجام می دهند با کودکانی که بازی فکری می‌کنند گفت: بازی‌های فکری حرکتی که بچه ها را به حرکت وامی‌دارند برای آن‌ها بسیار مناسب است و این بچه‌ها روحیه های کاملا متفاوتی با هم دارند.

زوج طبسی ویژگی بزرگ این کار را ایرانی بودن تمام بازی‌ها دانستند و افزودند: تمامی بازی‌های فکری استفاده شده، ایرانی، پرهیجان، به‌روز و جذاب هستند.

امید مهرآبادی با تاکید بر این که اینکه عواید مادی برای آنها ندارد افزود: بحث فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از زمانی که خانواده دور هم هستند و عمیق تر شدن صمیمیت بین خانواده ها برای ما بسیار با اهمیت است.

وی افزود: ما هم به عنوان شهروندان جامعه، این رسالت را بر عهده خود دانستیم و واجب دیدیم که در این راه قدمی برداریم.

یکی از شرکت کننده ها در این جمع صمیمی نیز با بیان رضایت از حرکت زیبا آن را زمینه‌ساز ساختن شب‌های خاطره‌انگیز بسیاری در آینده دانست و ابراز امیدواری کرد که این بازی‌های جمعی در خانواده‌ها بتواند جایگاه خود را باز یابد چرا که برای آینده بچه‌های ما بسیار مفید خواهد بود.

گام هرچند کوتاه این زوج جوان نشان داد، برای فرهنگ سازی حتما نباید در انتظار تصویب بودجه های دولتی ماند، بلکه می توان این مهم را از خود و خانواده مان آغاز کنیم.

گزارش از فاطمه ابوالحسنی رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =